Som glad hobbybyggare försöker jag lära mig mer om byggteknik. Trodde jag hade börjat få lite hum om vad som är rätt och fel. Men sen såg jag denna infästning av en stolpe på en kommunal byggnad.
Är detta verkligen rätt sätt? Kommer inte stolpen suga upp vatten längst ner och ruttna?
Är detta verkligen rätt sätt? Kommer inte stolpen suga upp vatten längst ner och ruttna?
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
De tyckte väl att stolpen stod stadigare om den står ner på marken/betongplinten.
Skickar man upp den ett par cm så roterar den ju runt fästbulten och blir ostadig.
Men varför är det bara en bult? Det skall väl vara minst två för att få stadga?
Skickar man upp den ett par cm så roterar den ju runt fästbulten och blir ostadig.
Men varför är det bara en bult? Det skall väl vara minst två för att få stadga?
Skruvhålet är kanske under marken nu.KnockOnWood skrev:
Brukar ju oftast vara två.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Jag skulle vilja se att plinten sticker upp en bit från marken för att skydda den mot fukt, men det är fel att säga att anliggning inte är tillåtet på träpelare. Om man har lite större laster i pelaren finns det ingen chans att ta upp den lasten bara genom skruvarna utan anliggning behövs. Dock måste man skydda ändträ mot fukt på något sätt.
Dels bör man som tidigare nämnt höja upp plintens överkant från marknivå.
Dels ska man skydda genom att exempelvis:
https://www.traguiden.se/konstrukti...ra/projektering/anslutningsdetaljer/pelarfot/
Annars finns limträhandbokens tre delar gratis att hitta på internet. Där kan man hitta en hel del "godkända" detaljer.
Det är inte per automatik fel att bara ha en skruvinfästning då det förmodligen handlar om en ledad infästning och inte ska behöva ta upp moment.
Dels bör man som tidigare nämnt höja upp plintens överkant från marknivå.
Dels ska man skydda genom att exempelvis:
- Fästa en ändplåt av stål (målad / rostfri / galvad).
- Fästa en oljehärdad träfiberskiva i änden.
https://www.traguiden.se/konstrukti...ra/projektering/anslutningsdetaljer/pelarfot/
Annars finns limträhandbokens tre delar gratis att hitta på internet. Där kan man hitta en hel del "godkända" detaljer.
Det är inte per automatik fel att bara ha en skruvinfästning då det förmodligen handlar om en ledad infästning och inte ska behöva ta upp moment.
Det var ju ganska bastanta (breda) plattjärn. Det kan ju vara så att plattjärnet på motsvarandra andra sida har ett hål som sitter högre/lägre (det kan vara svårt att borra en genomgående bult). Om hålen är offset mot varandra får man ju per automatik en liten hävarm som kan ta upp ett (litet) moment.
Men skulle också vilja ha något under träpelaren som inte suger fukt. Gärna en luftspalt. Plattjärnen i sig själva lär vara starka nog för att kunna pressa ned X antal ton ned i plinten utan att trä-ändan ligger an mot plinten.
Men som någon annan skrev så var det säkert ett billigt pris i anbudet
Men skulle också vilja ha något under träpelaren som inte suger fukt. Gärna en luftspalt. Plattjärnen i sig själva lär vara starka nog för att kunna pressa ned X antal ton ned i plinten utan att trä-ändan ligger an mot plinten.
Men som någon annan skrev så var det säkert ett billigt pris i anbudet
Det är helt sant! Bra inflikat.R roli skrev:
Som extra info så kanske man kan tänka såhär ungefär:
En fransk träskruv M10 har en area som är ca 58 mm2 och en flytgräns på 400 MPa för varmförzinkad sådan. För ren skjuvning lägger man till roten ur 3 (ungefär =1.73) som förhöjningsfaktor mot flytgräns. Det betyder att den klarar ungefär 58*400/1.73 = 1.3 ton. Sen är det 2 st sådana så c:a 2,5 ton.
Oftast blir det också någon sorts klämkraft mellan plåt och trä som skapar en anläggningsyta med friktion som kan ta upp en del kraft också. Så gissa på ca 3 ton totti kanske.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Om du istället tittar i limträhandboken Del 3 sid 58 får du det mer rimliga värdet för ett skruvförband M10 med dubbla skär ca 12,1kN = 1,21 ton parallellt fibrerna.
Om jag inte minns fel är detta karakteristiska värden som ska multipliceras med aktuell klimatklass och materialkoefficient vilket till och med kan halvera hållfastheten (0,65/1,3=0,5) och då hamnar vi på 605kg.
Om jag inte minns fel är detta karakteristiska värden som ska multipliceras med aktuell klimatklass och materialkoefficient vilket till och med kan halvera hållfastheten (0,65/1,3=0,5) och då hamnar vi på 605kg.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Är detta rätt? Bilder
Bostadspolitik -
Dränering - är detta rätt?
Grund & Markarbeten -
Servitut på brunn – ger detta grannen exklusiv rätt eller får vi också
Juridik -
Ser detta rätt ut? Rör och slangar i krypgrunden.
Vatten & Avlopp -
Hur täcker man vägguttag inför spackling? Är detta rätt gjort?
Färg, Måla & Tapetsera