337 998 läst ·
5 241 svar
338k läst
5,2k svar
Är klimathotet något att bry sig om?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Det är deras agenda att vara för vetenskap och mot anti-vetenskap. Om slagruta inte kan demonstrerat fungera i kontrollerade experiment fungerar det inte för några intressanta värden på fungera. Att du tror på den spelar ingen roll. Det är lite hela poängen med vetenskap. Att veta exakt hur det fungerar är inte ett krav; att veta att det fungerar är det.E Edgarsven skrev:Det är inte någon konspiration. Deras agenda är helt öppen. Lustigt att du tog upp just slagruta, för jag tänkte på det idag. Jag, själv har provat slagruta och det har fungerat för mig. Ingen vet hur eller varför. Men skulle man anse eller nämna detta till V o F så kommer de hoppa jämfota av ilska. Eller att man tror att det finns spöken.
Det är nämligen saker som de är emot, deras agenda är att vara emot detta. Som täckmantel tar de på sig vetenskapen, men det stämmer dåligt för det är bara deras egna personliga övertygelse om sakers vara. Jag kommer fortsätta tro på min slagruta och mina spöken och många med mig.
Och om du inte tror på den vetenskapliga metoden åker du likafullt snålskjuts på allt välstånd den ger dig ändå.
Det handlar inte alls om "den vetenskapliga metoden". Det jag ville belysa är att denna organisation inte är vetenskapligt neutral. Vetenskap ska vara ödmjuk och neutral. Detta är mera en politisk organisation, vi vet att vårt land är ett av de mest sekulariserade som finns. Men det stannar inte där. Naturligtvis finns det intressegrupper som jobbar mot olika mål. VoF är en sådan med politiska motiv. Det är viktigt att belysa detta faktum.F fiskbuggaren skrev:Det är deras agenda att vara för vetenskap och mot anti-vetenskap. Om slagruta inte kan demonstrerat fungera i kontrollerade experiment fungerar det inte för några intressanta värden på fungera. Att du tror på den spelar ingen roll. Det är lite hela poängen med vetenskap. Att veta exakt hur det fungerar är inte ett krav; att veta att det fungerar är det.
Och om du inte tror på den vetenskapliga metoden åker du likafullt snålskjuts på allt välstånd den ger dig ändå.
Nu vet de att det inte acceptabelt att just nu gå ut och försöka förbjuda Svenska kyrkan, och kalla dem ovetenskapliga, men det är så de tycker inners inne. Nej, det finns inga bevis för Gud eller slagruta. Ändå har det funnits en hövlighet över det faktum att vi människor inte vet allt. VoF säger sig dock hata mot alla som tror på något högre. Låt dem inte få behålla något inflytande genom att påstå att de står på den goda vetenskapliga sidan, det gör de inte. De står bara för sin egen övertygelse. Som kristen är det helt fel att låta dem få påstå sådana saker. Samma sak med spöken eller folktro. Det är emot allt sådant. Egentligen skulle de kunnat heta "Vetenskap emot folktro", - "vi ska utbilda det dumma folket att sluta tro på skrock och religion"
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Ja, det är liksom det jag har gjort i 40 år eller så och då kommit fram till något helt annat än vad du tydligen tror.E Edgarsven skrev:
Det där med antalet rådjur har du nog fått om bakfoten, i alla fall om du menar 1970-talet för då fanns det över 100 000. Däremot på 1870-talet fanns det inte så många. https://sv.wikipedia.org/wiki/Rådjur#Status_och_hot_i_Sverigeträhandtag skrev:
Fästingar lever gott på alla varmblodiga djur som du hittar i skogarna, allt från sork till älg.
Enligt ovanstående Wikipedia-sida har rådjuren blivit färre sen 1990-talet, framför allt i Norrland.pacman42 skrev:
Hej edgar. Jag har i dagens valör typ 600 högskolepoäng inom framför allt naturvetenskap. Jag har bland annat studerat för och arbetat med Dan Larhammar, som är professor i neurovetenskap vid Uppsala universitet samt i många år ordförande för VoF. Han sitter nu i vetenskapsakademin, vilka alltså utser nobelpris. Jag har sällan träffat en vettigare person eller mer vetenskapligt orienterad. Gå in på hans officiella hemsida tex.E Edgarsven skrev:"Vetenskap och Folkbildning" är så nära propaganda och desinformation du kan komma i detta landet. Det finns inget vetenskapligt bakom dem, bara riktade pengar från människor med en agenda. Håll dig borta och lyssna inte på dem för fem öre.
Jag rekommenderar att du själv börjar lyssna på vad forskare och andra skriver. Använd många källor (för och emot). Om du låter dig få förklarat "vad vetenskapen säger" av någon med en agenda likt kvällspressen så kommer du inte alls veta något om vad som är bevisat respektive inte bevisat.
