Tycker inte att hantverkare är speciellt dyra om man jämför med många andra branscher. Att det ofta strular med tider osv beror på att det i yrket är svårt att förutse saker som helt enkelt kan skita sig, en dag är svår att mäta och få ihop om man flänger mellan flera småjobb. Sedan kan man ju höra av sig till kund, det håller jag med om.

Nu blir ja rasande!

Klart vi är! Vi har inte tummen mitt i handen.
Dyra kan ni väl knappast kalla oss heller. Dom flesta villaägarna är grymt snåla och vill ha allt så svart det bara går. Helst både matrial och arbete. Samma med detta : Hur mycket billigare blir det om jag hjälper dig? Hjälper?, du kommer bara stå i vägen och ställa massa dumma frågor! Sen tror dom också att man har telefontid 24 timmar om dygnet!!!!

Själv har jag aldrig missat en tid med avsikt dock har det hänt att man fastnat i trafik och då självklart försökt att nå kunden. Har även råkat ut för att kunden skitit i att dyka upp för vi hantverkare väntar ju gärna i flera timmar på att "folk" "glömt" oss pga ett möte. Fast dom kanske inte har telefoner.

Sen måste man ju bara älska alla samtal på lediga tider om saker som man inte ens har med att göra. Tex. Jo jag undrar en sak angående kaklet över bänkskivan.. Vilken höjd ska den vara på? Kul att man ska ha support på saker den såkallade händiga självfixaren ska göra! Men man ska tydligen vara snäll och hjälpsam fast man inte har med saken att göra bara för man är hantverkare.

Så mitt råd till alla hantverkare är : Gå på större byggen och släpp villorna tills dom lär sig vett och betalar vad vi är värda, så får vi se hur länge dom klarar sig.

Ps. Det finns ett fåtal bra villaägare med.. Fast dom är sällsynta. Ds.

QL skrev:
Nu blir ja rasande!

Klart vi är! Vi har inte tummen mitt i handen.
Dyra kan ni väl knappast kalla oss heller. Dom flesta villaägarna är grymt snåla och vill ha allt så svart det bara går. Helst både matrial och arbete. Samma med detta : Hur mycket billigare blir det om jag hjälper dig? Hjälper?, du kommer bara stå i vägen och ställa massa dumma frågor! Sen tror dom också att man har telefontid 24 timmar om dygnet!!!!

Själv har jag aldrig missat en tid med avsikt dock har det hänt att man fastnat i trafik och då självklart försökt att nå kunden. Har även råkat ut för att kunden skitit i att dyka upp för vi hantverkare väntar ju gärna i flera timmar på att "folk" "glömt" oss pga ett möte. Fast dom kanske inte har telefoner.

Sen måste man ju bara älska alla samtal på lediga tider om saker som man inte ens har med att göra. Tex. Jo jag undrar en sak angående kaklet över bänkskivan.. Vilken höjd ska den vara på? Kul att man ska ha support på saker den såkallade händiga självfixaren ska göra! Men man ska tydligen vara snäll och hjälpsam fast man inte har med saken att göra bara för man är hantverkare.

Så mitt råd till alla hantverkare är : Gå på större byggen och släpp villorna tills dom lär sig vett och betalar vad vi är värda, så får vi se hur länge dom klarar sig.

Ps. Det finns ett fåtal bra villaägare med.. Fast dom är sällsynta. Ds.
Att kalla alla villaägare snåla är väl att ta i. En låginkomstagare för jobba en hel arbetsdag för att ha råd med en timmes hantverkarhjälp. Sen är det väl bara att stänga av telefonen när du inte jobbar. Vad är problemet? Många hantverkare (inte alla) har inte förstått att det finns en servicebit i yrkes som är minst lika viktig eftersom det är människor och inte företag man arbetar med. Hatet mot privatpersoner verkar vara ganska utbrett bland hantverkare (privatpersoner vill ha speciallösningar, ställer frågor, bryr sig om vad det kostar, är noga med slutresultet osv.). Bättre att jobba med fastighetsbolag som vill ha standardlösningar och nöjer sig med normalbra jobb.

