337 961 läst ·
5 241 svar
338k läst
5,2k svar
Är klimathotet något att bry sig om?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Man biter inte den hand som föder en
https://www.chalmers.se/sv/institut...arna-forlanger-livet-for-elbilsbatterier.aspx
Tyvärr är Expressens artikel om hur myndigheterna via miljöskatter går bilindustrins ärenden ännu bakom betalvögg. (Lotta Gröning), men den är intressant. Naturligtvis vill bilindustrin att vi byter ut bilparken.
https://www.chalmers.se/sv/institut...arna-forlanger-livet-for-elbilsbatterier.aspx
Tyvärr är Expressens artikel om hur myndigheterna via miljöskatter går bilindustrins ärenden ännu bakom betalvögg. (Lotta Gröning), men den är intressant. Naturligtvis vill bilindustrin att vi byter ut bilparken.
Ja utvecklingen går framåt och livslängden på batterierna borde inte vara något problem, Nissan som har haft el bilar länge säger att deras beräknas hålla 22 år.J Jocke Best skrev:
Ja kolkraften borde bort men vad ska man ersätta den med, kan förnyelsebar energi ersätta den eller är det kärnkraft som gäller själv är jag inte så påläst på kärnkraft så jag vet inte, men helst vill man ju slippa riskerna som är förknippat med kärnkraft.Mikael_L skrev:
Men Björn Sandén gör ju ett stort feltänk här, på en punkt i alla fall.
"Laddar man sin bil med dagens Svenska elmix, eller om du väljer helt förnybar el, så hamnar du på väldigt mycket lägre utsläpp med en elbil."
Detta skulle stämma ifall vi "kastade bort" den el som inte laddades i elbilen.
Men om jag nu inte laddar en elbil så används förstås den elen med låga utsläpp någon annanstans och ersätter då till sist en kolkrafttillverkad el.
Så att så länge det finns kolkraftsproducerad el kvar så kan man inte resonera sådär.
Med de aktionsradierna som jag har sett rapporterade så klarar man sig inte nödvändigtvis en dag på en laddning. Man klarar inte heller nödvändigtvis en resa på en laddning.Nötegårdsgubben skrev:
Vem behöver snabbladda på landsbygden? Få sträckor i vare sig Sverige eller Finland undantaget det nordliga inlandet körs utan att man passerar någorlunda stora städer. I Sverige är det väl som mest 15 mil mellan städerna längs Norrlandskusten.
Det är klart att det finns de som vill kunna köra 30 mil enkel väg till skogs med snöskotrar på släp, men de är rätt få.
Säg att du laddar för 1–3 mil per timme på en enfasladdare och 3–10 mil på en trefasladdare på upp till 16 A. Vad är då behovet av att kunna snabbladda i varenda buske?
Ladda elbilar gör folk normalt hemma under den tid de inte använder bilen.
Kan man köra 100-200 kilometer i någon riktning med släp för att till exempel leverera någonting eller hämta någonting man behöver och så hem igen utan att ladda på resan?
Sannolikt inte utan då måste man snabbladda innan man börjar köra hemåt och sannolikt också någonstans längs vägen.
Sånt där är inte så ovanligt.
Minst någon gång i månaden kör jag strax över 100 km enkel resa för att hälsa på en barnlös 82-årig släkting som jag känner ett visst ansvar för. Att åka kollektivt skulle leda till att jag måste gå 7 eller 8 kilometer i var ända av resan eftersom bussförbindelser saknas ute i byarna. Ofta har jag med mig saker åt honom och saker från honom. Vissa matvaror åt honom och material och reservdelar som han behöver för pysslet i verkstaden som håller honom motiverad och vid liv men som är svåra eller omöjliga att få tag på för honom på den orten. Till exempel är det omöjligt att köpa järnprofiler som metervara på den orten.
Skall han sitta inne och glo som en improduktiv gamling på slutförvaring så dör han av tristress....... och så bidrar han ju till samhällsekonomin när han kan göra nytta.
Här hemma ligger just nu 250 kilo järn på en lastpall på vedbacken och en del matvaror i frysen och väntar på nästa resa dit.
Ibland får jag med mig någonting hem från honom som byteshandel. Ibland har jag med mig saker dit och konsulterar honom för att få lära mig reparera själv.
I allmänhet försöker jag kombinera mina resor dit med andra ärenden längs vägen för att så långt det går minska mitt koldioxidavtryck och mina bränslekostnader. Senast hade jag med mig hem en begagnad tvättmaskin och en begagnad mikrovågsugn från en ort 90 km hemifrån (inklusive en 15km avstickare på en sidoväg) och en sågklinga som hade varit inlämnad på vässning på samma ort och en begagnad vedspis från samma by där släktingen bor och en liten bunt lindrigt rötskadade plankor från släktingen.
Det är inte helt praktiskt att gå tiotals kilometer släpande på ett sådant lass..... och inte vet jag heller hur man får det med sig på bussen.
