337 961 läst ·
5 241 svar
338k läst
5,2k svar
Är klimathotet något att bry sig om?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Isåfall är kanske frågan ifall det öht finns någon som inte hycklar ibland?N noone70 skrev:
Vem ska kasta första stenen ...?
(inte jag)
Just i fallet Lindberg så vet vi väl inte hur mycket han faktiskt har förändrat sitt klimatavtryck, hur mycket han redan har avstått ifrån.J Jocke Best skrev:
Jag tycker blir ganska svårt att uttala sig om, eller döma, någon enskild person som man faktiskt inte vet så mycket om...
Jag själv vet inte något speciellt mycket om Anders, jag ser han inbjuden till nyhetssändningar och liknande ibland och tycker generellt att han gör ganska dåligt ifrån sig (betyder väl egentligen att jag inte håller med han, och han inte lyckas övertala mig det minsta ...
(Bara så ingen tror att jag försvarar killen utav ideologiska orsaker)
Redigerat:
Klart är att han trampat i klaveret och den opinionsbildning han +S-fru gett, god eller inte återstår det nog inte så mycket av vad jag tror. Hans individuella avtryck i sak tror jag vi kan lämna därhän. Sedan kanske hans belackare ändå inte bryr sig men kan tänka mig att en och annan på gräsrotsnivå inom främst s+mp är förbannade då de förväntas försvara miljöskatter och ändrade livsstilar och så står deras företrädare åter på barrikaderna med byxorna nere.Mikael_L skrev:
Isåfall är kanske frågan ifall det öht finns någon som inte hycklar ibland?
Vem ska kasta första stenen ...?
(inte jag)
Just i fallet Lindberg så vet vi väl inte hur mycket han faktiskt har förändrat sitt klimatavtryck, hur mycket han redan har avstått ifrån.
Jag tycker blir ganska svårt att uttala sig om, eller döma, någon enskild person som man faktiskt inte vet så mycket om...
Jag själv vet inte något speciellt mycket om Anders, jag ser han inbjuden till nyhetssändningar och liknande ibland och tycker generellt att han gör ganska dåligt ifrån sig (betyder väl egentligen att jag inte håller med han, och han inte lyckas övertala mig det minsta ...)
(Bara så ingen tror att jag försvarar killen utav ideologiska orsaker)
Fast där ser vi ju ett extremt tydligt exempel på hur motbjudande det är for folk att ändra sina egna konsumtionsvanor.
Har man svag karaktär är det enklare att tillämpa dubbelmoral....... ofta undrar jag om klimatförnekeriet beror på samma orsak. Ett behov av att motivera varför man inte tänker ändra sina vanor.
Jag skall absolut inte kasta första stenen för även jag gör ibland saker som inte är koldioxidmässigt vettiga..... men jag försöker målmedvetet att skära ned mitt koldioxidavtryck där det går att göra det utan att min rehabilitering och mina framtida möjligheter att försörja mig drabbas. Samhället är ju uppbyggt kring bilen så det går inte för en ensam människa på landet att dra ned bilkörandet hur långt som helst. Mariginalerna i min ekonomi är så små så det är begränsat vad jag kan göra men jag gör en del.
Därför kan jag ju inte låta bli att tycka att folk som sitter i samhällstoppen och har bättre ekonomi och relativt tryggat uppehälle borde kunna göra mer.
Har man svag karaktär är det enklare att tillämpa dubbelmoral....... ofta undrar jag om klimatförnekeriet beror på samma orsak. Ett behov av att motivera varför man inte tänker ändra sina vanor.
Jag skall absolut inte kasta första stenen för även jag gör ibland saker som inte är koldioxidmässigt vettiga..... men jag försöker målmedvetet att skära ned mitt koldioxidavtryck där det går att göra det utan att min rehabilitering och mina framtida möjligheter att försörja mig drabbas. Samhället är ju uppbyggt kring bilen så det går inte för en ensam människa på landet att dra ned bilkörandet hur långt som helst. Mariginalerna i min ekonomi är så små så det är begränsat vad jag kan göra men jag gör en del.
Därför kan jag ju inte låta bli att tycka att folk som sitter i samhällstoppen och har bättre ekonomi och relativt tryggat uppehälle borde kunna göra mer.
