O
Hej!

Om ett begagnat hus har ett totalt taxeringsvärde på 2 579 000 kr så blir den årliga fastighetsskatten 19 342 kr. Då det når taket för den maximala fastighetsskatt man behöver betala så blir det 7 812 kr per år i fastighetsskatt.

7812 / 12 = 651 kr/mån

Är det korrekt antaget att jag bör lägga på dessa 651 kr på den totala månadskostnaden (driftkostnad, ränta, lån, amortering) för att få en mer tydlig kalkyl av vad ett hus kostar i månaden?

ps. rätta mig om jag gjort räknat fel på fastighetsskatten
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Du måste ju ta hänsyn till kostnaden i din budget, om du sedan kallar den driftkostnad eller något annat spelar ingen roll.
 
  • Gilla
order66 och 1 till
  • Laddar…
Det regleras via deklarationen, och är ni två som äger så blir det 50/50 om det är så ni äger det.
 
  • Gilla
order66 och 1 till
  • Laddar…
O
H hempularen skrev:
Du måste ju ta hänsyn till kostnaden i din budget, om du sedan kallar den driftkostnad eller något annat spelar ingen roll.
Blir det 651 kr i månaden i detta fall. Eller blir det att man betalar 7812 kr på en gång när man deklarerar?
 
Det dras automatiskt bort eller läggs på, beror på hur man ser det.
 
  • Gilla
order66
  • Laddar…
O order66 skrev:
Blir det 651 kr i månaden i detta fall. Eller blir det att man betalar 7812 kr på en gång när man deklarerar?
Betalas vid deklarationen
 
  • Gilla
order66
  • Laddar…
8349 kr ligger fastighetsskatten på för 2020, 7812 kr var för 2018.2019 var det 8049 kr.
 
  • Gilla
order66
  • Laddar…
jag betalade 8049 kr i fastighetsavgift för 2019
 
  • Gilla
order66
  • Laddar…
O
D dibb skrev:
8349 kr ligger fastighetsskatten på för 2020, 7812 kr var för 2018.2019 var det 8049 kr.
Aha tack för den informationen!
 
Nu för tiden är det kommunal fastighetsavgift man betalar för bebyggda fastigheter. Inte fastighetsskatt.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
B
Råkade skriva svar i fel tråd, men visst tycker jag att skatten/avgiften/vad-det-nu-kallas-för-närvarande ska räknas in i normala huskostnader.
 
Redigerat:
  • Gilla
order66
  • Laddar…

Bästa svaret

Hemmakatten
Du kan, om du vill, begära att arbetsgivaren drar mer skatt per månad, eller göra egna månatliga inbetalningar till skattekonto om du inte vill ha kvarsittning.
 
  • Gilla
order66
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.