Eftersom inte allt som jag behöver går att köpa lokalt blir det ibland långa resor. Då vi hämtade min bandsåg blev det 150km enkel resa och en kort paus för lastning och hem igen. Med en stor bromsad släpkärra och en bandsåg på gissningsvis 400 kilo.
Då vi hämtade kipphyveln och långbandsputsen och ena vertikalfräsen blev det motsvarande resor i storleksklassen 100km enkel resa. Grusskopan till frontlastaren fanns ungefär 140km hemifrån. Fästjärnen fanns ungefär lika långt bort i motsatt riktning. Många smärre reservdelar kommer också ganska lång ifrån och det är svårt att beställa hem begagnade delar och få dem att passa när man inte har sett dem.
Då en kamrat köpte sin bandsåg körde vi över 300 km enkel resa till Idensalmi och plockade sönder bandsågen i småbitar på gårdsplanen vid företaget som sålde den och lastade stommen på kärran och resten i bilen (tillsammans med 50 kilo kromlegerat axelstål och ämnesrör som inte gick att få tag på lokalt) och så 300 km hem igen...... det var ett extremfall.
När jag arbetade så blev det emellanåt långa leverans- och monteringsresor upp till 120 kilometer. En lång tid veckopendlade jag och körde 120 kilometer två gånger i veckan.
Hur ordnar man sånt där med elbil utan snabbladdning?
........ och utan långa omvägar för att komma till snabbladdstationer?
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 245 inlägg
Jag tog mig friheten att svar i elbilstråden istället, då frågan nog snabbt drunknar här.
Mitt svar finns allts här.
Mitt svar finns allts här.
Det handlade om att, efter att ha vägt för och nackdelar, jag hade två jämnbördiga alternativ som köp av andra bil, som jag hade svårt att välja mellan.T tompaah7503 skrev:Protestera kan man göra, men i detta fall handlar det knappast om varken tvång, moraliserande eller pekpinnar.
Om det nu verkligen var så att vederbörande funderade på att köpa en elbil men avstod eftersom en minister föreslår detta som lösning för minskade utsläpp, ja då går det inte riktigt tolka det som annat än ren trots. Bortsett från miljön så är ju elbilen redan ett bättre val för individen på alla sätt och fanns den med som förstakandidat så uppfyllde den väl redan kraven som vederbörande har på en bil. Att välja bort den på grund av vad en minister säger (obs. åter igen: inte tvingar, moraliserar eller pekar), är att välja bort ett bättre alternativ, att gå emot sina egna intressen i en fullständigt meningslös "protest" som ingen kommer att notera.
Och det är ett beteende som brukar gå över före tonåren, därav att jag klassar det som ett beteende som inte vuxna håller på med.
Då var det Bolunds moralkakor det som fällde avgörandet.
Är det trots och obstinat beteende? Ja till viss del, men långt i från huvudorsaken. Mitt val hade mycket väl kunnat bli det samma utan att han öppnat kakaluckan.
Men tänk... att du alltså låter en politiker bestämma vilken bil du ska köpa.N noone70 skrev:Det handlade om att, efter att ha vägt för och nackdelar, jag hade två jämnbördiga alternativ som köp av andra bil, som jag hade svårt att välja mellan.
Är det trots och obstinat beteende? Ja till viss del, men långt i från huvudorsaken. Mitt val hade mycket väl kunnat bli det samma utan att han öppnat kakaluckan.
När ska du växa upp och kunna ta helt egna beslut som inte styrs av vad andra säger?
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Jag håller med dig. Märker politikerna att de når framgång med moralkakor så blir det fler moralkakor.N noone70 skrev:Det handlade om att, efter att ha vägt för och nackdelar, jag hade två jämnbördiga alternativ som köp av andra bil, som jag hade svårt att välja mellan.
Bara for the record, min senaste bil var en Volvo V70 2007 Bi-fuel. Mycket billigare när jag köpte den men mot slutet inte alls billigare. Man skall inte lita på löftena om att miljövänligt blir billigare, snart kommer kilometerskatt även på befintliga elbilar.
I Tyskland var gas halva priset men i Sverige dolde sig politikerna bakom lögnen att EU hindrade dom att differentiera skatten på olika bränslen, vilket inte stämmer som vi ser i Tyskland.
Politiker är som småbarn, märker de att deras tjat funkar så kommer de fortsatta tjata till öronen trillar avA Anders_Nilsson skrev:Jag håller med dig. Märker politikerna att de når framgång med moralkakor så blir det fler moralkakor.
Bara for the record, min senaste bil var en Volvo V70 2007 Bi-fuel. Mycket billigare när jag köpte den men mot slutet inte alls billigare. Man skall inte lita på löftena om att miljövänligt blir billigare, snart kommer kilometerskatt även på befintliga elbilar.
I Tyskland var gas halva priset men i Sverige dolde sig politikerna bakom lögnen att EU hindrade dom att differentiera skatten på olika bränslen, vilket inte stämmer som vi ser i Tyskland.