Självbyggare
· SE4
· 3 301 inlägg
Om detta allt annat än vuxna beteende, där man gör precis tvärtom som någon föreslår, är väl spritt bland klimatförnekarna så är det ju en smal sak att få till stånd den genomgripande förändring av samhället som krävs för att vi ska hejda klimatförändringarna.N noone70 skrev:
Det är ju bara att tala om för klimatförnekarna att man bör äta sunt, motionera och inte röka. De kommer då ta detta som tvång, pekpinnar och statligt förmynderi och göra tvärtom. Sedan tar det ungefär 10 år tills de har rökt och supit sönder sig helt och vi har en värld utan klimatförnekare.
Bra lösning imho.
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Jag kallar det sund demokrati att protestera mot pekpinnemoraliserande.T tompaah7503 skrev:Om detta allt annat än vuxna beteende, där man gör precis tvärtom som någon föreslår, är väl spritt bland klimatförnekarna så är det ju en smal sak att få till stånd den genomgripande förändring av samhället som krävs för att vi ska hejda klimatförändringarna.
Det är ju bara att tala om för klimatförnekarna att man bör äta sunt, motionera och inte röka. De kommer då ta detta som tvång, pekpinnar och statligt förmynderi och göra tvärtom. Sedan tar det ungefär 10 år tills de har rökt och supit sönder sig helt och vi har en värld utan klimatförnekare.
Bra lösning imho.
Om befolkningen i stort följer ledarens instruktioner blint så finns det ju taskiga exempel på konsekvenserna både i öst och i väst.
Jag brukar inte kalla folk för "inte vuxna" om jag skall försöka påverka dom.
Självbyggare
· SE4
· 3 301 inlägg
Protestera kan man göra, men i detta fall handlar det knappast om varken tvång, moraliserande eller pekpinnar.A Anders_Nilsson skrev:
Om det nu verkligen var så att vederbörande funderade på att köpa en elbil men avstod eftersom en minister föreslår detta som lösning för minskade utsläpp, ja då går det inte riktigt tolka det som annat än ren trots. Bortsett från miljön så är ju elbilen redan ett bättre val för individen på alla sätt och fanns den med som förstakandidat så uppfyllde den väl redan kraven som vederbörande har på en bil. Att välja bort den på grund av vad en minister säger (obs. åter igen: inte tvingar, moraliserar eller pekar), är att välja bort ett bättre alternativ, att gå emot sina egna intressen i en fullständigt meningslös "protest" som ingen kommer att notera.
Och det är ett beteende som brukar gå över före tonåren, därav att jag klassar det som ett beteende som inte vuxna håller på med.
Fast han köpte bara en ny bil han eldade inte upp bildäck på gården direktT tompaah7503 skrev:Protestera kan man göra, men i detta fall handlar det knappast om varken tvång, moraliserande eller pekpinnar.
Om det nu verkligen var så att vederbörande funderade på att köpa en elbil men avstod eftersom en minister föreslår detta som lösning för minskade utsläpp, ja då går det inte riktigt tolka det som annat än ren trots. Bortsett från miljön så är ju elbilen redan ett bättre val för individen på alla sätt och fanns den med som förstakandidat så uppfyllde den väl redan kraven som vederbörande har på en bil. Att välja bort den på grund av vad en minister säger (obs. åter igen: inte tvingar, moraliserar eller pekar), är att välja bort ett bättre alternativ, att gå emot sina egna intressen i en fullständigt meningslös "protest" som ingen kommer att notera.
Och det är ett beteende som brukar gå över före tonåren, därav att jag klassar det som ett beteende som inte vuxna håller på med.
Är elbilen ett bättre val för individen på ALLA sätt?
- Dyrare.
- Kortare räckvidd.
- Ej lika utbyggt "tankningsnät".
Möjligen kan den vara renare på lång sikt och lokalt, men på kort sikt och globalt kan den mycket väl vara skitigare.
- Dyrare.
- Kortare räckvidd.
- Ej lika utbyggt "tankningsnät".
Möjligen kan den vara renare på lång sikt och lokalt, men på kort sikt och globalt kan den mycket väl vara skitigare.
Självbyggare
· SE4
· 3 301 inlägg
Billigare per mil, renare, mindre servicebehov, tyst, snabb i acceleration.T ToRy skrev:
Ser bara fördelar. Om bilen var ett förstahandsval redan så kan ju inte de nackdelar du radar upp varit av avgörande betydelse.
Billigare per mil är tveksamt. Beror på hur man räknar. Ren "bränslekostnad" ja, totalkostnaden dröjer innan break-even. Håller den så länge? Håller batterier och elektronik? Dyra grejer att byta...
