A
Jag är lite osäker här men jag skulle inte vara helt säker på att du inte kan bli skyldig att städa upp det här. Det beror lite på vad som står i den där detaljplanen över området. I Göteborg har tex fastighetsägaren skyldighet att hålla snyggt 1,2m utanför tomtgräns. (Finns det gångbanor mm är avståndet tom 10m utanför tomtgräns!) Jag skulle börja med att kontrollera detaljplanen och kommunens regler.

http://goteborg.se/wps/portal/start...8Vs9MlvwF2TWF9A!!/dz/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/

Men det gäller vägar, gångbanor och liknande.
Inte grönytor, gräsmatta/maturmark vilket det lär vara I TS fall.

"1 § Fastighetsinnehavare inom ett område med detaljplan, där kommunen är huvudman för allmänna platser skall, i fråga om gångbanor eller andra utrymmen utanför fastigheten som behövs för gångtrafiken, utföra de åtgärder som kommunen har att svara för enligt 2 § första stycket lag med särskilda bestämmelser om gaturenhållning och skyltning enligt nedan. "

S
Jag är inne på ett helt annat spår. Om det är detaljplanerat finns det nog mycket små möjligheter att köpa loss marken. Kanske är det helt enkelt bättre att städa upp, snygga till växtligheten och bygga en altan där. Man kan ju behålla den murade grillen som "bevis" på att marken använts på samma sätt många år innan du flyttat dit. Markägaren har uppenbarligen inte brytt sig förut och kommer sannolikt inte bry sig nu heller, åtminstone om han inte påminns om detta.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Ansvar?

Om jag är skogsägare och en annan fastighet använt min skog som dumpningsplats för skrot och diverse byggnationer utan min vetenskap och sedan säljs den andra fastigheten så skulle jag inte se det som mitt problem att städa upp i min skog utan jag skulle ställt det kravet på den nya ägaren som i sin tur får gå på den tidigare ägaren.

/ATW

Fast det finns ingen giltig grund att ställa krav på den nye ägaren, inte ens moraliskt. Vore jag ny ägare så skulle jag väl iofs. kunna bidra med kontaktinformation till förre ägaren om jag har det.

• Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
ArneTW skrev:
Ansvar?

Om jag är skogsägare och en annan fastighet använt min skog som dumpningsplats för skrot och diverse byggnationer utan min vetenskap och sedan säljs den andra fastigheten så skulle jag inte se det som mitt problem att städa upp i min skog utan jag skulle ställt det kravet på den nya ägaren som i sin tur får gå på den tidigare ägaren.

/ATW
Och varför det?
Som tur är, är det tillåtet för envar att ställa krav, och lika tillåtet att be kravställaren att dra dit pepparn växer!

Staffan

• Gilla
petosa och 2 till
  • Laddar…
Nisse_Viola skrev:
Jag tänkte precis som pelpet, att skräpet utgör en latent kostnad/olägenhet för fastighetsägaren (eftersom det ju inte är mitt ansvar, förra ägaren till min tomt är en sjuk, äldre dam), och att det bara är skönt för dem att slippa besväret - mot att jag får nyttja marken, t.e.x genom att ta ned träd som skuggar vår tomt och som tappar grenar på våra bilar på vår uppfart, ställa ut odlingslådor, plantera blommor och buskar och hålla det snyggt och få lov att bygga lusthus precis fram till tomtgräns.
Det här är en bra strategi tycker jag. Då behöver ni inte skriva något kontrakt eller liknande för markanvändningen, utan det räcker med ett muntligt okej. Då kan vem som helst av er backa från överenskommelsen vid ett senare tillfälle om du lessnar på att hålla efter marken eller om de behöver den till annat. Det blir heller inte några kostnader för någon part.

Påtala gärna för företaget att det är en äldre, sjuk, dam som har skräpat ner och att det skulle kännas oschysst att tvinga henne att städa upp.

Är lusthuset en friggebod så behöver firmatecknaren nog skriva på ett godkännande om placering.

• Gilla
Nisse_Viola
  • Laddar…
Tack för synpunkter allihop! Jag kommer att kontakta nuvarande markägare/ansvarig och höra mig för. Jag kan egentligen inte se att de av praktiska skäl skulle vilja invända, dvs att de själva vill ansvara för just denna plätt, endast isf av principiella. Möjligen om kommunen har åsikter då, med hänvisning till detaljplan.

För övrigt, eftersom det inte framgick ... oavsett hur det går, så tänker jag inte avhända mig mitt icke-ansvar för den gamla damens forna ofria trädäcksbygge. Jag vill ha det snyggt runt min tomt, så det ska givetvis städas upp. Dock ville jag ha lagen i ryggen och en liten hävstång att ta med vid förhandling. Och jag skulle aldrig drömma om att vara besvärlig på något sätt, utan en trevlig fråga där jag kan erbjuda mig att städa och hålla snyggt på deras mark. Mot att få låna lite. :)

• Gilla
Dizzy84
  • Laddar…
Nissens
N Nisse_Viola skrev:
För övrigt, eftersom det inte framgick ... oavsett hur det går, så tänker jag inte avhända mig mitt icke-ansvar för den gamla damens forna ofria trädäcksbygge. Jag vill ha det snyggt runt min tomt, så det ska givetvis städas upp. Dock ville jag ha lagen i ryggen och en liten hävstång att ta med vid förhandling. Och jag skulle aldrig drömma om att vara besvärlig på något sätt, utan en trevlig fråga där jag kan erbjuda mig att städa och hålla snyggt på deras mark. Mot att få låna lite. :)
Hur gick det för dig?

• Gilla
Bettan74
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Ansvar?

/ATW
det hamnar tyvärr på skogsägaren...
varför tror du folk är förbannade på allemansrätten?

• Gilla
Bror9
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.