23 573 läst ·
431 svar
24k läst
431 svar
Är detta verkligen lagligt?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 944 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 944 inlägg
Det är väl inte den som utför den personliga assistensen som begär pengar från Försäkringskassan, utan det är organisationen? Då är det rimligt att organisationen är den som signerar.john68 skrev:
Håller inte med alls. Mycket smidigt med ett digitalt id som de flesta som inte har god man/förvaltare ändå har. Det är ju inte organisationen som kvitterar att de har jobbat utan individen. Motverkar fusk för många miljoner inom de privata verksamheterna. Inte konstigare än att visa leg på systembolaget.
Vissa assistenter har inte BankID och då blir det problem, vissa kan inte ens få BankID.
Det är konstigare än att visa legitimation på systembolaget. När jag handlar på systembolaget (vill ha något av dem) är det rimligt att jag legitimerar mig. Om min arbetsgivare handlar av systembolaget så är det inte rimligt att alla anställda legitimerar sig.
Inga problem. Av 150 ass så har drygt 100 hos oss dygnspass. Dvs 7 till 8 pass per 4 veckor. Extremt populärt för en heltidslön. Inga problem att få sökande. Låg personalomsättning. Passar det inte så finns det annat. Att visa leg är inte kontroversiellt. Alla chefer och handläggare har tex leg på på kort. Att det kostar licensavgifter och att privat är gratis, vem bryr sig!Fairlane skrev:
Det är väl inte den som utför den personliga assistensen som begär pengar från Försäkringskassan, utan det är organisationen? Då är det rimligt att organisationen är den som signerar.
Vissa assistenter har inte BankID och då blir det problem, vissa kan inte ens få BankID.
Det är konstigare än att visa legitimation på systembolaget. När jag handlar på systembolaget (vill ha något av dem) är det rimligt att jag legitimerar mig. Om min arbetsgivare handlar av systembolaget så är det inte rimligt att alla anställda legitimerar sig.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 944 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 944 inlägg
Visst är de bra, det förnekar jag inte, men inte till att logga in i datorn, vilket inte är samma sak som Office365, mail etc. Som vanligt när du blir synad med något konstigt påstående så blir det bara "tjafs" istället för förtydliganden.P paralun skrev:
Du kunde sagt "Ja, jag använder MS Authenticator varje gång jag loggar in i datorn och därför kan jag inte komma in i datorn om den inte är uppkopplad mot Internet" eller "Nej, jag menade inte att jag använder authenticatorn för inloggning, utan för att nå mail och Office365".
Nej, den stora massan gör ju som de blir tillsagda, men jag har varit i en förvaltning inom kommunen där man försökte sig på samma sak och där folk sa NEJ. Jag har även varit på ställen där organisationen tycker medarbetarna ska installera mail och Teams i sina privata telefoner och låta organisationen hantera dessa. Tvärnej från många, medan vissa såklart tycker det är ok.P paralun skrev:
Kalix kommun behövde ju byta ut var tredje persondator för den var för gammal. Där kunde ju kommunen sparat en slant genom att säga till personalen att de skulle ha med egna datorer...
FintP paralun skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 944 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 944 inlägg
Att folk ställer upp på det betvivlar jag inte alls.john68 skrev:
Inga problem. Av 150 ass så har drygt 100 hos oss dygnspass. Dvs 7 till 8 pass per 4 veckor. Extremt populärt för en heltidslön. Inga problem att få sökande. Låg personalomsättning. Passar det inte så finns det annat. Att visa leg är inte kontroversiellt. Alla chefer och handläggare har tex leg på på kort. Att det kostar licensavgifter och att privat är gratis, vem bryr sig!
Det jag tycker är galet är att Försäkringskassan inte kräver en signering av den som begär ut pengar, utan av någon annan.
Det är väl det som i viss mån förhindrar bedrägerier? Brukaren skriver dessutom under varje månad att timmarna är utförda på månadsräkningen. Plus att vi som organisation intygar att vi står för att fakturan är riktig via en fullmakt. Dvs 3 intyg och ändå fuskas det för många miljoner varje år inom det privata.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 944 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 944 inlägg
Kanske, men jag betvivlar det.john68 skrev:
De som bidrar till bedrägerierna har säkert inget problem att skriva under med BankID.
Beroende på brukare har det rätt olika värde. Vissa vet inte vad de skriver på, andra kanske känner sig tvingade att skriva på etc.john68 skrev:
Vilket är det som borde vara det väsentliga, men om organisationen fuskar så lär det vara fusk hela vägen.john68 skrev:
Ja, men oftast i små organisationer.john68 skrev:
Felet jag anser Försäkringskassan gör är att man kräver BankID som enda alternativ, vilket då ställer till det för en grupp individer.
"Alla chefer och handläggare har tex leg på på kort." skrev du tidigare. Om privata BankID är bra för assistenterna, varför duger det inte till chefer och handläggare? Varför har vi dyra SITHS-certifikat i vården, och inte BankID som är gratis? I en massa organisationer har man certifikat och legitimationer för individer i egenskap av tjänsteutövare, men det alternativet finns inte i fallet med assistens.