Renare är tveksamt. I direkta utsläpp vid drift, ja. Total miljöpåverkan, är ju i högsta grad ifrågasatt.
Mindre servicebehov kan du ha rätt i, har inte koll på det.
Tyst, ja.
Snabb i acceleration, ja.
Ser både för- och nackdelar. Du skrev just bättre val på ALLA sätt.
edit: Och egentligen är det inte så att jag menar att bokstavligt talat ALLA sätt ska vara bättre. Bara att det är långt från cirka alla till typ hälften, eller vad det nu blir om man listar allt....
Renare är tveksamt. I direkta utsläpp vid drift, ja. Total miljöpåverkan, är ju i högsta grad ifrågasatt.
Tyst, ja.
edit: Och egentligen är det inte så att jag menar att bokstavligt talat ALLA sätt ska vara bättre. Bara att det är långt från cirka alla till typ hälften, eller vad det nu blir om man listar allt....
Redigerat:
En av elbilarnas nackdelar är den där gamla dieselmotorn ur en skrotad skördetröska som måste stå och gå på rejäla varv och driva generatorn som laddar elbilen. Inte direkt miljövänligt.
Elnätet på landsbygden klarar inte av att snabbladda elbilar så det finns inget alternativ..... men tack vara storstadspolitikernas förutseende lantbrukspolitik det är gott om överblivna skördetröskor att ta motorerna ur.
Elnätet på landsbygden klarar inte av att snabbladda elbilar så det finns inget alternativ..... men tack vara storstadspolitikernas förutseende lantbrukspolitik det är gott om överblivna skördetröskor att ta motorerna ur.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 245 inlägg
Vem behöver snabbladda på landsbygden? Få sträckor i vare sig Sverige eller Finland undantaget det nordliga inlandet körs utan att man passerar någorlunda stora städer. I Sverige är det väl som mest 15 mil mellan städerna längs Norrlandskusten.
Det är klart att det finns de som vill kunna köra 30 mil enkel väg till skogs med snöskotrar på släp, men de är rätt få.
Säg att du laddar för 1–3 mil per timme på en enfasladdare och 3–10 mil på en trefasladdare på upp till 16 A. Vad är då behovet av att kunna snabbladda i varenda buske?
Ladda elbilar gör folk normalt hemma under den tid de inte använder bilen.
Det är klart att det finns de som vill kunna köra 30 mil enkel väg till skogs med snöskotrar på släp, men de är rätt få.
Säg att du laddar för 1–3 mil per timme på en enfasladdare och 3–10 mil på en trefasladdare på upp till 16 A. Vad är då behovet av att kunna snabbladda i varenda buske?
Ladda elbilar gör folk normalt hemma under den tid de inte använder bilen.
T ToRy skrev:Billigare per mil är tveksamt. Beror på hur man räknar. Ren "bränslekostnad" ja, totalkostnaden dröjer innan break-even. Håller den så länge? Håller batterier och elektronik? Dyra grejer att byta...
Tyst, ja.
edit: Och egentligen är det inte så att jag menar att bokstavligt talat ALLA sätt ska vara bättre. Bara att det är långt från cirka alla till typ hälften, eller vad det nu blir om man listar allt....![]()
Men Björn Sandén gör ju ett stort feltänk här, på en punkt i alla fall.
"Laddar man sin bil med dagens Svenska elmix, eller om du väljer helt förnybar el, så hamnar du på väldigt mycket lägre utsläpp med en elbil."
Detta skulle stämma ifall vi "kastade bort" den el som inte laddades i elbilen.
Men om jag nu inte laddar en elbil så används förstås den elen med låga utsläpp någon annanstans och ersätter då till sist en kolkrafttillverkad el.
Så att så länge det finns kolkraftsproducerad el kvar så kan man inte resonera sådär.
"Laddar man sin bil med dagens Svenska elmix, eller om du väljer helt förnybar el, så hamnar du på väldigt mycket lägre utsläpp med en elbil."
Detta skulle stämma ifall vi "kastade bort" den el som inte laddades i elbilen.
Men om jag nu inte laddar en elbil så används förstås den elen med låga utsläpp någon annanstans och ersätter då till sist en kolkrafttillverkad el.
Så att så länge det finns kolkraftsproducerad el kvar så kan man inte resonera sådär.