1 445 läst ·
1 svar
1k läst
1 svar
Är innertaket i badrummet fackmannamässigt monterat/tätat eller inte!?
Lät helrenovera badrummet för snart fem år sedan via en större badrumsfirma i Uppsala.
Hela projektet var kantat av diverse misstag och slarv från deras sida, men jag tänker inte ta upp allting i den här tråden.
När man satte upp innertaket första gången i samband med att badrummet renoverades, så kom vi hem från jobbet samma dag och upptäckte att taket bågnade kraftigt och såg ut som en banan i princip. Vi påpekade det direkt och de kom och lade om taket ganska snart därefter. Tydligen hade den som satt upp det första gången inte haft så bra koll på hur man skulle göra (hmm….)
Nu för några månader sedan upptäckte vi att innertaket (ett vanligt logoclick-tak som de enligt dem själva sätter upp i 80% av sina renoveringar) plötsligt börjat hänga något i ena halvan av rummet. Vi kontaktade firman och de skickade över en snickare och en elektriker, (då de var tvungna att ta ner spottarna som satt i taket).
Då jag inte litade en sekund på firman vid det här laget så såg jag till att vara hemma nu vid tredje (!) försöket att sätta upp innertaket. När man rev taket upptäckte jag till min förvåning att man tidigare inte hade tätat två gamla ventilationshål på 15-20 cm i diameter (se bild). Så det var endast ett lager med isolering upp till kallvinden och alltså rena motorvägen för möss att ta sig ner på taket och tugga sänder kablarna till spotsen, vilket var precis vad de hade gjort!
Jag insisterade på att man nu skulle täta hålen, vilket man gjorde till slut i samband med att man lade taket för tredje gången i ordningen och alla elkablar byttes samtidigt ut.
Sex veckor senare damp det ner en faktura på 3200kr för omdragningen av elkablarna, vilket jag bestred med motiveringen att mössen aldrig hade tagit sig ner på innertaket om det inte hade varit för dessa enorma hål.
Företaget menar att de inte kan stå för den kostnaden eftersom de påstår att mössen hade kunnat ta sig in ändå.
Jag kontaktade konsumentvägledaren för Uppsala kommun och de rekommenderade mig att kontakta några andra företag för att höra hur de skulle ha gjort. Frågan är ju ifall jobbet är fackmannamässigt utfört eller inte. Dessvärre fick jag inga bra svar från de firmor jag kontaktade. Någon var osäker på hur de skulle ha gjort medan någon annan höll med mig och tyckte att det tillhörde ”sunt förnuft” att täta hålen, men ingen kunde hänvisa till några branschregler som stöd.
Blev tipsad om att kontakta Boverket, vilket jag gjorde, men det visade sig vara fel instans för de kunde inte hjälpa till. De hänvisade i sin tur till Säker Vatten, men de kunde inte heller hjälpa mig för de kunde bara svara på frågor kring rördragningar sa man.
På Säker vattens hemsida finns också en broschyr som tydligt och pedagogiskt förklarar vilka regler som gäller för innerväggar och golv inkl golvbrunn, men ingenting om innertak i badrum.
Till sist har jag även försökt googla mig fram till någon slags hänvisning till branschregler som kan tänkas täcka in detta, men inte hittat någonting.
Nu sitter jag alltså utan vetskap om ifall jag har något case till ARN eller om jag helt enkelt måste bita i det sura äpplet och betala fakturan.
Jag hoppas nu på hjälp från folk här på forumet för att kunna avgöra ifall jag har någon möjlighet att dra det här vidare till ARN eller inte.
Hela projektet var kantat av diverse misstag och slarv från deras sida, men jag tänker inte ta upp allting i den här tråden.
När man satte upp innertaket första gången i samband med att badrummet renoverades, så kom vi hem från jobbet samma dag och upptäckte att taket bågnade kraftigt och såg ut som en banan i princip. Vi påpekade det direkt och de kom och lade om taket ganska snart därefter. Tydligen hade den som satt upp det första gången inte haft så bra koll på hur man skulle göra (hmm….)
Nu för några månader sedan upptäckte vi att innertaket (ett vanligt logoclick-tak som de enligt dem själva sätter upp i 80% av sina renoveringar) plötsligt börjat hänga något i ena halvan av rummet. Vi kontaktade firman och de skickade över en snickare och en elektriker, (då de var tvungna att ta ner spottarna som satt i taket).
Då jag inte litade en sekund på firman vid det här laget så såg jag till att vara hemma nu vid tredje (!) försöket att sätta upp innertaket. När man rev taket upptäckte jag till min förvåning att man tidigare inte hade tätat två gamla ventilationshål på 15-20 cm i diameter (se bild). Så det var endast ett lager med isolering upp till kallvinden och alltså rena motorvägen för möss att ta sig ner på taket och tugga sänder kablarna till spotsen, vilket var precis vad de hade gjort!
Jag insisterade på att man nu skulle täta hålen, vilket man gjorde till slut i samband med att man lade taket för tredje gången i ordningen och alla elkablar byttes samtidigt ut.
Sex veckor senare damp det ner en faktura på 3200kr för omdragningen av elkablarna, vilket jag bestred med motiveringen att mössen aldrig hade tagit sig ner på innertaket om det inte hade varit för dessa enorma hål.
Företaget menar att de inte kan stå för den kostnaden eftersom de påstår att mössen hade kunnat ta sig in ändå.
Jag kontaktade konsumentvägledaren för Uppsala kommun och de rekommenderade mig att kontakta några andra företag för att höra hur de skulle ha gjort. Frågan är ju ifall jobbet är fackmannamässigt utfört eller inte. Dessvärre fick jag inga bra svar från de firmor jag kontaktade. Någon var osäker på hur de skulle ha gjort medan någon annan höll med mig och tyckte att det tillhörde ”sunt förnuft” att täta hålen, men ingen kunde hänvisa till några branschregler som stöd.
Blev tipsad om att kontakta Boverket, vilket jag gjorde, men det visade sig vara fel instans för de kunde inte hjälpa till. De hänvisade i sin tur till Säker Vatten, men de kunde inte heller hjälpa mig för de kunde bara svara på frågor kring rördragningar sa man.
På Säker vattens hemsida finns också en broschyr som tydligt och pedagogiskt förklarar vilka regler som gäller för innerväggar och golv inkl golvbrunn, men ingenting om innertak i badrum.
Till sist har jag även försökt googla mig fram till någon slags hänvisning till branschregler som kan tänkas täcka in detta, men inte hittat någonting.
Nu sitter jag alltså utan vetskap om ifall jag har något case till ARN eller om jag helt enkelt måste bita i det sura äpplet och betala fakturan.
Jag hoppas nu på hjälp från folk här på forumet för att kunna avgöra ifall jag har någon möjlighet att dra det här vidare till ARN eller inte.
Om man har den minsta yrkesstolheten som snickare stänger man givetvis hål mot vinden som uppkommit när man dragit om ventialationsrör. Tidsåtgång typ max 20 minuter för bägge rören ... men din snickare saknade nog både yrkeskunskap samt stolthet för sitt yrke.A Amatör1981 skrev:
Tyvärr tror jag inte att det är värt mödan att driva ett ärende mot ARN, mycket arbete för den summan ... men "best practise" är absolut att man sätter igen öppnade hål.
Klicka här för att svara
