useless useless skrev:
Och det lär väl inte kosta 15 000:- att skicka in en ansökan som avslås med motiveringen att den inte behövs?
När det gäller just strandskydd är det en kostnad för att lämna in ansökan. Sedan beror det lite på hur kommunen resonerar, vissa har jag sett har gett rabatt vid den här typen av avslag, då det ju i allmänhet är en mindre utredning.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det handlar inte om lagstöd utan om motsatsen. Man inte kan utreda om det behövs strandskyddsdispens om man inte fått en officiell fråga om det, svaret att det inte behövs strandskyddsdispens trots att det är inom strandskyddat område kan aldrig bli officiellt utan en dispensansökan, utan blir per automatik "off the record". Dvs om strandskyddsdispens inte behövs kommer begäran att avslås med motiveringen att strandskyddsdispens inte behövs, och så står det (förhoppningsvis) varför det inte behövs.
Fast nu står det i beslutet om startbesked att det behövs dispens. Det borde jag väl kunna överklaga?

Kan, kan du ju alltid. Men det är ett fullt rimligt krav att villkora ett startbesked på det här sättet. Det är först när du har svart på vitt att dispens inte behövs, som man kan släppa villkoret i startbeskedet.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Kan, kan du ju alltid. Men det är ett fullt rimligt krav att villkora ett startbesked på det här sättet. Det är först när du har svart på vitt att dispens inte behövs, som man kan släppa villkoret i startbeskedet.
Problemet är väl att för att få en prövning på om dispens behöver sökas, behöver man söka dispens.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
det är ett fullt rimligt krav att villkora ett startbesked på det här sättet. Det är först när du har svart på vitt att dispens inte behövs, som man kan släppa villkoret i startbeskedet.
Jag tycker tvärtom att det är helt orimligt.

Hej, vi har ett drakoniskt strandskydd. Även när det inte finns. Ansök om att slippa ansöka här.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Om de faktiskt tar betalt även för beskedet att dispens inte behövs, det blir orimligt.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker tvärtom att det är helt orimligt.

Hej, vi har ett drakoniskt strandskydd. Även när det inte finns. Ansök om att slippa ansöka här.
Fast grundregeln är ju att det är strandskydd "vid samtliga stränder vid havet, insjöar och vattendrag oavsett storlek". Sen finns specialfallet då skyddet är upphävt på grund av att marken sedan tidigare är ianspråkstagen och "privatiserad". Vill man veta vad som gäller så måste man få det på papper från berörda myndigheter.

• Gilla
TUT Lindblon och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast grundregeln är ju att det är strandskydd "vid samtliga stränder vid havet, insjöar och vattendrag oavsett storlek". Sen finns specialfallet då skyddet är upphävt på grund av att marken sedan tidigare är ianspråkstagen och "privatiserad". Vill man veta vad som gäller så måste man få det på papper från berörda myndigheter.
Strandskyddet gäller förbjudna åtgärder. Alla åtgärder är inte förbjudna.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast grundregeln är ju /…/
I mina ögon är grundregeln att det är principiellt rättsvidrigt att ställa krav på en dispensansökan när det inte finns något förbud det finns krav på att få dispens ifrån.

Jag är medveten om att det kan bli en hönan-och-ägget-situation, jag vänder mig bara emot den kafkasituation TS hamnat i, och föreställningen om att den på något vis är normal och rimlig.

• Gilla
  • Laddar…
Claes Sörmland
TUT Lindblon TUT Lindblon skrev:
Uppdatering:

Efter flera påstötningar via mail och telefonsamtal tog till slut Bygglovsavdelningen ett beslut att bevilja startbesked men att jag måste ha strandskyddsdispens innan jag börjar.

Efter samtal med strandskyddsansvarig, åkte hen ut till platsen, tittade och medgav via telefon att strandskyddsdispens nog inte skulle behövas. Hon ville däremot att jag skulle ansöka om dispens för att hon skulle kunna besluta om att dispens ej behövdes.
Vad som jag reagerar på är att kommunen kategoriskt hävdar att alla åtgärder kräver dispens även om alla åtgärder inte är förbjudna. Låter konstigt.
En dispens går ju på runt 15 000, är det anledning till kommunens beteende?
Tycker ni att jag ska ansöka om dispens och hoppas att de beslutar att den inte behövs? De har ju redan tagit beslutet att den behövs, eller ska jag överklaga startbesked med avseende på den delen?
Kan en tjänsteman ändra "beslutet" i startbeskedet?

Tobias
Du kan överklaga detta beslut men frågan är om du behöver det.