il_duce skrev:
Att kalla alla villaägare snåla är väl att ta i. En låginkomstagare för jobba en hel arbetsdag för att ha råd med en timmes hantverkarhjälp. Sen är det väl bara att stänga av telefonen när du inte jobbar. Vad är problemet? Många hantverkare (inte alla) har inte förstått att det finns en servicebit i yrkes som är minst lika viktig eftersom det är människor och inte företag man arbetar med. Hatet mot privatpersoner verkar vara ganska utbrett bland hantverkare (privatpersoner vill ha speciallösningar, ställer frågor, bryr sig om vad det kostar, är noga med slutresultet osv.). Bättre att jobba med fastighetsbolag som vill ha standardlösningar och nöjer sig med normalbra jobb.
Ja alla var att ta i. Stänga av telefonen gör jag knappast eftersom den används även privat. Där är problemet! Servicen ges självklart under arbetstid precis som inom alla yrken. Har jag tagit på mig jour är det en helt annan sak nu är inte så fallet.!. Tycker visa har svårt att respektera att även vi har ett privatliv. Och jobba med större företag nybyggen, fastighetbolag innebär inte att allt är "standardlösningar" ofta 90% är special lösningar. Och det är väl självklart att man ska vara prismedveten och jämnföra priser lösningar mm. Men när man väl bestämt sig så vet man väl vad man vill ha och vad man ska betala? Ställa frågor är väl inte själva problemet heller fråga gärna om ideer lösningar mm men under arbetstid.

Och eftersom man är stolt över sitt yrke/kunnande så gör man alltid ett så bra jobb som det bara går! Har aldrig lämnat en kund missnöjd och kommer aldrig att göra det heller. Sen som nån sa vill många ha en rolls och betala för en skoda.

C
De flesta hantverkare jag haft att göra med har varit fullständig katastrof - slarvjobb, skiter i överrenskommelser både när det gäller material, utförande och tider, ringer flera dagar efter att de uteblivit från ett jobb och förklarar varför, grovsaltade fakturor, går under jorden när något inte går som det skall, etc.
Detta trots att jag varit tydlig med mina förväntningar och att kostnaden inte är det primära.

De som har gjort ett riktigt bra jobb har dock ironiskt nog genomgående också legat bra till i pris. Så det här med att man får vad man betalar för är en myt enligt min erfarenhet.

cpalm skrev:
De flesta hantverkare jag haft att göra med har varit fullständig katastrof - slarvjobb, skiter i överrenskommelser både när det gäller material, utförande och tider, ringer flera dagar efter att de uteblivit från ett jobb och förklarar varför, grovsaltade fakturor, går under jorden när något inte går som det skall, etc.
Detta trots att jag varit tydlig med mina förväntningar och att kostnaden inte är det primära.

De som har gjort ett riktigt bra jobb har dock ironiskt nog genomgående också legat bra till i pris. Så det här med att man får vad man betalar för är en myt enligt min erfarenhet.
Håller helt med! Den enda vettiga hentverkare jag har haft att göra med har också legat bra till i pris!

co skrev:
Håller helt med! Den enda vettiga hentverkare jag har haft att göra med har också legat bra till i pris!
Legat bra till i pris? Antar att ni menar per timme?
Hävdar ff att det är svårt att bygga en rolls med en skoda byggsats.

il_duce skrev:
1:Att en låginkomstagare inte har råd att anlita en hantverkare är totalt ointressant.
2:Slå av telefonen? men då har man ingen service enligt dej.
3:Hatet mot privatpersoner,nä det tror jag inte är så utbrett.
4:Speciallösningar, oftast inga problem, för dom som har råd med speciallösningar struntar i vad det kostar ,bara dom får som dom vill.
5: Ställa frågor.Några gånger så blir det bara för mycket, för vem ska betala för tiden som kunden ställer den ena efter den andra  av dumma frågor,privat kunden tänker inte göra det iallafall.för då blir det saltade fakturor.
6:Bryr sig om vad det kostar,Innan hantverkaren har börjat så bör du veta vad det kostar.
7: Slutresultat/normalbra jobb.du vet inte mycket om vad du pratar om du

