Vi köpte och flyttade in i ett radhus december 2025. Förra ägarna hade renoverat köket 2022 och satt in induktionshäll, inbyggd ugn/micro och diskmaskin från IKEA. Jag blir galen på diskmaskinen, snart åker fanskapet ut! Det har börjat bli ränder (se bild) på i princip alla glas. Det går att torka bort med trasa. Har läst massa olika saker och gjort följande: kört rengöring med riktig diskmaskinsrengörning, fyllt på salt till maxnivå och framför allt, ställt in avhärdare i inställningar på den hårdhet vi har här, som jag tagit fram via kommunens hemsida. Inget hjälper! Aldrig ägt någon vitvara från IKEA utan har kört Bosch i hela mitt liv. Är maskinen kass efter 4 år?!?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bumpar en gång, ingen som har ett svar på vad som är fel?
Vi har IKEAS diskmaskin.. (electrolux) ..S sirlindqvist skrev:Vi köpte och flyttade in i ett radhus december 2025. Förra ägarna hade renoverat köket 2022 och satt in induktionshäll, inbyggd ugn/micro och diskmaskin från IKEA. Jag blir galen på diskmaskinen, snart åker fanskapet ut! Det har börjat bli ränder (se bild) på i princip alla glas. Det går att torka bort med trasa. Har läst massa olika saker och gjort följande: kört rengöring med riktig diskmaskinsrengörning, fyllt på salt till maxnivå och framför allt, ställt in avhärdare i inställningar på den hårdhet vi har här, som jag tagit fram via kommunens hemsida. Inget hjälper! Aldrig ägt någon vitvara från IKEA utan har kört Bosch i hela mitt liv. Är maskinen kass efter 4 år?!?
[bild]
Har köpt IKEAS till alla våra kök MEN.. sist. hade de bytt från Whirpool till Electrolux (vilket jag då inte visste.. och hade jag vetat.. kanske jag valt annat då jag just då var lite anti E)
Vi har alltid varit supernöjda och inte haft några uppenbara "ränder"..
Vi diskar med "tabletter" - men har också både fullt salt och spolglans (trots att tabletterna eg ska innehålla allt detta..).
Numer har vi väldigt "hårt" vatten (supersommaren 2018 knäckte många vattenbrunnar i skåne...) så det går åt en del "salter" (vi har inte installerat filter allmänt).
Använder bara YES platinum diskmedeltabletter.. då jag upplevde "beläggning/nått" på både glas och tallrikar när jag använde andra (finish närmare bestämt).
Hur ofta körs maskinen, hur är vattnet allmänt, vad anv ni för medel... är det alltid samma "skitbeläggning" ?
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 433 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 433 inlägg
Jag bor i Malmö och har kommunalt vatten. Har en Mielemaskin som är suverän och kör alltid 60 min program med varmt vatten.S sirlindqvist skrev:Vi köpte och flyttade in i ett radhus december 2025. Förra ägarna hade renoverat köket 2022 och satt in induktionshäll, inbyggd ugn/micro och diskmaskin från IKEA. Jag blir galen på diskmaskinen, snart åker fanskapet ut! Det har börjat bli ränder (se bild) på i princip alla glas. Det går att torka bort med trasa. Har läst massa olika saker och gjort följande: kört rengöring med riktig diskmaskinsrengörning, fyllt på salt till maxnivå och framför allt, ställt in avhärdare i inställningar på den hårdhet vi har här, som jag tagit fram via kommunens hemsida. Inget hjälper! Aldrig ägt någon vitvara från IKEA utan har kört Bosch i hela mitt liv. Är maskinen kass efter 4 år?!?
[bild]
Men jag har också börjat få sådana ränder och vithinniga glas nu på sommaren. Jag börjar fundera på om det är vattnet som ändrats och inte maskinen.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 643 inlägg
Kontrollera att båda spolarmarna snurrar och att de inte har täppta hål på armarna.
Flera bra tips redan. Kör med rengöringsmedel då och då, typ citronsyra eller specialmedel. Välj bra disktabletter. Men framför allt kör så ofta som möjligt på hög temperatur, körningar med i princip kallvatten skapar problem.
Kör med YES Platinum. Väljer alltid Auto program som tar 3:15, e väl nån ECO iofs. Ska jag prova ett program med högre grader typ 60-70 och se om de försvinner? Spolglans är i också, den var inställd på 3 av 6 nivåer, salt fullt påfyllt. Diskar 1-2 maskiner per dag och det är alltid samma resultat med denna "mjölkighet" på främst glas.
häll i 24% ättika i spolmedelsbehållarenS sirlindqvist skrev:Vi köpte och flyttade in i ett radhus december 2025. Förra ägarna hade renoverat köket 2022 och satt in induktionshäll, inbyggd ugn/micro och diskmaskin från IKEA. Jag blir galen på diskmaskinen, snart åker fanskapet ut! Det har börjat bli ränder (se bild) på i princip alla glas. Det går att torka bort med trasa. Har läst massa olika saker och gjort följande: kört rengöring med riktig diskmaskinsrengörning, fyllt på salt till maxnivå och framför allt, ställt in avhärdare i inställningar på den hårdhet vi har här, som jag tagit fram via kommunens hemsida. Inget hjälper! Aldrig ägt någon vitvara från IKEA utan har kört Bosch i hela mitt liv. Är maskinen kass efter 4 år?!?
[bild]
kan ju hända om man inte tidigare kört med salt i maskinen, för då blir avhärdaren mättat av olika joner typ kalk som då släpps utOssian K Olsson skrev: