7 189 läst ·
24 svar
7k läst
24 svar
Är jordfelsbrytare ett krav vid fast installation?
En installation blir inte olaglig bara för att den är gjord av någon utan behörighet. Med det sagt så skall det göras på rätt sätt och har man inte kunskapen att göra det så bör man låta någon (en elektriker) som har det, göra installationen.J James Eriksson skrev:
Nu är jag lite osäker på huruvida att installera en tvättmaskin fast är behörighetskrävande eller inte? Troligen är det så men det är verkligen inget komplicerat. Enklare än att byta ett eluttag skulle jag vilja säga.
Viktigaste är att se till att anslutningssladden blir dragavlastad i dosan, sedan är det bara att koppla fas till fas, nolla till nolla och jord till jord.
Olaglig är det visst. Du hamnar inte i fängelse(haha), men ifall något går snett täcker inte hemförsäkringen skadorna eftersom det inte gjort av en behörig installatör och jag vet inte hur glad hyresvärden blir heller. Visst skulle jag inte ha något problem med att ansluta maskinen själv. Men jag vill helst att det görs körrekt!V vectrex skrev:En installation blir inte olaglig bara för att den är gjord av någon utan behörighet. Med det sagt så skall det göras på rätt sätt och har man inte kunskapen att göra det så bör man låta någon (en elektriker) som har det, göra installationen.
Nu är jag lite osäker på huruvida att installera en tvättmaskin fast är behörighetskrävande eller inte? Troligen är det så men det är verkligen inget komplicerat. Enklare än att byta ett eluttag skulle jag vilja säga.
Viktigaste är att se till att anslutningssladden blir dragavlastad i dosan, sedan är det bara att koppla fas till fas, nolla till nolla och jord till jord.
Det finns ingen koppling mellan hemförsäkringen och vem som har utfört arbetet - Det är en vanlig missuppfattning. Går det snett så spelar det ingen roll vem som har gjort nåt. Försäkringsbolaget kommer inte att kräva in kvitton på varenda eljobb utfört sen fastigheten byggdes, utan man tittar på det specifika utförandet och vad som har gått fel.
Varför skriver elsäkerhetsverkat på detta vis då?useless skrev:
Det finns ingen koppling mellan hemförsäkringen och vem som har utfört arbetet - Det är en vanlig missuppfattning. Går det snett så spelar det ingen roll vem som har gjort nåt. Försäkringsbolaget kommer inte att kräva in kvitton på varenda eljobb utfört sen fastigheten byggdes, utan man tittar på det specifika utförandet och vad som har gått fel.
https://www.elsakerhetsverket.se/fragor-och-svar/arkiv-fragor/Installation-av-tvattmaskin2/
Menar du alltså att det inte finns någon konsekvens? För i så fall ser jag ingen poäng med att anlita en installatör i mitt fall. Har grundutbildning som elektriker så är ingen expert, men kan i alla fall skala en kabel och se till att färgerna matchar…
Att utföra elinstallationsarbete (förutom vissa undantag, som att byta gamla eluttag mot nya t.ex.) som icke behörig är olagligt, ja! Däremot blir inte din anläggning olaglig för att en icke-behörig utfört arbete på den.J James Eriksson skrev:Varför skriver elsäkerhetsverkat på detta vis då?
[länk]
Menar du alltså att det inte finns någon konsekvens? För i så fall ser jag ingen poäng med att anlita en installatör i mitt fall. Har grundutbildning som elektriker så är ingen expert, men kan i alla fall skala en kabel och se till att färgerna matchar…
Försäkringsbolaget bryr sig inte om vem som utfört arbetet. Bara att det är rätt utfört. Samma som vid alla andra försäkringsanspråk.
när min dotter ringde försäkringsbolaget om en liten elbrand i ett vägguttag+kopplingsdosa i förrådet i garagetuseless skrev:
så fick hon besked att ringa en elfirma och skicka in fakturan för elen och + vad grejorna till att laga väggen kostade.
där var ingen från försäkringsbolaget som kollade skadan
OM det verkligen skulle finnas ett sånt krav så skulle det även finnas omfattande krav att spara alla kvitton och att de firmor som är inne och gör arbeten på anläggningen skulle behöva dokumentera exakt varje pryl och arbetsmoment som är utfört.
Annars blir ju kravet helt meningslöst eftersom man ändå aldrig kan bevisa vem som har gjort vad eller om någon obehörig har bytt ut ett vägguttag eller en sladdstump.
Annars blir ju kravet helt meningslöst eftersom man ändå aldrig kan bevisa vem som har gjort vad eller om någon obehörig har bytt ut ett vägguttag eller en sladdstump.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Länka inte till elsäkerhetsverket utan att samtidigt klippa in texten här!! Deras länkar och deras svar har ett ganska kort bäst-före-datum så efter nåt år eller så fungerar inte länken längre.
Formellt krävs ingen JFB om anslutningspunkten är befintlig och utförd före 1999 eller mellan 2004-2009 (lite otydligt vilket datum som egentligen gäller).
Som nämnts är dock JFB en väldigt bra livförsäkring i ett badrum som man inte borde tulla på. Det betyder alltså TM + 2200:- eller ingen TM alls. Vad du absolut inte ska tulla på är en elinstallatör som ansluter TM åt dig, då denne samtidigt ska kontrollera att TM blir korrekt inkopplad och att skyddsjorden fungerar. Jag skriver elinstallatör, absolut ingen koppla-in-tjänst från en vitvarubutik.
Formellt krävs ingen JFB om anslutningspunkten är befintlig och utförd före 1999 eller mellan 2004-2009 (lite otydligt vilket datum som egentligen gäller).
Som nämnts är dock JFB en väldigt bra livförsäkring i ett badrum som man inte borde tulla på. Det betyder alltså TM + 2200:- eller ingen TM alls. Vad du absolut inte ska tulla på är en elinstallatör som ansluter TM åt dig, då denne samtidigt ska kontrollera att TM blir korrekt inkopplad och att skyddsjorden fungerar. Jag skriver elinstallatör, absolut ingen koppla-in-tjänst från en vitvarubutik.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
Och då elektrikern ändå är där installera en JFB, men det fanns ju inte pengar till.
Billigast är väl att tvätta i tvättstugan.
Protte
Billigast är väl att tvätta i tvättstugan.
Protte
Klicka här för att svara