Fairlane Fairlane skrev:
Så tolkar inte jag det. Kravet på tillitsnivå 4 är:

Användaren behöver genom ett personligt besök styrka sin identitet genom en fullgod svensk legitimationshandling, både första gången och vid förnyelse vart femte år.

Jag ser inte ID-växling som ett personligt besök.
Jo men som jag skrev tidigare så finns det i eIDAS inget krav på personligt besök.

"Tillitsnivåer enligt eIDAS

EU-förordningen eIDAS definierar tre olika tillitsnivåer: låg, väsentlig och hög. De skiljer sig något från de svenska tillitsnivåerna:

Låg ställer något lägre krav än den svenska tillitsnivån 2. Det beror på att den svenska tillitsnivån 2 också ställer krav på tvåfaktorsautentisering.
Väsentlig motsvarar den svenska tillitsnivån 3.
Hög kan likställas med den svenska tillitsnivån 4. Sveriges tillitsnivå 4 omfattar dock krav på bland annat personligt besök vid förnyelse av en e-legitimation."
https://www.digg.se/digitala-tjanster/e-legitimering/tillitsnivaer-for-e-legitimering

Den extra remissvängen handlar ju mycket om anpassning mot EU/eIDAS.
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2023/10/sou-202361/

Sen fakta i sak är ju att ansöker man om ett pass eller nationellt ID-kort så görs det ett personligt besök och om det skett borde man direkt kunna skippa personligt besök för en e-legitimation.
Ett pass har ju högsta tillitsnivå och en persons identitet ska vara fastställd och man måste besöka polisen.

TRJBerg
Ett tips om man vill blocka appars internetstrafik är appen NetGuard.
(Den är inte 100%-tig då en del appar går via Google Play etc till internet, men det mesta spärras.)
Blockar själv 69 appar.
Det mycket trafik som sker (Google och Kina är de stora målen).
(Det här förutsätter givetvis att man själv inte har behov av att appen accessar internet.)

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Sen fakta i sak är ju att ansöker man om ett pass eller nationellt ID-kort så görs det ett personligt besök och om det skett borde man direkt kunna skippa personligt besök för en e-legitimation.
Ett pass har ju högsta tillitsnivå och en persons identitet ska vara fastställd och man måste besöka polisen.
Ja, då når BankID redan idag upp till högsta nivå och ändå har du ju sagt att det inte duger eftersom det inte varit enligt högsta tillitsnivå.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, då når BankID redan idag upp till högsta nivå och ändå har du ju sagt att det inte duger eftersom det inte varit enligt högsta tillitsnivå.
Utan att kolla så är det väl bara Swedbank som gör en id-växling med pass eller nationellt id-kort.

https://www.swedbank.se/privat/digi...fa-mobilt-bankid-med-digital-id-kontroll.html

Jag ser det som mycket rimligt att det sker så och Swedbanks BankID borde då ha högsta tillitsnivå.

P paralun skrev:
Utan att kolla så är det väl bara Swedbank som gör en id-växling med pass eller nationellt id-kort.

[länk]

Jag ser det som mycket rimligt att det sker så och Swedbanks BankID borde då ha högsta tillitsnivå.
Men det diskuterade vi ju i tråden om Mobilt BankID och konstaterade, sedan dog den tråden ut.😉
Om det sedan är id-växling vet jag inte, men det är tillräckligt säkert för majoriteten av oss användare.
Man förnyar sitt Mobila BankID med pass eller nationellt id.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Nej
P paralun skrev:
[länk]

En nackdel mot personligt besök är förstås att det underlättar för för bedragare att skaffa ett mobilt BankID som en annan person, även om det är bättre än om ingen koll görs.

A AndersS skrev:
Men det diskuterade vi ju i tråden om Mobilt BankID och konstaterade, sedan dog den tråden ut.😉
Jo men här blev det ju en till diskussion när en kommun kräver signering via BankID.

Jag ser ingen annan lösning än den som ska upp i riksdagen för beslut efter remisser inkl lagrådsremiss.
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2023/10/sou-202361/

Ganska enkelt att det bör/måste vara en statlig e-legitimation med högsta tillitsnivå inkl en riktig kontroll av en persons identitet i likhet med pass samt nationellt ID-kort.

P paralun skrev:
Jo men här blev det ju en till diskussion när en kommun kräver signering via BankID.

