Ett alternativ att ha på väggen är ju våtrumspanel, alltså en väggskiva med tätskiktet in mot rummet. (Samma princip som laminatgolv, fast bredare skivor.)

Jag tycker det verkar som ett bra alternativ när det är dags att göra om badrummet. Vad tycker ni?

Excel
Huddingebo skrev:
Kakel och klinker är ju mkt lättare att hålla rena med sin täta och hårda yta!
Det är ju anledningen till att många kommunala och kommersiella utrymmen får kakel och klinker.
Nja det är nog inte därför, klinker står emot slitage bra, att det skulle vara lättstädat är jag tveksam till. Det är ju inte så förekommande med klinker i sjukhuskorridorer (förrutom i entren där det är extremt högt slitage)

R
Nej, kakel och klinker är jag färdig med. Jag har haft båda delar och plastmatta är att föredra. Mina vänner anser mig sannolikt galen på grund av denna åsikt, men, men, men... Det är ett betydligt bättre skydd mot fuktskador, om inte annat så ser du ju också eventuella hål och kan agera snabbt. Du ser ju inte hur fuktskyddet bakom kaklet mår. Så det är lättinspekterat. Sedan är det lättstädat. Plastmattan blir heller inte lika hal vid väta som klinkers, vilket är en fördel. Och så alla som talar om lyx hit och dit... Det känns mer ombonat med plastmatta och våtrumstapet. Det blir en mildare akustik i rummet, det känns på det hela taget mjukare. Är man en person som gillar minimalism, ekon och textilfria hem är klinker och kakel helrätt, men för oss som gillar en mer ombonad hemmiljö är plastmattan betydligt mer trivsam. Dessutom finns det ju numera hur snygga mattor som helst. Mitt badrum (byggt på 90-talet och valt av någon annan än mig) har en grotesk, spräcklig matta som verkligen inte är vacker. Hade jag renoverat (vilket är tveksamt då flytt är på g eventuellt) så hade jag lagt in en snygg plastmatta, kanske en sån skeppsgolvsmatta eller liknande. Visst är det extremt individuellt, men jag ser ingen anledning att betala betydligt mer pengar för att få något som ur alla synpunkter, förutom möjligen skrytfaktor, är sämre.

• Gilla
jnse
  • Laddar…
Ni som störs av det plebejiska, underklassiga utseendet på plastmatta kan ju avhjälpa detta med en liten badrumsmatta.
Så bryts det trista utseendet av, och en matta är också skön att stå på efter duschen.

Rund vit badrumsmatta av textil för att förbättra utseendet på plastgolv och komfort efter duschen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

CTL skrev:
Ett alternativ att ha på väggen är ju våtrumspanel, alltså en väggskiva med tätskiktet in mot rummet. (Samma princip som laminatgolv, fast bredare skivor.)

Jag tycker det verkar som ett bra alternativ när det är dags att göra om badrummet. Vad tycker ni?
Ja, som du måste ha ett tätskikt bakom...😉
Finns inga branschregler för det systemet heller.

Melinsbygg skrev:
Ja, som du måste ha ett tätskikt bakom...😉
Finns inga branschregler för det systemet heller.
Så som de marknadsförs ska det inte behövas tätskikt. Men det stämmer alltså inte?
Tänker främst på FiboTresbo

Ett normalt badrum kostar i runda slängar 150.000kr med kakel och klinker, inkl alla yrkesgrupper och mtrl.
Att matta skulle vara MYCKET billigare stämmer inte. Svårt att komma under 100.000kr på ett motsvarande badrum.
Det är samma vvsjobb, eljobb, målning och till stor del även samma byggjobb vilket man än väljer. Så prisskillnaderna som skrivs i denna tråd kan inte stämma.
Lägg därtill försäkringsaspekten, hållbarheten mm.
Att matta skulle vara mer lättstädat har jag svårt att förstå. Visst det är inga fogar men numera finns det bra fogbruk som slår ifrån smutsen. Det handlar alltså om kunskap och materialval.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Solari skrev:
Så som de marknadsförs ska det inte behövas tätskikt. Men det stämmer alltså inte?
Tänker främst på FiboTresbo
Vet inte, vet att många väljer att ändå ha ett tätskikt bakom.
Likväl finns det inga branschregler för systemet. Vet inte hur försäkringsbolagen ställer sig till detta.

