2 785 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Är fastighetsskatten en del av månadskostanden?
Hej!
Om ett begagnat hus har ett totalt taxeringsvärde på 2 579 000 kr så blir den årliga fastighetsskatten 19 342 kr. Då det når taket för den maximala fastighetsskatt man behöver betala så blir det 7 812 kr per år i fastighetsskatt.
7812 / 12 = 651 kr/mån
Är det korrekt antaget att jag bör lägga på dessa 651 kr på den totala månadskostnaden (driftkostnad, ränta, lån, amortering) för att få en mer tydlig kalkyl av vad ett hus kostar i månaden?
ps. rätta mig om jag gjort räknat fel på fastighetsskatten
Om ett begagnat hus har ett totalt taxeringsvärde på 2 579 000 kr så blir den årliga fastighetsskatten 19 342 kr. Då det når taket för den maximala fastighetsskatt man behöver betala så blir det 7 812 kr per år i fastighetsskatt.
7812 / 12 = 651 kr/mån
Är det korrekt antaget att jag bör lägga på dessa 651 kr på den totala månadskostnaden (driftkostnad, ränta, lån, amortering) för att få en mer tydlig kalkyl av vad ett hus kostar i månaden?
ps. rätta mig om jag gjort räknat fel på fastighetsskatten
Moderator
· Stockholm
· 57 817 inlägg
Du måste ju ta hänsyn till kostnaden i din budget, om du sedan kallar den driftkostnad eller något annat spelar ingen roll.
Det regleras via deklarationen, och är ni två som äger så blir det 50/50 om det är så ni äger det.
Det dras automatiskt bort eller läggs på, beror på hur man ser det.
Klicka här för att svara