Jag ser ingen annan lösning än den som ska upp i riksdagen för beslut efter remisser inkl lagrådsremiss.
[länk]

Ganska enkelt att det bör/måste vara en statlig e-legitimation med högsta tillitsnivå inkl en riktig kontroll av en persons identitet i likhet med pass samt nationellt ID-kort.
I mina ögon samma sak, fysiskt idkort eller Mobilt BankID, min åsikt är att Mobilt BankID är tillräckligt.
Problemet jag uppfattar är istället att alla inte kan få ett Mobilt BankID och att det är då problemet, men det är en helt annan fråga. Ställer en myndighet/kommun ett krav på digital identifiering så måste alla kunna skaffa det.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
4774
Cheesen Cheesen skrev:
Är du medveten om att det finns moderna fotomobiler som slår sonyn med hästlängder? Det finns även dom med minneskort. Sedan så är vilken digitalkamera som helst i handeln bättre än din gamla Sony.
Det är just det, inte Sony utan Sony Ericsson och nej jag har inte hittat någon bättre och självklart är en riktig kamera den bästa men nu var det mobiler och vilka som har tillgång till vad i just din mobil, ffra kameran och bilderna som diskuteras. Tycker att Ts har all rätt att ha vilken mobil hen än har, uppdatera hur ofta eller sällan hen vill samt ha rätt att slippa google foto om hen nu så önskar.

• Älska
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nej

En nackdel mot personligt besök är förstås att det underlättar för för bedragare att skaffa ett mobilt BankID som en annan person, även om det är bättre än om ingen koll görs.
Jo uppenbarligen så måste Swedbank då ha haft problem med personer med oklar identitet för att genomföra en så här stor teknisk förändring inkl merarbete för en kund.

Sen är jag för lat för att kolla om fler banker infört id-växling mot pass eller nationellt ID-kort.

P paralun skrev:
Jo uppenbarligen så måste Swedbank då ha haft problem med personer med oklar identitet för att genomföra en så här stor teknisk förändring inkl merarbete för en kund.
Har inte grävt i orsak, men uppfattar att orsaken är följande
Med den nya funktionen krävs nu att mobilen som Mobilt BankID ska installeras på gör avläsningen av pass/idkort, dvs de måste fysiskt finnas på samma plats.
Före införandet kunde man installera Mobilt BankID på en mobil via att man lurade någon på tfn att göra det en aktivering av Mobilt BankID från t.ex. en dator som sedan kunde installeras av en "lurendrejare" som bara väntade på att den lurade personen utförde det. Så det har gjorts en förbättring gällande säkerhet gällande tfn-bedrägerier.
Merarbetet består i att det nu krävs gällande pass/idkort, men samtidigt en förbättring om man bara har en mobil som går sönder kan det återinstalleras på en ny mobil.

Redigerat:
A AndersS skrev:
Har inte grävt i orsak, men uppfattar att orsaken är följande
Med den nya funktionen krävs nu att mobilen som Mobilt BankID ska installeras på gör avläsningen av pass/idkort, dvs de måste fysiskt finnas på samma plats.
Före införandet kunde man installera Mobilt BankID på en mobil via att man lurade någon på tfn att göra det en aktivering av Mobilt BankID från t.ex. en dator som sedan kunde installeras av en "lurendrejare" som bara väntade på att den lurade personen utförde det.
Merarbetet består i att det nu krävs gällande pass/idkort, men samtidigt en förbättring om man bara har en mobil som går sönder kan det återinstalleras på en ny mobil.
Jovisst nu gör man en id-växling med pass eller nationellt ID-kort som då har högsta tillitsnivå.

Sen skulle Swedbank knappast göra förändringen om man inte hade problem med oklara identiteter.

P paralun skrev:
Sen skulle Swedbank knappast göra förändringen om man inte hade problem med oklara identiteter.
Självklart en bättre säkerhet utifrån de tfn-bedrägerier som förekommit, men för t.ex. mig som inte låtit mig luras av så har jag fått förbättring av att enklare kunna installera om Mobilt Bank vid trasig mobil.
Allt förbättras över tid, ser inga problem med det. Skulle ju vara dumt att inte rätta och uppdatera programvaror generellt annars.😀

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Självklart en bättre säkerhet utifrån de tfn-bedrägerier som förekommit, men för t.ex. mig som inte låtit mig luras av så har jag fått förbättring av att enklare kunna installera om Mobilt Bank vid trasig mobil.
Allt förbättras över tid, ser inga problem med det. Skulle ju vara dumt att inte rätta och uppdatera programvaror generellt annars.😀
Nej det här handlar om en säker e-legitimation inkl kontroll av en persons identitet.
BankID är ju ett "fuskverk" och det ända jag kan se är en statlig e-legitimation med högsta tillitsnivå.
Sen kan BankID, Freja etc id-växla med den statliga e-legitimationen.

Precis vad som föreslås och förhoppningsvist så röstar riksdagen om införandet under nästa vinter.

• Haha
AndersS
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej det här handlar om en säker e-legitimation inkl kontroll av en persons identitet.
BankID är ju ett "fuskverk" och det ända jag kan se är en statlig e-legitimation med högsta tillitsnivå.
Sen kan BankID, Freja etc id-växla med den statliga e-legitimationen.

Precis vad som föreslås och förhoppningsvist så röstar riksdagen om införandet under nästa vinter.
[länk]
Och vi som är nöjda med med Mobilt BankID kan köra på vidare, vi få som gör det.............😆
Av folkbokförda svenskar i åldern 18-67 år har 99,4 procent ett BankID.
https://www.bankid.com/om-oss/statistik

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.