Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum
K Keld skrev:
Klimatstrutsar passar bra på en del
Förstår hur du tänker men det är också en myt att strutsen stoppar huvudet i sanden vid faror.
Tror du på fler myter?

• Gilla
  • Haha
Robbalove och 3 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Jo absolut, men jag har inte nämnt något om istider och är ingen expert på istider så jag vet inte varför du tycker att jag ska lära dig något om dem.

Nej jag har ingen ångest. Jag kan däremot känna en viss frustration över att personer med din inställning till vetenskap får vara med och rösta på de som i slutändan bestämmer. Detta är en lite för viktig fråga för att låta "åsikter" styra.

Och där kom konspirationen igen. Vilka är det som står bakom den? Vilka är det som betalar dessa forskare?

Andersda bad mig av oförklarlig anledning att förklara istider. Jag har inte nämnt något om dem så jag bad honom att själv leta upp informationen på internet om han var intresserad. Jag har svårt att se det som ett regelbrott. Det är väl inte så att vem som helst kan be vem som helst att svara på vad som helst och vem som helst är tvungen att svara?

Hur går det själv med dina svar på de frågor jag ställt angående sådant du faktiskt sagt?
Låt mig ställa frågan på ett annat sätt. Koldioxiden avgör hur varmt det är på jorden enligt dig.
Vart försvann koldioxiden när det blev istid?

• Gilla
jeppe42 och 2 till
  • Laddar…
Du kan ju titta vad Wikipedia säger om saken:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Little_Ice_Age

Passa på att titta på grafen i början på artikeln och fundera på om det ser ut som en naturlig variation den där nästan lodräta biten på slutet...

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
BirgitS
A andersda skrev:
Koldioxiden avgör hur varmt det är på jorden enligt dig.
Klimatet är komplext och beror på många saker, koldioxid är bara en av många möjliga orsaker. Den här diskussionen har kommit längre än så efter mer än 3000 inlägg.

optimum optimum skrev:
Förstår hur du tänker men det är också en myt att strutsen stoppar huvudet i sanden vid faror.
Tror du på fler myter?
Det är ett talesätt där alla förstår meningen oavsett om det är sant eller inte. Gör det inte till ordklyveri.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Du kan ju titta vad Wikipedia säger om saken:
[länk]

Passa på att titta på grafen i början på artikeln och fundera på om det ser ut som en naturlig variation den där nästan lodräta biten på slutet...
Jag gillar att veta och det fanns massor med teorier i artikeln. Vilken klimatmodell förklarar både stora och små istider. Vad är orsaken till istider?

• Gilla
Robbalove och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Klimatet är komplext och beror på många saker, koldioxid är bara en av många möjliga orsaker. Den här diskussionen har kommit längre än så efter mer än 3000 inlägg.

Det är ett talesätt där alla förstår meningen oavsett om det är sant eller inte. Gör det inte till ordklyveri.
Nej det har den inte. När man likt ett mantra mässar koldioxid, koldioxid, koldioxid...

Jag ställer frågan igen med en tvist. Vart försvann koldioxiden? Om det inte var koldioxiden vilken annan mekanism var det?

• Gilla
Robbalove och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jordaxelns lutning, har jag hört ...

• Gilla
andersda och 1 till
  • Laddar…
Nu är det nog dags att sluta följa denna tråden. Argumentationen tycks ju tryta för alla och det blir bara dåliga försök att upprepa frågor utan att redovisa fakta.
På trådens rubrikfråga finns det uppenbarligen bara 2 svar :
1. Om du bryr dig om mänsklighetens fortlevnad med anständiga levnadsförhållanden ( ingen svält, inga storkrig, inga stora folkomflyttningar....) så är svaret "Ja".
2. Om du inte tror att mänskligheten kan göra något för att påverka, för mänskligheten negativa klimatförändringar, så kör bara på som vanligt och svaret blir då "Nej".

Fakta att beakta är det dock att under jordens mycket varmare tidsepoker, så lagrades det in mycket stora mängder kol i form av det vi idag kallar " fossila bränslen". Förbränning av dessa skapar CO2. CO2 har en drivhusverkan på klimatet om än omtvistligt hur mycket. Det stora utnyttjandet av fossila bränslen startade på 1900-talet. Mätningar av jordens temperatur visar att temperaturen sakta stiger och brytpunkten tycks sammanfalla med utnyttjandet av fossila bränslen.
Om dessa fakta inte får larmklockor att ringa, när vi dessutom vet att arealer med permafrost, ur klimatsynpunkt, bör hållas kalla, för att inte släppa ut etan och metan, som har mycket större påverkan som drivhusgas än CO2. Om larmklockor ringer är då frågan :" Bör svaret på rubriken vara alternativ 1 eller 2 ?"

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 9 till
  • Laddar…
R
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Förstår att det skaver att vi lever i en demokrati där allas röst är lika värd.

Jag är själv naturvetare i grunden men skulle aldrig acceptera att gå med i den nuvarande klimatsekt som på många håll drivs av helt andra frågor än just klimatet, men som tidigare misslyckats med sin egen politiska agenda och nu istället kommit på att det är så mycket enklare att tvinga på andra människor ändringar i deras livsstil på detta sättet.
Ja jag tycker att klimatfrågan är lite för viktig för att överlåta till folk som bildat sig sin åsikt genom filosoferande i solen. Notera att jag inte heller känner att jag är kunnig nog för att ta dessa beslut så min egen röst skulle också försvinna.

Jag ser att du också verkar ha en konspirationsteori om klimatforskarna. Kan DU lägga fram några bevis till skillnad från Optimum?

A andersda skrev:
Låt mig ställa frågan på ett annat sätt. Koldioxiden avgör hur varmt det är på jorden enligt dig.
Vart försvann koldioxiden när det blev istid?
Jag har aldrig sagt att koldioxid ensamt avgör temperaturen på jorden och jag är fortfarande ingen expert på istider så du får söka din information någon annanstans.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Är man intresserad av istider så är det väl lämpligt att starta en ny tråd om det ämnet i stället för att fråga det i denna som handlar om dagens och framtidens klimat.

R RoAd skrev:
Ja jag tycker att klimatfrågan är lite för viktig för att överlåta till folk som bildat sig sin åsikt genom filosoferande i solen. Notera att jag inte heller känner att jag är kunnig nog för att ta dessa beslut så min egen röst skulle också försvinna.

Jag ser att du också verkar ha en konspirationsteori om klimatforskarna. Kan DU lägga fram några bevis till skillnad från Optimum?

Jag har aldrig sagt att koldioxid ensamt avgör temperaturen på jorden och jag är fortfarande ingen expert på istider så du får söka din information någon annanstans.
Är en istid en klimatförändring?

Om nu koldioxid inte är källan till allt. Vilken annan process kan förklara tex en istid?

Redigerat:
  • Gilla
Robbalove
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Är man intresserad av istider så är det väl lämpligt att starta en ny tråd om det ämnet i stället för att fråga det i denna som handlar om dagens och framtidens klimat.
Är en istid en klimatförändring? Alla modeller som hänvisats till är baserade på historiska data. Historiska klimatförändringar måste vara relevanta för att förstå dagens och framtidens förändringar.

• Gilla
Robbalove och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jordaxelns lutning, har jag hört ...
Fakta, källor, veta. Att höra är inte bra nog...

• Gilla
Stegatorparn
  • Laddar…
Mikael_L
Jag passar också gladeligen frågan till någon som har kunskap om istider.

Isiden är i alla fall inte det tråden handlar om.

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.