B
KnockOnWood skrev:
Varför fundera över marknadsvärde om ni ändå skall bo kvar i huset resten av livet?

Ni bygger och inreder så som ni själva vill ha det och trivs med naturligtvis (borde iofs alltid gälla).
jo, alltså, det har ju med belåningsgraden att göra.. vi ska göra en värdering efteråt.. och om då värdet på huset anses bra mycket högre just för detta, ja då är det mer befogat. Jag gillar ju klinker absolut, men det är ju en helhetsbedömning...

Plastmatta alla dagar i veckan. Snyggt, rent, lika säkert som alla våtrumssystem, vettiga priser.

• Gilla
funderarn och 5 till
  • Laddar…
Stadsfiskalen skrev:
Om man inte väljer att ha golvvärme, kan en handdukstork värma badrummet? Eller är det marginellt?
Vi värmer vårt badrum enbart med en handdukstork modell Nordhem Sofiero. Fungerar bra. Badrummet har en yttervägg. Huset är byggt 1973.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
S
severin skrev:
Vi värmer vårt badrum enbart med en handdukstork modell Nordhem Sofiero. Fungerar bra. Badrummet har en yttervägg. Huset är byggt 1973.
Är badrummet beläget på första eller andra plan? :)

Stadsfiskalen skrev:
Är badrummet beläget på första eller andra plan? :)
Badrummet är på entreplanet, dvs första planet, med betonggolv med uppvärmd källare under.
Storleken på handdukstorken är Höjd 1690 x Bredd 450 och jag tror inte vi någon gång de senaste 5 åren har haft termostatet på max. Fjärrvärme på vintern och en 600W elpatron på vår och höst om det är dålig temperatur på inkommande vatten.

• Gilla
hannahlindholm
  • Laddar…
severin skrev:
Badrummet är på entreplanet, dvs första planet, med betonggolv med uppvärmd källare under.
Storleken på handdukstorken är Höjd 1690 x Bredd 450 och jag tror inte vi någon gång de senaste 5 åren har haft termostatet på max. Fjärrvärme på vintern och en 600W elpatron på vår och höst om det är dålig temperatur på inkommande vatten.
Glömde att säga att vi har kakel på väggarna och plastmatta på golvet. Golvet upplevs aldrig som kallt.

S
severin skrev:
Glömde att säga att vi har kakel på väggarna och plastmatta på golvet. Golvet upplevs aldrig som kallt.
Har du något kopplat så du kan se hur stor förbrukning du har på värmaren under året?

Stadsfiskalen skrev:
Har du något kopplat så du kan se hur stor förbrukning du har på värmaren under året?
Nej. Fjärrvärme är ju så billigt, ca 50öre/kWh, så jag har inte brytt mig om den förbrukningen. Elpatronen är endast igång några enstaka gånger vår och höst. Bor på latitude 58.5.

severin skrev:
Samma här. Handdukstork på 80 Watt. IVT, men huset är byggt 2010.

Och i lilla dusch/toarummet, som bara herrn i huset använder, är handdukstorken konstant avstängd.
Det håller sig varmt ändå tack vare FTX-ventilationen. Trots två ytterväggs-sidor.
Gott att bo här söderut :thumbup:

Boan skrev:
jo, alltså, det har ju med belåningsgraden att göra.. vi ska göra en värdering efteråt.. och om då värdet på huset anses bra mycket högre just för detta, ja då är det mer befogat. Jag gillar ju klinker absolut, men det är ju en helhetsbedömning...
Om ni bor kvar i huset i tio/femton år har inte klinkern någon betydelse sett ur försäljningspris. Dessutom är både kakel och klinker väldigt modeberoende.

Jag har en gång avstått från ett husköp där just badrummet var ytterligt påkostat avseende kakel/klinker men i mitt tycke jättefult. Man river ju inte ut ett sådant badrum.

• Gilla
Boan
  • Laddar…
Det beror på. Ur ekonomisk synpunkt och av att döma vilket som är enklast att rengöra, så skulle jag säga plastmatta.

Men samtidigt när jag varit inne i ett relativt nyplastat badrum så tycker jag att det luktat väldigt mycket plast, vilket inte känts så hälsosamt. Så ur den aspekten och att det (enligt min smak) är snyggare så hade jag valt kakel/klinker, som sagt om ekonomin tillåter det.

• Gilla
GiftfrittKvastskaft
  • Laddar…
Hade ett badrum med klinkers, och när vi flyttade därifrån lovade jag mig själv att aldrig ha ett badrum med klinkers igen, efter att ha legat på golvet och skurat fogar med tandborste för att få bort damm och smuts... Så när vi byggde nytt valde vi bort klinkers som var standard och valde tarketts våtrumsmatta på golvet istället, och det ångrar jag INTE...! Det blev några tusen billigare, men jag hade utan tvekan valt plastmatta även om vi behövt betala mer. Detta var heller inget som drog ner värderingen av huset.
Vi har däremot kaklade väggar.

Har kakel och kliniker i mitt badrum (lägenhet blir bökigare med golvvärme).

Är inte jag som bestämt eller lagt in det. Men lär inte köra med det vid nästa renovering. Kanske på vägarna, men inte på golvet.

Sägs ju vara enkelt att städa, men för mig har jag inte hittat något medel som tar det gul/grå färgade avlagringarna som blir på det vita kaklet (bästa receptet hittills är ättikssprit och gnå i 10/20min så kom jag ner till kaklet igen, men borde ju finnas bättre sätt).

Kan vara hårdtvålen, för den var inte enkel att bli av med i förra lägenheten på plastmatta (fick skrapa bort avlagringar på plastmatta, trotts jag skurade golvet varje vecka). Men lär inte vilja ha målad glasfiber eller vad det kallas på väggarna i ett badrum igen (inte kul att städa).

Jonatan79 skrev:
Det beror mycket på läget på huset och prisklass. I storstadsområden tror jag de flesta köpare förväntar sig och föredrar kakel, i tex Kramfors där huspriserna är runt 300-800tkr inte alls eller väldigt olönsamt att kosta på badrummet mer än nödvändigt.
Betalar man ur egen ficka och inte lånar till det så tror jag inte det spelar någon roll var badrummet finns! Får väl se vilket som blir populärast när ROT försvinner och räntan gått upp till 3-4%

//Calle

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.