Hej,
hur ska man tolka detta elsystemet?

Inkommande servisledning har 3 faser och PEN-ledare(?).
Faserna och huvudnollan går upp i mätaren, ut från mätaren kommer 5 trådar, alla röda....

Det är lite otydligt på bilden men en av trådarna jordar mot skåpet!

Resistansmäter jag mellan jorden med grön pil och misstänkt PEN ledare är där 0 ohm.

Tänker jag rätt att den jag markerat med grön pil är PEN ledare också, och kan bortkopplas vid byte till ny central?
D.v.s att det bara är en förgrening i mätartavlan, där man delat upp PEN ledaren?
Öppet elskåp med mätare, tre faser, en PEN-ledare och röda kablar, en markerad med grön pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fler bilder på jord och nollskena upptill, bättre belysning för skärpan vore bra.
Det här ser riktigt gammalt ut.

Har tyvärr ingen bättre bild än denna för tillfället!

Misstänker det mesta är från när huset byggdes på 20-talet

Verkar som det är väldigt rörigt med färgerna, finns allt från grått till svart på nollskenan.

• Gammalt elskåp med säkringar och rörlig elledningar, otydlig märkning och oorganiserad kabeldragning.
    Skapa konto
Det ser ut som om du har dels en röd PEN-ledare från mätaren till PE-skenan på lilla centralen uppe bredvid mätaren, och dels har du en PE-ledare från mätaren som skyddsjordar samma elcentral vid grön pil. Man ska ju kunna demontera den lilla centralen utan att mätarskåpet tappar sin skyddsjord så ev sitter denna PE-ledare på fel ställe. Normalt ska varje central skyddsjorda sin egen kapsling. Du får alltså se upp vid byte av denna central.

tommib
Är det bara jag som blir lite mörkrädd av den där gröngula som sticker ner i säkringshållaren? Mittencentralen, nedre raden...

Inkommande PEN är den ansluten vid den gröna pilen i första bilden ? Hur får dom andra centralerna PEN går det via metalldelar i första centralen ?
Den nedre nyare kommer det en blå, var är den hämtad från ?

Den gulgröna är inget att oroa sig för, är inte kopplad och är isolerad i andra änden!

Ska försöka ta lite bättre bilder ikväll! Återkommer!

Redigerat:
Som svar till Leif, den nedre nyare centralen hämtar PEN från den översta centralen!

Det jag främst funderar över är, kan PEN ledaren ha delats upp redan i mätartavlan till PE och N?

Kan man på något sätt undersöka detta utan att förstöra plomberingen till mätaren?

Om man ersätter samtliga av dessa 3 centralen med en ny normcentral, kan man gå upp till PE skenan med både den som ansluter till chassit (grön pil) i dagsläget, och den som ansluter till PEN skenan idag, och sen vidare ner till JFB för att bilda en ny nolla? (Se min enkla ritning)

• Översikt av en äldre elcentral med olika säkerhetsbrytare, kablar och kopplingar i en elinstallation.
    Skapa konto
  • Elektrisk fördelningstavla med säkringar, kablar och skenor för anslutning av PEN-ledare.
    Skapa konto
  • Elektrisk fördelningstavla med säkringar och skenor för anslutning av PEN-ledare.
    Skapa konto
  • Enkelt handritad elektrisk kopplingsschema som visar en mätartavla, kablar och en normcentral.
    Skapa konto
Redigerat:
Så som du ritat på din skiss bör du göra om du inte ska bryta plomberingen och dra nya ledare. Nu när du har öppet även vid inkommande plint se till att PEN har bra kontakt i plint och jordblecket i den delen, för all del dra till alla förbindningar men var försiktig där det inte går att bryta.

En sak som ser skum ut är plinten för inkommande nolla den ser ut att vara delbar via skruv som var vanligt på den tiden. Det är som du förstår en felkälla man bör ta bort kan ge allvarliga konsekvenser vid glapp. Se till att bygla över eller lägg båda under samma sida på plinten.