jup skrev:
1:Att en låginkomstagare inte har råd att anlita en hantverkare är totalt ointressant.
2:Slå av telefonen? men då har man ingen service enligt dej.
3:Hatet mot privatpersoner,nä det tror jag inte är så utbrett.
4:Speciallösningar, oftast inga problem, för dom som har råd med speciallösningar struntar i vad det kostar ,bara dom får som dom vill.
5: Ställa frågor.Några gånger så blir det bara för mycket, för vem ska betala för tiden som kunden ställer den ena efter den andra  av dumma frågor,privat kunden tänker inte göra det iallafall.för då blir det saltade fakturor.
6:Bryr sig om vad det kostar,Innan hantverkaren har börjat så bör du veta vad det kostar.
7: Slutresultat/normalbra jobb.du vet inte mycket om vad du pratar om du
1. Ok. Tack för klargörandet.
2. När har jag sagt det? Hur många vanliga företag har telefontid på fritiden?
3. Har hört många hantverkare "prata illa" om privatkunder. Utifrån sin egen navel har hantverkaren ingen som helst förståelse för kunden.
4. Hantverkare vill göra som de brukar. Ska de göra något annat är det jättejobbigt tar de precis som du säger ut bra extra. Ve den som inte vill ha standard-tapeter, standard-golv och standard-armaturer. Givetvis är det extra jobb men de extra påslag som tas ut står inte i relation.
5. Har man inte tid för enkla frågor bör man nog se över sin tidsplanering. Om det är mer invecklade frågor är det fråga om konsultation och bör debiteras därefter.
6. privatkunder är mer medvetna om vad som är rimligt prismässigt än företag. Bara kostnaden håller sig smärtgränsen gör det inget företaget. Exempel: förtaget jag jobbar inom köper en ca 10kvm stor pausbur för 490 000kr. Den skulle gå att bygga för en tiondel av priset. Men det är ok för ingen betalar ur egen ficka. Man drar alltid på lite extra prismässigt och detta går inte lika lätt mot privatpersoner.
7. Bostadsföretag t.ex. bruk sig inte så mycket bara det håller hyffsad standard. Privatperson vill ha perfekt vilket givetvis är mer jobb med.

Detta är grova generaliseringar och gäller bara vissa hantverkare och firmor. Finns givetvis sånna som gör ett kanon jobb osv.

Jobbat en del på målerifirma både hos privatperson och byggen. Jag anlitar alltid folk jag känner personligen och vet är duktiga.

il_duce skrev:
3. Har hört många hantverkare "prata illa" om privatkunder. Utifrån sin egen navel har hantverkaren ingen som helst förståelse för kunden.
4. Hantverkare vill göra som de brukar. Ska de göra något annat är det jättejobbigt tar de precis som du säger ut bra extra. Ve den som inte vill ha standard-tapeter, standard-golv och standard-armaturer. Givetvis är det extra jobb men de extra påslag som tas ut står inte i relation.
5. Har man inte tid för enkla frågor bör man nog se över sin tidsplanering. Om det är mer invecklade frågor är det fråga om konsultation och bör debiteras därefter.
6. privatkunder är mer medvetna om vad som är rimligt prismässigt än företag. Bara kostnaden håller sig smärtgränsen gör det inget företaget. Exempel: förtaget jag jobbar inom köper en ca 10kvm stor pausbur för 490 000kr. Den skulle gå att bygga för en tiondel av priset. Men det är ok för ingen betalar ur egen ficka. Man drar alltid på lite extra prismässigt och detta går inte lika lätt mot privatpersoner.
7. Bostadsföretag t.ex. bruk sig inte så mycket bara det håller hyffsad standard. Privatperson vill ha perfekt vilket givetvis är mer jobb med.

Detta är grova generaliseringar och gäller bara vissa hantverkare och firmor. Finns givetvis sånna som gör ett kanon jobb osv.

Jobbat en del på målerifirma både hos privatperson och byggen. Jag anlitar alltid folk jag känner personligen och vet är duktiga.
Okej vill kommentera 4,6,7 dom andra orkar ja bara inte..

