Status
Inte öppen för fler kommentarer.
blackarrow blackarrow skrev:
Vätgas som produceras av sol/vind-elöverskott är ett jättebra bränsle som bara avger vatten vid förbränning.
Nej det är det inte. Det är totalt galeeet allt som har med vätgas att göra. För det första är det en enorm energiförlust. Om du laddar en elbil direkt från en källa så är förlusterna små. Att omvandla till vätgas och sen elda upp det är bara hål i huvudet.
Detta förutom alla problem som är med förvaring och den enorma fördyring som blir med komplicerade bilar.
Vi pratar om att en vätgasbil kanske som bäst kan komma att kosta 750 000, när framtiden för en elbil ser ut att kunna ge oss bilar som kostar runt 200 000 kr.

Sedan kan man ju också addera saken att vi ska behöva åka till en vätgasmack och tanka. Så att någon ska kunna tjäna på detta också.
Du fattar att det är bensinmackar och oljebolag som önskar se vätgas va?
Bättre då att omvandla vätgasen till e-bränslen. Det går åt mer el men tyskarna har processer på gång med 25% effektivitet (NyT). Genom att ta kol (CO2) ur luften kan man göra e-bensin och e-diesel.
Detta med bränsle. Vi behöver inte bränsle, endast flyg, lastbil och jordbruk behöver flytande bränsel. Och detta kan vi skapa av RME.
Det löser problemet med lagring av energin och transport av el som annars skulle kräva enorma utbyggnader av elnätet för att klara att 60% av vår el är intermittent sol/vid-el (resten är vatten-el).
Vad har du fått det från? Dagens befintliga elsystem klara att driva elbilar om vi så skulle byta varje bensinbil till en elbil. Det är bara skitsnack att tro något annat.
Dessutom är elbilar ett perfekt komplement till sol, och vindkraften. Dvs de passar bra tillsammans.
Edit: Redan nuvarande utbyggnadsplaner för att klara befintlig vindel och redundans i elnätet möter stora protester.
Källa? Vem protesterar och varför?

• Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
En fundering kring miljö och människa. Åtminstone i västvärlden har det skett en förskjutning av att människan Inte är det mest centrala. Detta har ju pågått sedan medeltiden, allt från ett centrerat synsätt att människan är skapelsens krona och jorden dess mittpunkt, till ett synsätt där människan egentligen bara är en kugge i ett komplicerar ekosystem. Det är ju inte många årtionden där det var totalförnekelse att vi överhuvudtaget kunde påverka vatten eller luftmiljön. Det finns ju i klimatdebatten en liknande konfliktyta där ena sidan tycker att det är ok att påverka och det bara att anpassa sig, medan andra sidan anser att vi inte ska påverka och inte anpassa sig. Enligt mig är det första en rest av det äldre synsättet att människan har rätten att göra vad den vill. Naturen är en resurs som ska utnyttjas! Tycker mig se att vi skiftar mot ett synsätt där vi på ett nästan på ett gudomligt plan bara tar ut ett sorts överskott av naturen för att minimera vår påverkan.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det skulle väl bli ramaskri om att regering etc. lägger sig i saker de inte har att göra med.
Ja, man läser och tar till sig det som stämmer med ens egna fördomar.
Ett par citat från en av de länkade artiklarna:
REPLIK. På Expressen Debatt skriver 171 psykologer och psykoterapeuter att regeringens passivitet i klimatfrågan riskerar att bidra till ungas psykiska ohälsa.
Man kan undra vad de 171 psykologerna själva gör för att minska de ungas oro. Att som nu skylla på regeringen samt uppmuntra barnen att strejka hjälper med säkerhet inte.
A Abies koreana skrev:
"Hon tycker begreppet klimatångest är delvis missvisande.
– Ångest ger ett kliniskt intryck, som om det skulle vara en sjukdom. Det handlar snarare om oro"
Ytterligare ett citat:
Istället för att göra sitt jobb och på olika sätt minska barns eventuella oro inför klimatfrågan, gör de tvärtom, eldar på genom att gå med i barnens rädslor.

• Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
@KnockOnWood
Ursäkta, men jag förstår inte vad min mening angående att myndigheter skulle uttala sig om att tidningarna inte ska använda ordet ångest eller skulle uttala sig om att tidningarna har fel när det gör det (vilket av dem syftade du på i ditt inlägg 2803?) har att göra med de andra citaten i ditt inlägg 2808.

Anser du eller anser du inte att en stor del av barnen och tonåringarna i Sverige har ångest (klinisk term)?