Ska kolla närmare på inkommande huvudnolla! Men som du säger så stämmer det nog med att den är delbar, och jag förstår din tanke med att om PEN ledaren bryts så går väll strömmen bakvägen ut i skyddsjorden?

Kanske hade varit en god ide att ersätta den plinten med en annan typ av skarv!

[QUOTE="otto123, post: 2744422, member: 170503"]Som svar till Leif, den nedre nyare centralen hämtar PEN från den översta centralen!

Det jag främst funderar över är, kan PEN ledaren ha delats upp redan i mätartavlan till PE och N?

Kan man på något sätt undersöka detta utan att förstöra plomberingen till mätaren?

Om man ersätter samtliga av dessa 3 centralen med en ny normcentral, kan man gå upp till PE skenan med både den som ansluter till chassit (grön pil) i dagsläget, och den som ansluter till PEN skenan idag, och sen vidare ner till JFB för att bilda en ny nolla? (Se min enkla ritning)[/QUOTE]

Hej Otto
Om man tittar på första bilden så kommer det in en 3-ledare + PEN i manteln, dom är anslutna på 4 st. plintar, faserna passerar säkringar och huvudbrytare vidare genom mätaren till fasskenor i översta centralen.
Från den övre högra plinten där inkommande manteln är ansluten går PEN upp genom mätaren och återkommer till kopplingsblecket mittför nedersta säkringen därifrån går en kabel PEN till översta gruppcentralen.
Alltså TN-C Det bör bara komma 4 st. ledare från mätarskåpet. Stämmer det??
Det enda skumma, går PEN-ledaren först till metallchassi vid din gröna pilen ?? och sen vidare till anslutningen längst upp ? vilket kan orsaka fler felställen.

Detta bör du kunna ersätta med en ny normcentral enda problemet är ledningarna som kommer från elmätaren blir för korta.
Men en idé, alla normcentraler har huvudbrytaren till vänster den borde kunna flyttas längst till höger på din-skenan istället, då räcker dom röda ledarna som kommer från mätaren som är plomberad.
Den röda PEN bör man kunna använda som dragtråd för att få dit en ny 10 mm² gul/grön (märkt med blå tejp) mellan kopplingsblecket för PEN mittför nedersta huvudsäkring till PE skenan i en ny central. Om det låter sig göras behöver man inte bryta plomberingen.

Om du har möjlighet att stänga strömmen så kan man med en smal tång försiktigt vicka på ledare och se var dom tar vägen.

Skaffa en batteri byggstrålkaster med LED suveränt ljus.

• Gilla
otto123
  • Laddar…
Det kommer 5st från mätaren! 3 faser, en röd som går upp till den gemensamma noll och jordskenen på översta centralen, och en som ansluter till chassit på samma central!

Alltså, servisledningen in har 4 trådar, 4 trådar går in till mätaren, men ur mätaren kommer 5, det är det som förvirrar mig!

Ursäkta om det blev rörigt! (Se skissen)

Förstår din tanke med att fiska in en ny 10mm2 PEN ledare men måste inte den gå genom mätartavlan? Blir det inte fel om jag kopplar den på plinten INNAN mätaren?

• Skiss av elanslutning visar kablar från mätare till central, med 3 faser, gemensam noll och jord samt PEN-ledare.
    Skapa konto
Redigerat:
Nej det blir inte fel. PEN måste inte (ska inte) gå via mätaren, utan mätaren ska ha en nolla för eget bruk. Det var dock vanligt att man förr skarvade PEN på terminalen till mätaren. Frågan är om du behöver röra detta. Du har en skarv av PEN på mätarens plint som du inte ser, men finns det anledning att ifrågasätta dess kvalité? Jag tror nog du kan fortsätta använda befintliga trådar för PEN så som du skissar i #8.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.