Du har fått ett beslut om beviljat startbesked. Det är en prövning om har skett enligt PBL och är gällande. Byggnadsnämnden har ej och får ej göra en prövning om strandskyddsdispens enligt miljöbalken. Hur ska då följande text tolkas?

"Fastigheten omfattas av strandskydd varför en strandskyddsdispens måste finnas innan byggstart. Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen gör en separat prövning om strandskyddsdispens enligt vad som sägs i 7 kap MB."

Du kan läsa det som en upplysning. Byggnadsnämnden upplyser dig om att man bedömer att det finns ett krav på strandskyddsdispens och hur du kan ansöka en sådan. Men det är ditt val om du vill lyssna på denna upplysning eller göra en egen bedömning som går i en annan riktning.

En annan möjlighet är att det är ett villkor som har införts. Stöd finns i PBL 10 kap 24 § för villkor. Om dessa villkor får beröra annan lagstiftning - miljöbalken - vet jag inte. Är det verkligen ett villkor måste du överklaga för att få det justerat. Gör det. Står det under någon rubrik typ "Villkor"?

Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag grävde nu i frågan om kommunen kan ange villkor för startbesked som omfattar annan lagstiftning än PBL med stöd av 10 kap. 24 § PBL. D v s i trådens fall, kan byggnadsnämnden ställa som villkor att TS ska söka strandskyddsdispens för att startbeskedet ska vara giltigt?

Svaret är nej. Det beror på att de villkor som kan ställas gäller villkor eller föreskrifter om har stöd i PBL, inte i annan lag som t ex miljöbalken. Det går att läsa i propositionstexten som behandlar införandet av startbesked, prop. 2009/10: 170 s. 318:

"Startbeskedet kan ges med vissa villkor eller föreskrifter som har stöd i lagen, t.ex. att utstakning ska utföras innan arbetet startar eller, att ett bevis om byggfelsförsäkring ska redovisas innan byggstart."

https://data.riksdagen.se/fil/25c66e43-b749-4ba9-a14e-fd26f0390ab9

Därmed kan man inte läsa texten i startbeskedet som TS har fått på annat sätt att det är en upplysning till TS att byggnadsnämnden bedömer att strandskyddsdispens kan komma att krävas för arbetet och att TS kan söka det separat före arbetena påbörjas. Det är således nu helt upp till TS att göra bedömningen om den upplysningen i startbeskedet är korrekt eller inte och om strandskyddsdispens ska sökas eller inte.

• Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
O
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag grävde nu i frågan om kommunen kan ange villkor för startbesked som omfattar annan lagstiftning än PBL med stöd av 10 kap. 24 § PBL. D v s i trådens fall, kan byggnadsnämnden ställa som villkor att TS ska söka strandskyddsdispens för att startbeskedet ska vara giltigt?

Svaret är nej. Det beror på att de villkor som kan ställas gäller villkor eller föreskrifter om har stöd i PBL, inte i annan lag som t ex miljöbalken. Det går att läsa i propositionstexten som behandlar införandet av startbesked, prop. 2009/10: 170 s. 318:

"Startbeskedet kan ges med vissa villkor eller föreskrifter som har stöd i lagen, t.ex. att utstakning ska utföras innan arbetet startar eller, att ett bevis om byggfelsförsäkring ska redovisas innan byggstart."

[länk]

Därmed kan man inte läsa texten i startbeskedet som TS har fått på annat sätt att det är en upplysning till TS att byggnadsnämnden bedömer att strandskyddsdispens kan komma att krävas för arbetet och att TS kan söka det separat före arbetena påbörjas. Det är således nu helt upp till TS att göra bedömningen om den upplysningen i startbeskedet är korrekt eller inte och om strandskyddsdispens ska sökas eller inte.
Håller med Claes. Det är samma sak om en byggnad är byggnadsminne, eller om det kan finnas fornlämningar på en plats - det prövas via annan lagstiftning.

• Gilla
  • Laddar…
Claes Sörmland
Och det står också rakt upp och ned i lagtexten vad byggnadsnämnden ska göra om de bedömer att det finns krav för åtgärden enligt annan lagstiftning, de ska ge upplysningar om det i startbeskedet (min markering av punkt 5).

10 kap. 24 § PBL:

Textutdrag ur lag med punktlistor om byggnadsnämndens åtgärder vid startbesked, markerat stycke om upplysningskrav.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är också bara möjligt att överklaga ett beslut som "gått dig emot", dvs när det beslutas till nackdel för dig.
Med tolkningen att strandskyddsskrivelsen bara är en upplysning kan du således inte överklaga.

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Får med andra ord ringa bygglov o fråga om det är ett vilkor eller upplysning. Det står dock under punkten beslut samt under upplysningar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.