En stor del av tonåringarna är väl och har väl under mer än 100 år varit oroliga för en massa saker, vad ska jag jobba med, kommer jag att få ett jobb, var ska jag bo, kommer jag att hitta någon att älska, kommer någon annan att älska mig osv.

trähandtag trähandtag skrev:
En fundering kring miljö och människa. Åtminstone i västvärlden har det skett en förskjutning av att människan Inte är det mest centrala. Detta har ju pågått sedan medeltiden, allt från ett centrerat synsätt att människan är skapelsens krona och jorden dess mittpunkt, till ett synsätt där människan egentligen bara är en kugge i ett komplicerar ekosystem. Det är ju inte många årtionden där det var totalförnekelse att vi överhuvudtaget kunde påverka vatten eller luftmiljön. Det finns ju i klimatdebatten en liknande konfliktyta där ena sidan tycker att det är ok att påverka och det bara att anpassa sig, medan andra sidan anser att vi inte ska påverka och inte anpassa sig. Enligt mig är det första en rest av det äldre synsättet att människan har rätten att göra vad den vill. Naturen är en resurs som ska utnyttjas! Tycker mig se att vi skiftar mot ett synsätt där vi på ett nästan på ett gudomligt plan bara tar ut ett sorts överskott av naturen för att minimera vår påverkan.
Mycket intressant ämne du tar upp (y) Det synsätt som präglat människan härstammar med stor sannolikhet från Bibelns skapelseberättelse;
”Var fruktsamma och föröka er, uppfyll jorden och lägg den under er. Härska över havets fiskar och himlens fåglar och över alla djur som myllrar på jorden.”
Men religionen mister allt mer sin påverkanskraft på människan och måste ersättas av något annat. Det andra synsättet du nämner kan väl likställas med ett gott ekonomiskt tänkande, att leva på räntan utan att knapra på kapitalet. Rent krasst alltså utan någon gudomlighet inblandad.

BirgitS BirgitS skrev:
Bara för att man har rätt i sin forskning inom ett visst område betyder det inte att man senare har rätt när det gäller närliggande områden, även om forskningen där bygger på ens egen tidigare forskning.
Exakt, så men det betyder inte heller att han har fel och när det gäller klimatet så väljer jag att lyssna på någon som vetenskapligt forskat i ämnet eller i närliggande ämnen så som meteorologi eller oscanologi, än tyckare som i grunden är matematiker, stadsplanerare, psykologer, arbetsklimatforskare eller vad de som numera utger sig för att klimatforskare har som sitt egentliga kunskapsområde .

• Gilla
Stegatorparn
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Anser du eller anser du inte att en stor del av barnen och tonåringarna i Sverige har ångest (klinisk term)?
Nej, ångest är inte ett ord reserverat för medicinska diagnoser. Från NE:
tillstånd som upplevs som rädsla eller spänning och tryck, beroende på om man betonar en psykisk eller en kroppslig aspekt

• Gilla
Stegatorparn
  • Laddar…
N noone70 skrev:
än tyckare som i grunden är matematiker, stadsplanerare, psykologer, arbetsklimatforskare eller
Instämmer!
Eller för att ta ett annat exempel på en av våra främsta ledare inom klimatkyrkan: Agronom.

• Gilla
noone70 och 1 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Exakt, så men det betyder inte heller att han har fel och när det gäller klimatet så väljer jag att lyssna på någon som vetenskapligt forskat i ämnet eller i närliggande ämnen så som meteorologi eller oscanologi, än tyckare som i grunden är matematiker, stadsplanerare, psykologer, arbetsklimatforskare eller vad de som numera utger sig för att klimatforskare har som sitt egentliga kunskapsområde .
Bra val ! Här är en video där Markku Rummukainen, klimatforskare som även deltagit i arbetet inom IPCC, förklarar innehållet i den delrapport som släpptes ifjol. Rapporten genomfördes på uppdrag av de länder som deltog i klimatmötet i Paris.

• Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Instämmer!
Eller för att ta ett annat exempel på en av våra främsta ledare inom klimatkyrkan: Agronom.
Precis som du och jag har han även varit förstaklass elev en gång. Han är numera professor i miljövetenskap och sedan något år tillbaka chef för Potsdam Institute for Climate Impact Reserch.

• Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Precis som du och jag har han även varit förstaklass elev en gång. Han är numera professor i miljövetenskap och sedan något år tillbaka chef för Potsdam Institute for Climate Impact Reserch.
Kan klargöras att hans utbildning och forskningsområde är naturresurshushållning och inte fysik/kemin inom klimatförändringar.

• Gilla
Stegatorparn
  • Laddar…
Du får gärna utveckla ditt resonemang.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är det det nedanstående du hänger upp dig på?

I så fall tycker jag som sagt att du har en felaktig uppfattning om vad det innebär att lägga ord i munnen på någon. Att ta ett påstående och extrapolera det till vad man själv anser blir konsekvensen av eller är en förutsättning för dess fullbordan ser jag som ett rimligt sätt att diskutera på. Enligt min mening leder det till mer missförstånd om man inte utvecklar hur man tolkar någon annans inlägg.

Jag ser det som utmärkt för diskussionen att du ger svar på tal och säger att min tolkning inte överensstämmer med vad du menar, men att det skulle motivera en ursäkt – det håller jag inte med om. Och det säger jag utifrån en position där jag tidigare bett om ursäkt för gjorda övertramp i tråden, exempelvis då jag kallat någon (jodå, jag minns vem, vill bara inte upprepa övertrampet) för klimatalarmist.
Ja vi får väl enas om att vara oense. Jag kan inte förlikas med din åsikt om att det är fritt fram att hitta på åsikter hos andra som man själv upplever passar med tolkningen av meningsmotståndarens övriga argument.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.