Status
Inte öppen för fler kommentarer.
EKK-lighten var hopplös till en början.. Tycker dock att den blivit bättre. Jag försöker hålla ca 20cm med ekk och 23-25 med eklk/ekrk..

Rrrrr skrev:
På min första praktikplats ute på en installationsfirma fick jag lära mig att klamrings-avståndet för kulo skulle vara "en lärlings-penis".. Alltså 15-17cm :cool:
Håller du samma mått nu med? ;)

Rrrrr skrev:
På min första praktikplats ute på en installationsfirma fick jag lära mig att klamrings-avståndet för kulo skulle vara "en lärlings-penis".. Alltså 15-17cm :cool:
:O På en kulo?!

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Det känns som att de två gubbarna var riktigt snabba, känns som mycket jobb på den korta tiden. Visserligen två gubbar...
Det är det som är så härligt med denna firman... de är snabba, noggranna OCH trevliga. Släpper aldrig in nån annan elektriker sedan de var här första gången :)

BiFuel skrev:
Det är det som är så härligt med denna firman... de är snabba, noggranna OCH trevliga. Släpper aldrig in nån annan elektriker sedan de var här första gången :)
Grattis, kan kanske vara passande att säga. :)

//Patrik

Är man noga med att sträcka EKRKn så kan man ledigt ha 25cm om det finns något som kabeln kan vila mot, tex en golvlist. Samma om den ska ner i ett hörn eller mot ett dörrfoder. Ska den löpa längst en taklist kan man dock behöva ha lite kortare avstånd för att det inte ska bli något häng.

Min erfarenhet efter att ha klammrat några mil Nexans EKRK

Senast igår klamrade jag en EKRK mellan en strömbrytare och ett uttag. Jag kunde då välja mellan 27cm eller 18cm mellan klammerna. Jag valde 27cm, det ser bra ut enligt mig, men längre avstånd än så brukar jag inte köra med.

Jag tar hellre att det är lite långt mellan klammorna än att det är 15cm till böj utan klamma. Det ser så illa ut när man inte tänkt ut var klammorna ska sitta.. Kanske bara för att man är miljöskadad....
Sedan om man fogar och målar in en kulo så blir det så jä**a snyggt. *Stön* ;)

Jag kör 20 cm bara för att jag tycker det ser bäst ut och ALLTID ca max 5 cm före böjar.....aldrig mer.

Räv3n skrev:
Håller du samma mått nu med? ;)
Nu brukar jag måtta avståndet med handen. Avståndet som blir mellan tummen och pekfingret om man spretar i sär dom. Blir ca 22cm för mig :cool:

5 cm före böjar osv kör jag med.

Huvudregel #1 när man klamrar kabel: Börja alltid med att märka ut vart den första och sista klammern på sträckan ska sitta.
Då vet man vad man har för avstånd att leka på. Är det en kort sträcka så kan man mäta avståndet med tumstocken och sedan dela med en passande siffra. Långt avstånd så kan man klamra med 23 cm tills man börjar närma sig slutet och då kan mäta och räkna ut avståndet för sista biten. :)

Ibland blir man förvånad över att alla elektriker inte kan alla "klammringsregler".

//Patrik

Rrrrr skrev:
Det verkar ju jättepraktiskt att alltid ha måttstickan med sig men vad säger kunderna när du tar fram den för att mäta? :blushing::blushing::blushing:

Alfredo skrev:
Det verkar ju jättepraktiskt att alltid ha måttstickan med sig men vad säger kunderna när du tar fram den för att mäta? :blushing::blushing::blushing:
Han är inte lärling längre så måtten kanske inte stämmer längre :P, vi får också tänka på att han börjar komma till åren så frågan är ju om måttningen ska tas i "infälld" eller "utfälld" variant :O och vi vet ju vad som händer med de som kommer upp i ålder så utfälld kanske är krångligt :cool:

Glufsglufs skrev:
så frågan är ju om måttningen ska tas i "infälld" eller "utfälld" variant :O
Inser just att det finns en påtaglig risk att kundens "egenskaper" påverkar kvaliteten på klamringen...:blushing:

Glufsglufs skrev:
Han är inte lärling längre så måtten kanske inte stämmer längre :P, vi får också tänka på att han börjar komma till åren så frågan är ju om måttningen ska tas i "infälld" eller "utfälld" variant :O och vi vet ju vad som händer med de som kommer upp i ålder så utfälld kanske är krångligt :cool:
Problemen med "utfällning" av mätstickan, vid ökande ålder kanske kan förklara varför TS kabeldragning tog så lång tid. :cool:

/Jonas

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.