Från Fibo-trespos hemsida. Skärmdump från Fibo-trespos webbplats som visar information om deras panelers godkännande och montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Solari
  • Laddar…
R
Ett normalt badrum kostar i runda slängar 150.000kr med kakel och klinker, inkl alla yrkesgrupper och mtrl.
Att matta skulle vara MYCKET billigare stämmer inte. Svårt att komma under 100.000kr på ett motsvarande badrum.
Det är samma vvsjobb, eljobb, målning och till stor del även samma byggjobb vilket man än väljer. Så prisskillnaderna som skrivs i denna tråd kan inte stämma.
Lägg därtill försäkringsaspekten, hållbarheten mm.
Att matta skulle vara mer lättstädat har jag svårt att förstå. Visst det är inga fogar men numera finns det bra fogbruk som slår ifrån smutsen. Det handlar alltså om kunskap och materialval.
Det kan visst förekomma, särskilt i mitt hus som redan finns. Att sätta kakel vid renovering i mitt badrum istället för ny plastmatta och våtrumsvägg skulle kosta omkring 45 000 kronor mer enligt offerter från flera olika firmor. Att påstå att det inte är så stor skillnad är därmed ren och skär lögn.

Saken är den att sätta kakel tar längre tid och hantverkare tar betalt per timme. Materialkostnaden är också högre. Och du säger det själv. Ett "normalt badrum" kostar 150 000, det går att komma ned till säg 110 000 med plastmatta. Och du säger att det inte är så stor skillnad? Det är ju nästan en tredjedel i nedsättning, det är ju enormt! Lägg sedan till att kakel och klinker går upp i pris om du skall ha något annat än standardkakel, skall du ha lite mönstersättning eller något så blir det dyrare. En våtrumsmatta går att variera oändligt mycket mer med olika mönster.

Att kakel och klinker skulle vara hållbarare tror jag inte. Jag har arbetat inom fastighetsbranschen och i våra nybyggda hyresrätter blev det plastmatta. Varför? Betydligt bättre för fastighetsägaren, lättinspekterat, hållbart, slitstarkt och billigare. Hade kakel och klinkers varit vida överlägset hade allmännyttan sedan länge haft det som standard vid renovering och nybygge, jag lovar dig.

• Gilla
jnse och 1 till
  • Laddar…
Kan förstå att fastighetsägare som ska renovera hyresrätter väljer matta ibland. Då blir ju skillnaden större om man rustar låt säga 100 badrum.
Men det är hyresrätter det... där endast kostnad i förhållande till funktion styr. Sen om mattan är avskriven efter 10 år det struntar man i. Det va ju "billigare"...
Ett rätt gjort badrum med plattor har en livslängd på 40-50 år utan problem, det har inte plastmatta.
Men visst, matta är lätt att inspektera vid en besiktning eftersom mattan är både tätskikt och ytskikt. Själv skulle jag aldrig vilja gå omkring på tätskiktet.
Och nej, jag tycker inte att det är så stor skillnad i pris om man ser till livslängd, hållbarhet och slitagestyrka. Det blir ju rent av billigare i längden.
Men för stunden blir det billigare!
Har också jobbat i fastighets och byggbranschen i snart 25 år. De fastighetsägare med hyresrätter som tänker mer långsiktigt väljer självklart plattor i sina våtrum. Vet ju inte vart du jobbat men till 90% av de projekt jag jobbat i så har det varit plattor.

J
Vem lägger ut 150000:- på att fixa ett badrum:wow:? Det är ju inte direkt det rummet man tillbringar mest tid i heller :D

• Gilla
begren och 2 till
  • Laddar…
Ja du, de flesta som vill ha sitt badrum renoverat.
Inte ovanligt att ett badrum kostar 175000kr heller.
Lägg därtill kostnader för inredning, VVS- och elarmaturer, duschväggar mm. En total på dryga 200.000 är inte ovanlig.
Går inte att göra billigare om man ska följa alla branschregler med svensk arbetskraft på den här sidan om lagen.
Du kan få en offert om du vill?

J
Dra bort 150.000:- så är det affär ;-)
Det enda jag skulle anlita någon till (och jag är helt nybörjare) är att lägga mattan och våtrumstapeten, allt annat hade jag fixat själv (eller åtminstone försökt).
Att slösa bort 200.000 på ett enda rum förstår jag inte ens hur man kan göra, om man inte har väldigt gott om pengar då :D.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Ni som störs av det plebejiska, underklassiga utseendet på plastmatta kan ju avhjälpa detta med en liten badrumsmatta.
Så bryts det trista utseendet av, och en matta är också skön att stå på efter duschen.

[bild]
Inte om det är i badrummet där mina tre barn har badat eller duschat...

Dyngsurt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.