Byggahus.se

År golvbrunnen rätt monterad?

3k läst  5 svar

1. M
    Medlem Nivå 2
  2. klaskarlsson
    Medlem · Nivå 12
    Det är väldigt svårt att avgöra på foton av en 10 år gammal installation, men tätskiktet/manschetten skall ju sitta under klämringen - det ser det inte riktigt ut som ?

Det svarta - är inte det bara vanligt "avloppsguck" ?

/K

3. M
    Medlem Nivå 2
    Jag vet inte riktigt, sitter inte manschetten under och det är tätskiktet som lagts på efter klämringen monterats?

Jag har tagit bort silikonfogen som var runt klinkerramen då det var mögel runt den och då gick även ramen ganska lätt att ta bort. Så här ser det ut under.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20150905_105441.jpg

Efter lite lätt städning:

20150905_110312.jpg

En blobb med silikon blev kvar och jag vet inte om jag vågar dra bort den, underlaget sviktar när jag drar lite försiktigt i den och jag är rädd att det ska gå hål.

20150905_105936.jpg

Jag har tagit några foton från sidan så man ser under klämringen och jag tycker det ser ut som att manschetten sticker ut på vissa ställen. Jag är dock inte helt säker på om det verkligen är manschetten eller bara gammalt gunk, men jag tror det.

20150907_223619.jpg

En annan sak, om man tittar på den första bilden i det första inlägget så verkar klämringen inte sitta symmetriskt runt brunnen, kan det vara så och fortfarande vara korrekt?

4. H
    Moderator · Nivå 25
    Tycker också att det ser ut som manschetten tittar ut under ringen. Men det är svårt att avgöra. Klinkerramen skall inte sitta med silikon, den skall sitta i klinkerfix. Extra viktigt att kontrollera att plåten inte når ned till tätskiktet, det kan gnagas hål.

Asymetrin kan inte vara ringen som sitter fel. Jag tror att det är vattelåsinsatsen som har den formen.

5. M
    Medlem Nivå 2
    Plåten har inte gått ner till tätskiktet så det är ingen fara.

Kan jag göra något åt att manschetten syns? Vad kan det få för konsekvenser att den gör det?

Hur kan jag montera tillbaka klinkerramen på ett korrekt sätt?

6. K
    Medlem · Nivå 9
    Att manschetten ligger under klämringen förhindrar klämringen från att komma ner i sitt säte. Detta gör att klämringen inte gör det den ska. Följden blir att vatten kan ta sig in under manschetten och då blir det blött någon annanstans. Antagligen på ett olämpligt ställe :)
    Man kan ibland ta ur klämringen och justera hålet. Detta måste man göra försiktigt så att inget går sönder.
    Klinkerramen limmar man dit med fix. Underlaget bör rengöras från smuts först.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka