7 664 läst ·
58 svar
8k läst
58 svar
Är förbrukningen knasig?
Nä fel, det är ju det jag säger. Tillför du 85000 kalorier så kokar vattnet. Punkt. Tillför du 0.1 kW så kokar vattnet på en timme. Inte samma sak.Gynteri skrev:
Jämför om du åker bil mellan Stockholm och Uppsala - Åker du 70 km så är du framme. Åker du 70 km/h så tar det en timme att komma fram.
Redigerat:
Har du sett räkningarna på förra ägarens elförbrukning. Snarare regel än undantag att driftskostnaderna förskönas till ca 50% av verklig kostnad. Som många andra redan skrivit tyvärr ingen orimlig förbrukning du har. Värme är dyrt.
Att hålla vattnet kokande för att ånga kräver inte samma effekt... så om den har en märkeffekt på 2000W och den värmer upp allt vatten på 3 min har 0,1 kWh förbrukas.
Om den sedan drar 400W under 15 min för att hålla vattnet kokande, har den dragit ytterligare 0,1 kWh.
Edit.
Detta under förutsättning att endast 1 liter finns i tanken. Förmodar att tanken är större och då ökar energimängden.
Om den sedan drar 400W under 15 min för att hålla vattnet kokande, har den dragit ytterligare 0,1 kWh.
Edit.
Detta under förutsättning att endast 1 liter finns i tanken. Förmodar att tanken är större och då ökar energimängden.
Redigerat:
Nåväl, jag försökte iallafall förklara att kalorier och watt inte beskriver samma storhet (på samma sätt som att km och km/h inte är samma storhet).
Det räcker inte heller på långa vägar att värma vatten till kokpunkten för att förvandla det till ånga. Som bekant förvandlas inte 1 liter vatten spontant till 1 kg ånga bara för att det värms upp till 100 grader. Fasövergången från flytande till gasform kräver i sig en hel del energi (det går betydligt fortare för en kastrull vatten på spisen att koka upp än att koka torrt). För att förånga 1 liter 15-gradigt vatten går det i idealfallet i själva verket åt ca. 0,7 kWh, i praktiken förstås mer pga förluster.
Nu vet vi ju inte hur mycket ånga TS ångmaskin producerar per timme så hela resonemanget är rätt meningslöst. Men man kan ju konstatera att en 2kW-maskin som körs 2x6 timmar på en vecka iallafall förbrukar max 2000x2x6/7 = 3,4 kWh per dag om man slår ut det över veckans dagar.
Det räcker inte heller på långa vägar att värma vatten till kokpunkten för att förvandla det till ånga. Som bekant förvandlas inte 1 liter vatten spontant till 1 kg ånga bara för att det värms upp till 100 grader. Fasövergången från flytande till gasform kräver i sig en hel del energi (det går betydligt fortare för en kastrull vatten på spisen att koka upp än att koka torrt). För att förånga 1 liter 15-gradigt vatten går det i idealfallet i själva verket åt ca. 0,7 kWh, i praktiken förstås mer pga förluster.
Nu vet vi ju inte hur mycket ånga TS ångmaskin producerar per timme så hela resonemanget är rätt meningslöst. Men man kan ju konstatera att en 2kW-maskin som körs 2x6 timmar på en vecka iallafall förbrukar max 2000x2x6/7 = 3,4 kWh per dag om man slår ut det över veckans dagar.
Redigerat av moderator:
Haha nu har ni bollat detta i flera dagar.
Åk till Clas Ohlson och köp en energimätare: http://www.clasohlson.com/se/Pr364444000
Den fick bäst betyg av budgetmodellerna. Så får du svar direkt vad diverse sladd-saker drar i ditt hem utan att beräkna om i kalorier och annat.
Sen som en energikonsult sa så finns det ofta undangömda och bortglömda/okända elsaker som slukar el. Gå runt och leta i brunnar, eldosor på väggen som kan antyda elgolvvärme, osv.
Själv hittade jag en bygglampa under huset som jag hade glömt i några dagar nu, inte bra.
Åk till Clas Ohlson och köp en energimätare: http://www.clasohlson.com/se/Pr364444000
Den fick bäst betyg av budgetmodellerna. Så får du svar direkt vad diverse sladd-saker drar i ditt hem utan att beräkna om i kalorier och annat.
Sen som en energikonsult sa så finns det ofta undangömda och bortglömda/okända elsaker som slukar el. Gå runt och leta i brunnar, eldosor på väggen som kan antyda elgolvvärme, osv.
Själv hittade jag en bygglampa under huset som jag hade glömt i några dagar nu, inte bra.
Har rensat lite i tråden.
Det är inte ok med personangrepp.
Detta enligt regelboken:
§ 4.4 Visa respekt och hjälp till om du kan
Diskutera sakfrågor utan att brusa upp eller gå till personangrepp. Det är naturligt att ha olika åsikter.
Mvh
Stefan, Moderator
Det är inte ok med personangrepp.
Detta enligt regelboken:
§ 4.4 Visa respekt och hjälp till om du kan
Diskutera sakfrågor utan att brusa upp eller gå till personangrepp. Det är naturligt att ha olika åsikter.
Mvh
Stefan, Moderator
Ja och dennes elräkningar har knapptöverstigit 300kwH så dennes elförbrukning hamnar istället orimligtlångt under den beräknade på ca 7500 kwH per år *suck*wertok skrev:
Hahah blev en hetsig disskussionen kring det här med förbrukning satt själv och räknade lite på det och kom fram till att om jag jobbar en dag med ångmaskinen som är ca 8 timmars arbete tillsammans med bygglampan som är tänd vca 4 timmar under detta arbete så skulle de två tillsammans förbruka ca 16kWh på denna arbetsdag, och delar man ca 500kWh på 16 så skulle jag ha jobbat 31 timmar denna månad vilket dels inte är helt omöjligt och då är ju inte värmen och övrig el inräknad isåfall så visst börjar det bli rimligt. Usch får bli färdig fort och hoppas att kommande elräkningar när renoveringen är färdig blir lägre.
Lite roligtför denna tråden har fått mig att börja tänka till rejält kring elförbrukning man kanske inte måste slå på vattenkokaren 10 gg per dag då den drar 2400W på 3 min, många bäckar små blir ju en stor å.
Har definitivt blivit mer medveten om vad min kopp the faktiskt kostar...
Men en fråga till Gynhteri som ju verkade ha bra koll på min typ av VP. Hur hittar jag vilken radiator som är den med innegivaren?
För det är väl onödigt att ha radiatorerna i sovrummen på max när jag öht inte använder dessa rum?
Lite roligtför denna tråden har fått mig att börja tänka till rejält kring elförbrukning man kanske inte måste slå på vattenkokaren 10 gg per dag då den drar 2400W på 3 min, många bäckar små blir ju en stor å.
Har definitivt blivit mer medveten om vad min kopp the faktiskt kostar...
Men en fråga till Gynhteri som ju verkade ha bra koll på min typ av VP. Hur hittar jag vilken radiator som är den med innegivaren?
För det är väl onödigt att ha radiatorerna i sovrummen på max när jag öht inte använder dessa rum?
När vi var här på besiktning bad vi om att få lite elräkningar denne la då fram hela årets räkningar högst räkning hade ägaren i februari då var det uppe i 500kWh annars gick det inte över 300. Men förre ägaren vart ju lite skum också alkis/missbrukare som satt hemma och drack/rökte dagarna i ända så dennes värmeuppfattning kanske inte är som oss normala människorNimajneb skrev:
Klicka här för att svara