LUDDET skrev:
märkligt att man inte kan få fram ett vattentätt golvmaterial som utseendemässigt också slår ut klinker.
Varför ändra på något som fungerar? Problemet med klinkergolv i Sverige, är att vi bygger trähus och skall på något sätt kompensera träets rörelse med klinker. Nere i sydeuropa byggs det nästan enbart badrum med klinkergolv och har gjort det i flera hundra år, men så bygger de också stenhus.
Visst, man kan bygga badrum i kompositmaterial, likt Lindbäcks husfabrik men hur många villaägare vill ha det?

LUDDET skrev:
Börjar ana lite av "Kejsarens nya kläder" vad gäller tätskiktsknaset.
Citerar inlägg: "Man skall inte kissa på golvet. Spelar väl ingen roll om det inte är rent, man går ju bara med fötterna på golvet, om man har hygienmani bör man välja bort klinker, ytskiktet är ett skikt som skyddar tätskiktet, eftersom jag sitter länge på toan så är det ok med ett vackert golv, man bör släppa på hygienen hemma eftersom barnen blir allergiska."

Vad är det man försvarar med så konstiga argument??

Kom igen nu! Finns det inget sakligt man anföra till försvar för golv i två skikt?

:(
Ett försvar till golv i två skikt skulle väl följande:
  • Det ska skydda mot två saker (fukt och mekanisk slitning).
  • Det ska vara trevligt att se på.
  • Det ska vara skönt att gå på (nåja).
  • Det ska vara ekonomiskt försvarbart.

Det är väl framför allt den sista punkten som ofta blir problemet när en sak ska lösa många problem. Det går antagligen redan idag att lägga helt täta golv gjorda av t.ex. färgat skarvlöst laminerat gorillaglas (man får bygga huset runt badrumsgolvet) eller svetsa ett golv i rostfritt stål. Du får sannolikt en mängd andra problem och ett stort hål i plånboken, men visst bör det vara fullt möjligt. Att därför lägga två skikt, dvs. en hyggligt billig fuktspärr som löser det ena problemet men som kanske inte är så vacker, ett snyggt och hyggligt billigt ytskikt som löser de andra, blir en naturlig och ekonomisk kompromiss.

Jag skulle gissa att ett klinkergolv som tvättas regelbundet och dagligen utsätts för tvål och vatten har en ganska god nivå av renlighet i jämförelse med många andra ytor som vi sätter händer eller fötter på i vardagen. Blir det avlagringar i fogarna? Ja antagligen, så man får väl försöka hålla dom rena bäst man kan.

Eventuella hygienproblem med klinker och/eller plastmatta sitter trots allt mest i huvudet och det finns helt enkelt ingen anledning att jaga en ännu högre nivå av renlighet, annat än våra tvångstankar. Personligen tycker jag t.ex. att plastmatta känns betydligt mer ofräscht på grund av alla missfärgade våtrumsmattor man sett genom åren. Rent objektivt är den säkert vara renare, men både estetik och upplevd fräschör talar till klinkerns fördel i mina ögon. :)

/L

• Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker det finns rätt snygga plastgolv nuförtiden. Ofta ser man ju plast i idag i 70-90 tals badrum där det blivit lite slitet, men lägger man nytt idag så ser det bra ut tycker jag.

• Gilla
Meta9 och 2 till
  • Laddar…
Det är väl bara att konstatera att plastmatta är bättre på alla sätt men de flesta tycker att klinker är snyggare.

Morötter är bättre än choklad på alla sätt, men de flesta tycker att choklad är godare. Så vad väljer man på lördagkvällen?

• Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
pelpet skrev:
Det är väl bara att konstatera att plastmatta är bättre på alla sätt men de flesta tycker att klinker är snyggare.

