Status
Inte öppen för fler kommentarer.
andersmc skrev:
Det är det väl i högsta grad olagligt, i alla fall efter de trådar man kan följa här på formet.
Och förmodligen hade det varit omöjligt att få tag i en elektriker som velat koppla in trådarna, eftersom han inte sålt dem själv. Och skulle han mot förmodan lyckas, så hade trådarna varit så pass dåliga (det är det alltid när amatörer köper in dem) att det tagit längre tid för elektrikerna bara att koppla in dem än att göra hela installationen.
Din observationsförmåga är slående. ;)

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Och sedan tänkte jag på en sak, kan det varit så att den ena var lärling? Men lärlingar brukar man väl inte kunna debitera fullt för eller? Hur brukar man debitera lärlingar?

//Patrik
Nu är jag visserligen bara på min första firma än så länge men är rätt säker på att vi debiterar fullt för lärlingar, samtidigt som dom får typ 100 kr i timmen :D

andersmc skrev:
Det är det väl i högsta grad olagligt, i alla fall efter de trådar man kan följa här på formet.
Och förmodligen hade det varit omöjligt att få tag i en elektriker som velat koppla in trådarna, eftersom han inte sålt dem själv. Och skulle han mot förmodan lyckas, så hade trådarna varit så pass dåliga (det är det alltid när amatörer köper in dem) att det tagit längre tid för elektrikerna bara att koppla in dem än att göra hela installationen.
Visa gärna den lagtext som säger att det är olagligt att dra en kabel utan behörighet. Att koppla in den däremot är en annan sak, och det är ju upp till elektrikern att bedöma. Så ditt resonemang är mer indicier än fakta.

cederbusch skrev:
Visa gärna den lagtext som säger att det är olagligt att dra en kabel utan behörighet. Att koppla in den däremot är en annan sak, och det är ju upp till elektrikern att bedöma. Så ditt resonemang är mer indicier än fakta.
Det är enklare att visa dig vad du får göra än att visa vad du inte får göra.

Att dra kabel är i högsta grad behörighetskrävande! Det är ju för sjutton det vi elektriker finns till för! Koppla är ju bara en liten del.

//Patrik

cederbrusch.

Det där har varit uppe i hur många inlägg som helst här OCH det finns hänvisningar till lagtexten i massor med inlägg.

Det är farligt när någon kommer med felaktiga självsäkra uttalanden i en sådan här fråga.

cederbusch skrev:
Nu var ju mitt inlägg mest lite parodi på hur det brukar låta, men icke desto mindre är delen om att det är behörighetskrävande att spika kabel helt sann. Efter att ha studerat föreskrifter etc i många, många år så vet jag helt säkert att det är så, utan att för den skull ha den exakta paragrafen i huvudet. Men om vi bara lämnar över bollen till någon av våra behöriga elektriker så är jag övertygad om att de skakar fram de exakta paragraferna åt oss.

cederbusch skrev:
Här kommer den..........

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900806.htm

Eftersom frågan utretts leda upprepar jag bara att allt "arbete" som avses att användas i en starkströmsanläggning är behörighetskrävande.
OCH enligt acordslistan ska man klammra ca 10 meter på en timma för att få en "normal lön. Vid "småjobb" ca hälften dvs 5 meter/timme. 20 meter skulle då motsvara 4 timmar om det gäller klammring och inget annat.

20 meter kabel klamrar man på max 45 min. Vad är det för fel på folk?

Och du har god erfarenhet av att klamra på betong?

Det går nog men hur snyggt det ser ut på den tiden kan man ju diskutera. Möjligen i en kulvert där man kan slå ut med en snörslå och sen bara borra på, i en bostad så nej, det är omöjligt om det skall se nåt ut.

/Kent

janwide
Vill man ha många svar och en tråd som kommer från ämnet ska man fråga om el :o)
Återkommer med utfallet.

janwide skrev:
Vill man ha många svar och en tråd som kommer från ämnet ska man fråga om el :o)
Återkommer med utfallet.
d^_^b

//Patrik

Låter inte som ett tvåmans jobb.

Men enligt ATL-listan (som elektriker får betalt efter då de jobbar på ackord, samt listan som många företagare använder för att räkna på jobb) så tar det (om jag inte mins helt fel) 0,15tim/meter att klamra kabel på betong.

Sen tillkommer restid och ställtid.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.