4. Du som jobbat som målare skulle du tycka att det var jättejobbigt att strycka på en icke standard grön färg? Kan säga att jag jobbar med olika fabrikat i stort sätt hela tiden bryr mig alvarligt talat inte om , om det är standard eller inte. Priset är redan uträknat låt säga att det tar en timme att göra jobbet med en som du säger standard vara. kan det ta 1 t 15 min eller 40 min med en ej std. Priset är lik fö...t 1 timme.
Är det så att det är mer jobb så självklart kostar det mer.
6. Den inköpare på erat företag ligger nog risigt till om han köper in grejer för 1/2 mille som går att fås för 50.000.
7. Så hyresgäster är inte detsamma som privatpersoner? Antar att dom som bor och betalar hyra vill ha ett bra utfört arbete. Kan förstå att bostadsföretagen inte köper in tex ek kök värsta kaklet eller tapeter från 2000:- rullen.. Men det är ju en annan sak..

il_duce skrev:
5. har man inte tid för enkla frågor bör man nog se över sin tidsplanering. Om det är mer invecklade frågor är det fråga om konsultation och bör debiteras därefter.

Då ska vi se då.
2:ja, just precis som du säger, men det är inte alla som förstår det,har en kund nu som ringde kl. halv elva på kvällen och var helt oförstående när jag sa att det kan vi ta upp imorgon.
3:Kan inte yttra mej om "dina" fall,men det kanske var jobbiga kunder,men å andra sidan finns det alltid"rötägg" inom branchen.
4:Nya projekt nya utfodringar, jag kan väll inte tycka att ha en ej "standard -tapet" som speciallösning.
5:tror du att en vanlig privatperson är villig att betala för konsultation.
6:privatkunder är mer medvetna om vad som är rimligt prismässigt än företag,nja, ett företag föstår oftast att saker och ting kostar x kronor,medan en privatperson försöker pressa mycket för så lite som möjligt.
7: vad jag vet så besiktigar bostadsbolagen efter slutfört arbete.

Jag undrar bara varför man bryr sig om att vara hantverkare om man har så låga tankar om kunderna dvs de som försörjer en??? Gör oss alla en tjänst och sluta som hantverkare och sök er till en annan bransch där ni kan få betalt efter er kompetens!

Hej!
Kan faktiskt hålla med där.
Vi har använt olika hantverkare och fått alla möjliga svar när man väl fått tag på dom.(de gånger de ej dykt upp )

Ex. Nja det var så här alltså, jag glömde hammaren i södertälje... ( !!??han skulle sätta upp tapeter)

Och, jo men min mor gick bort igår så jag har inte orkat arbeta.
( igen?? Din morsa dog ju för sjutton förra månaden oxå... ;D)

Och klassikern. eh jo det dök upp en grej va.

Jag har full förståelse för att det kan "dyka upp grejer" och trafikstockningar och allt vad det nu kan vara. Men är det verkligen så svårt att lyfta på handen, plocka upp telefonen och ringa?? Och om jag inte svarar lämna ett meddelande.

Självklart gäller detta inte ALLA men iallafall de jag har varit i kontakt med. Tyvärr.

Men när vi anlitat ex polska arbetare har saken varit helt annorlunda. Dom dyker upp när dom ska. Jobbar hårt. Korta pauser ( det är nästan så att man får tvinga dom att fika ) och blir klara när dom säger att dom ska vara klara. Och skulle det dyka upp en grej så får man reda på det.

Mvh Gabbi

H
Jag tror den svenska hantverkaren är snart ett utdöende släkte om det inte blir ändring på servicen och det ni har pratat om. Det är fortfarande marknaden som bestämmer, och vi kunder är marknaden. Står många öster om Finland som gärna kommer in och tar sin del av marknaden.Det har ökat med arbetskraften från öst och kommer att öka betydligt mer tror jag.

Hopplunda och GabbiochHc  ja vad ska man säga om dom berömmande orden :-? Nä vi får se om x antal år när försäkringsbolagen börjar få in anmälningar om vattenskador både här och där som utförts av folk från ex Lettlan/Polen och då är frågan skall vi försäkringstagare också bekosta snåla svenskars vattenskador som orsakats av icke godkända entrepenörer?????

Mvh Snickarn

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.