Spännande om någon med skyddade personuppgifter skulle söka arbete där... Då funkar int bankID på samma sätt.. men man kan inte sparka eller omplacera någon på en sådan grund. Det är nämligen diskriminering.john68 skrev:
Inga problem. Av 150 ass så har drygt 100 hos oss dygnspass. Dvs 7 till 8 pass per 4 veckor. Extremt populärt för en heltidslön. Inga problem att få sökande. Låg personalomsättning. Passar det inte så finns det annat. Att visa leg är inte kontroversiellt. Alla chefer och handläggare har tex leg på på kort. Att det kostar licensavgifter och att privat är gratis, vem bryr sig!
Jo och för bränsle till debatten är ju det här ett exempel på att vi bör införa en statlig e-legitimation.john68 skrev:
Ser att det blev en extra remissrunda innan lagrådsremiss samt att riksdagen kan besluta.
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2023/10/sou-202361/
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 944 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 944 inlägg
Påverkar inget i sakfrågan. Visst det blir kanske lättare för de som har möjlighet att få en statlig e-legitimation än BankID, men det är fortfarande lika fel att man ska använda sina privata tillgångar för att utföra ett arbete och det är fortfarande tokigt att enskilda anställda ska signera organisationens dokument.P paralun skrev:
Nej men det blir tydligt för alla att man identifierar sig med en statlig e-legitimation och inte av något privatägt som BankID som dessutom inte klarar högsta tillitsnivå för legitimering.Fairlane skrev:
Påverkar inget i sakfrågan. Visst det blir kanske lättare för de som har möjlighet att få en statlig e-legitimation än BankID, men det är fortfarande lika fel att man ska använda sina privata tillgångar för att utföra ett arbete och det är fortfarande tokigt att enskilda anställda ska signera organisationens dokument.
Sen ser jag då ingen skillnad om du har din legitimation i plånboken eller digitalt i en mobil!
(tänker inte tjöta om det här heller!)
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2023/10/sou-202361/
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 944 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 944 inlägg
Är legitimationen godkänd så är den godkänd, oavsett om det är en privat aktör som gett ut den eller staten.P paralun skrev:Nej men det blir tydligt för alla att man identifierar sig med en statlig e-legitimation och inte av något privatägt som BankID som dessutom inte klarar högsta tillitsnivå för legitimering.
Sen ser jag då ingen skillnad om du har din legitimation i plånboken eller digitalt i en mobil!
(tänker inte tjöta om det här heller!)
[länk]
Sen är det ju inte frågan om någon legitimering, utan signering i detta fall och kravet på att signera en ansökan från en organisation ska givetvis vara att behörig firmatecknare signerar, inte enskilda anställda utan den behörigheten.
Det är skönt att höra att du inte ska tjata om högsta tillitsnivå, för det är uppenbart att du inte förstår det heller. Eftersom du verkar tycka BankID säkerhetsmässigt inte håller så rekommenderar jag att du slutar använda det.
Nej som du redan vet så förordar jag en statlig e-legitimation så kan man använda BankID för bankärenden.Fairlane skrev:
Är legitimationen godkänd så är den godkänd, oavsett om det är en privat aktör som gett ut den eller staten.
Sen är det ju inte frågan om någon legitimering, utan signering i detta fall och kravet på att signera en ansökan från en organisation ska givetvis vara att behörig firmatecknare signerar, inte enskilda anställda utan den behörigheten.
Det är skönt att höra att du inte ska tjata om högsta tillitsnivå, för det är uppenbart att du inte förstår det heller. Eftersom du verkar tycka BankID säkerhetsmässigt inte håller så rekommenderar jag att du slutar använda det.
Sen skummade jag lite av förslaget som nu är ute för remiss och uppenbarligen så finns det en massa detaljer att reda ut och överenstämelsen med EU/eIDAS.
https://www.regeringen.se/contentas...g-om-elektronisk-identifiering-sou-202445.pdf
Håller med dig om att chefer mm kunde klara sig med bankid men tyvärr kräver regionens system siths. Dessutom måste alla åka 8 mil för att fota sig och sen lika långt för att hämta ut det...Fairlane skrev:
Kanske, men jag betvivlar det.
De som bidrar till bedrägerierna har säkert inget problem att skriva under med BankID.
Beroende på brukare har det rätt olika värde. Vissa vet inte vad de skriver på, andra kanske känner sig tvingade att skriva på etc.
Vilket är det som borde vara det väsentliga, men om organisationen fuskar så lär det vara fusk hela vägen.
Ja, men oftast i små organisationer.
Felet jag anser Försäkringskassan gör är att man kräver BankID som enda alternativ, vilket då ställer till det för en grupp individer.
"Alla chefer och handläggare har tex leg på på kort." skrev du tidigare. Om privata BankID är bra för assistenterna, varför duger det inte till chefer och handläggare? Varför har vi dyra SITHS-certifikat i vården, och inte BankID som är gratis? I en massa organisationer har man certifikat och legitimationer för individer i egenskap av tjänsteutövare, men det alternativet finns inte i fallet med assistens.
Jo kort så har ju SKR haft åsikten att det ska vara en statlig e-legitimation.john68 skrev:
https://skr.se/skr/naringslivarbete.../digitalinfrastruktur/elegitimation.6301.html
Och dit är vi nu påväg tidigare länkat.