Matti_75 Matti_75 skrev:
Tånk även på att isolering skyddar marken från att frysa med eventuell tjällyftning som resultat.
Visst, men det gäller isåfall bara om innertemperaturen tillåts sjunka under noll flera dagar i sträck. T.ex om jag skulle bryta båda armarna och någon av frostvakterna löser Jordfelsbrytaren... Inte alls omöjligt, faktiskt...😀

Redigerat:
Rabbithole Rabbithole skrev:
Det är markens grundvärme, runt årsmedeltemperatur som värmer garaget när utetemperaturen går under årsmedeltemp.

Det är INTE plattans tröghet, den räcker bara några dagar för tillfälliga temperaturdippar

Så för kallgarage är det ganska smart att lämna plattan oisolerad nertill, men med randisolering runt om plattan så den kalla vinterluften inte går ner under plattan och skapar tjäle.
Det i kombination med att fylla regelfacken med isolering ger dig i princip gratis frostfritt. Men sätt in ett element för säkerhets skull. Kanske infravärmare för tillfällig uppvärmning om det är en verkstad som används sporadiskt.

Ska man ha varmare långvarit är det bara att isolera som vanligt.
Serru, med lite risk för konfirmationsbias så stämmer det du säger väl med min egen uppfattning. Grundkonstruktionen är lite annorlunda då den består av en plintmur av 25x20x60cm lecablock som sträcker sig ca 70-80cm under mark, som i sin tur vilar på rejält med kapilärbrytande kross. I den ramen som plintmuren utgör skall det gjutas platta, murens armering kommer sammanfogas med plattans armering. Det hela har vissa likheter med leca kantbalk. Min förhoppning är att lecan förhindrar tjälen och även om den inte gör det så är torrt krossmaterial i kapilärbrytande fraktion så gott som dött ändå. Alltså ingen Randisolering. Två frostvakter är planerade och uppvärmningen blir nog fossil.

Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
C callebergh skrev:
Serru, med lite risk för konfirmationsbias så stämmer det du säger väl med min egen uppfattning. Grundkonstruktionen är lite annorlunda då den består av en plintmur av 25x20x60cm lecablock som sträcker sig ca 70-80cm under mark, som i sin tur vilar på rejält med kapilärbrytande kross. I den ramen som plintmuren utgör skall det gjutas platta, murens armering kommer sammanfogas med plattans armering. Det hela har vissa likheter med leca kantbalk. Min förhoppning är att lecan förhindrar tjälen och även om den inte gör det så är torrt krossmaterial i kapilärbrytande fraktion så gott som dött ändå. Alltså ingen Randisolering. Två frostvakter är planerade och uppvärmningen blir nog fossil.
Lecan gör ju halva isolerjobbet där, man kan ju lägga på någon tunnare isolerskiva om det råkar sig vara uppgrävt någon gång.

Rabbithole Rabbithole skrev:
Lecan gör ju halva isolerjobbet där, man kan ju lägga på någon tunnare isolerskiva om det råkar sig vara uppgrävt någon gång.
Det kan man såklart göra, men tillsvidare tänker jag nog leva lite farligt och lita på min lecamur. 😀

Hursomhelst, svaret på frågan i Trådstartens rubrik är alltså: JA, ibland ÄR en oisolerad platta BÄTTRE än en isolerad.
Tack för visat intresse.👍

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Jag undrar om det är så bra med en meter makadam under plattan om man ska nyttja markens värme, tänker att orörd mark hade varit att föredra.

F fribygg skrev:
Jag undrar om det är så bra med en meter makadam under plattan om man ska nyttja markens värme, tänker att orörd mark hade varit att föredra.
Kanske kanske inte. I här fallet var det rätt mycket torvliknande mark som grävdes bort. Och det var uppenbart svårt olämpligt att ställa ett hus på. Uppenbart eftersom huset(en vedbod med rätt racklig carport) redan stod där fast på klassiska plintar som sakta sakta sjönk ner i torven. Nu är det gjort och jag har sparat måååååånga tusenlappar på gymkort som jag inte behövt köpa. I efterhand så hade det varit enklare att riva och bygga nytt, men men...😁

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.