Morötter är bättre än choklad på alla sätt, men de flesta tycker att choklad är godare. Så vad väljer man på lördagkvällen?
Man väljer chips såklart

• Gilla
Enolf och 5 till
  • Laddar…
P
Bör man vara orolig där som på vårt kaklade badrum på ovanvåningen är dåligt fall (samlas en del vatten efter dusch som vi skrapar bort "merparten" av), samlas fukt/vatten då under fogarna som pga det dåliga fallet inte har möjlighet att rinna till brunnen? :( (vid besiktning uppmättes iaf ingen förhöjd fuktighet)

pelpet skrev:

Neh, det där blev fel. Sant att de flesta tycker att klinker är snyggare men orsaken till att de gör det är för att det är trendigt. För trettio år sen tyckte de flesta nått helt annat eftersom trenden då var en annan.
Det är också trendigt med olika vegetariska tramsdieter idag så samma "trendmedvetna" människor som inte kan leva utan klinker i badrummet kommer antagligen att välja morötter framför choklad;)

• Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
Det är inget problem om tätskiktet är intakt....
Det är här plastmattan vinner igen i min värld, man kan inspektera tätskiktet och sova lugnt om natten.

KnockOnWood skrev:
Handen på hjärtat, ni med golvvärme och klinkergolv: Stänger ni av värmen maj - september,
eller låter ni den gå för att fossingarna skall må bra?
Jag stänger inte av något, men tillför heller ingen nämnvärd värme - det bara cirkuleras vatten som är ungefär rumstempererat. Upplever inte golven som kalla på sommaren.

Vad gäller delfrågan om golvvärme så kan den med fördel vara igång året runt. Det är som allra fuktigast på sensommaren när ingenting torkar upp ordentligt annars.

Plastmattor e mycket snyggare nu är för tio år sedan. Vi har ett som ser ut som nåtat trägolv.

Anledning.
1 vill ha låg tröskel. Med golvvärme byggs golvet på o tröskeln blir högre = fult. Plastmatta blir inte så kallt som sten.
2 plastmatta är mjukare om barnen halkar
3 när man har katter blir fogarna inte så fräscha efter ett tag.
4 plastmatta fungerar bättre med laminatväggar
5 du ser om något händer med tätskiktet
6 det går snabbare och blir billigare

• Gilla
Meta9 och 4 till
  • Laddar…
Klinkergolv är till för att skydda tätskiktat från förslitning, du kan säkerligen lägga parkettgolv i badrummet men tror inte försäkringsbolaget blir så imponerade :) området runt toaletten brukar vara missfärgad av diverse anledningar, be alla i familjen o sitta ner vid urinering. Plastmattan är ju inte tätare än vad mattläggaren gör den o samma med tätskiktet.

Vatten o såpa för att göra rent fogar är att rekommendera om du inte vill ha chans på missfärgade fogar.

Plastmattan kan man hålla koll på, det kan man inte med tätskiktet under kaklet. Dessutom ska det mer kunskap till att som lekman bedömma om hantverkaren gjort ett bra jobb m tätskiktet än att okulärbesiktiga en plastmatta.

Sen beror det ju på hur man ser det ang om kaklet är där för att skydda tätskiktet. Snarare är det så att man insåg att kaklet inne höll tätt och att våra tvagningsvanor ändrats.

Men så är ju jag en stark förespråkare för funktion före design om man måste välja.

Att skura kakelfogar är dessutom ett skitgöra, men det är väl fortfarande mest kvinnor som gör det jobbet...

• Gilla
asaleo
  • Laddar…
I badrummet vi rev från 1969 satt det någon typ av vindstopp(svart) på golv och väggar. Kakel/klinker utanpå. Allt var snustorrt under efter 44 år och 2 pers användning permanent! Det har blivit lite väl hysteriskt med alla regler, bestämmelser & rekommendationer på senare år.

• Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Jag hade fuktfläckar rakt genom en tegelvägg i min hyreslägenhet. Oklart när väggkaklet vid badkaret satts dit, men golvet var nog original fr 50-talet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.