Så var försiktig i din desinformation.
För att återfå till kärnan - blir man utnämnd till årets förvillare är man så långt ifrån naturvetenskapligt tänkande man kan komma. Där hittar ni pajaser som förordar blodgruppsdieter med mera, men även TV4-morgon (Tilde är ju extrem). Å andra sidan tilldelas även ett motsatt pris, som tex Aschberg fått, som resonerar vetenskapligt utan utbildning.
Redigerat av moderator:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 709 inlägg
Fast jag misstänker att AndersMalmgren tycker att forskning bäst drivs av privata intressen.
Renoverare
· Stockholm
· 20 331 inlägg
Finns flera saker värt att påpeka. Dels så har EU varit emot billiga solpaneler från Kina. De har haft massor av skatt och tullar på dem. Hade de inte haft det hade det gått fortare. Dels så har vi nu ganska liten inverkan på miljön genom vår forskning. Vi är ett land som är i storlek som en mellanstor stad i Kina. Och de har hundratals sådana städer. Utvecklingen i Kina, Asien och Afrika går rasande fort. Och det vi bidrar med är nu bara små smulor.kashieda skrev:
Läste (på LinkedIn?) att Indien nu satsar lika mycket på solenergi som på kol. Hade de varit möjligt/rimligt om inte rikare länder köpt solceller och solkraftverk för dyra utvecklingspriser först? Och hade dessa länder gjort det om inte klimatdebatten funnits?
Som en jämförelse sade pappersindustrin att det minsann var helt omöjligt att bleka massa utan att använda klor tills regeringen införde ett kommande förbud. Plötsligt gick det utmärkt att använda ozon istället.
Ibland behöver politiken gå före tekniken för att något ska hända - ibland hinner inte tekniken ifatt.
Jag har följt VoF under flera år. Jag går på vad man gör, inte vad man säger att man gör. Det är solklart vad denna organisations agenda är för något.elpaco skrev:
Hej edgar. Jag har i dagens valör typ 600 högskolepoäng inom framför allt naturvetenskap. Jag har bland annat studerat för och arbetat med Dan Larhammar, som är professor i neurovetenskap vid Uppsala universitet samt i många år ordförande för VoF. Han sitter nu i vetenskapsakademin, vilka alltså utser nobelpris. Jag har sällan träffat en vettigare person eller mer vetenskapligt orienterad. Gå in på hans officiella hemsida tex.
Så var försiktig i din desinformation.
Det är att slå alla "feltänkare i huvudet". Att man premierar fel människor är bara ytterligare ett bevis för detta. Och hatar alla som man tycker tänker fel.
Varför han man annars ett pris för årets förvillare? Det är hat och hot, samt putta in alla i den fåra som de anser att man ska vara. Dvs hur du ska tänka.
Det är iofs ganska enkelt i detta landet. När vi var ett kristet land, så var vi de mest extrema kristna. Då var prästerskapets makt enorm och det var husförhör osv som inget annat land hade. Nu har vi svängt åt andra hållet. Fortfarande med en konsensus kultur, och en stark lojalitet mot auktoriteter.
Varför inte bara erkänna att ni hatar religion och annat obevisat? Ska det vara så svårt?
Håll i dig och försök vara saklig. Vilka är ”ni”? Kan du länka till några av de extrema maktutövningar du hänvisar till?E Edgarsven skrev:Jag har följt VoF under flera år. Jag går på vad man gör, inte vad man säger att man gör. Det är solklart vad denna organisations agenda är för något.
Det är att slå alla "feltänkare i huvudet". Att man premierar fel människor är bara ytterligare ett bevis för detta. Och hatar alla som man tycker tänker fel.
Varför han man annars ett pris för årets förvillare? Det är hat och hot, samt putta in alla i den fåra som de anser att man ska vara. Dvs hur du ska tänka.
Det är iofs ganska enkelt i detta landet. När vi var ett kristet land, så var vi de mest extrema kristna. Då var prästerskapets makt enorm och det var husförhör osv som inget annat land hade. Nu har vi svängt åt andra hållet. Fortfarande med en konsensus kultur, och en stark lojalitet mot auktoriteter.
Varför inte bara erkänna att ni hatar religion och annat obevisat? Ska det vara så svårt?
Jag har själv inget mot tro i form av religion. Så länge man inte låter den gå ut över samhället på ett orimligt och skadligt sätt. Man kan inte ställa religion/tro i kontrast till vetenskap. De är inte motsatser.
VoFs agenda är folkupplysning. Och likaså meningen med Årets förvillare - att upplysa folk om att man skall vara skeptisk med information av det här slaget. Det är inte mer iögonfallande att vissa vill varna för stollar än att religiösa missionerar. Kanske snarare mindre konstigt.