32 987 läst ·
63 svar
33k läst
63 svar
Är detta plåtarbete korrekt utfört?
Som en plåtslagare med 15 års erfarenhet skulle jag skämmas för att lämna taket om jag gjorde det. Det är allt jag har att säga.
Jag kan väldigt lite om tak, men vet ju hur vatten rinner (nedåt
) - kan någon förklara för mig varför man inte lagt plåten in under den hela raden takpannor ovanför skorstenen?
Varför den veckade plasten gör uppe på takpannorna? Har sett liknande i nederkant av takfönster, men aldrig i ovankant av en skorstensinplåtning....
Varför den veckade plasten gör uppe på takpannorna? Har sett liknande i nederkant av takfönster, men aldrig i ovankant av en skorstensinplåtning....
Svaret är att denna lösningen är sådan att man kan göra den utan att vara plåtis. Man kan använda ett standardbeslag + duken. Förutom bakfallet som blivit i detta fall fyller det samma funktion som en plåtlösning.KristinaRT skrev:
Wakaflex används endast i fall där du inte kan forma vånligt plåt för att få en tät tätning. I inget annat fall kan det ersätta plåt. Vid murade skorsten fixar man intrapning. Precis som på den bifogade bilden. I morgon kan jag ta bilder av hur det ser ut när jag fixar skorstenen, om så önskar.Mats-S skrev:
T TomasBazan skrev:
I och med arbetet så har jag tittat runt på skorstenar i området. Försvinnande få har denna trapplösning. Känns absolut som en bra lösning men något som man gjorde mer förr men jag kan ha fel.
Ska kika i AMA 18 ikväll för att bena ut vad som kan förväntas och hur det skiljer mot den lösningen jag fått.
Goteborg skrev:
Det ser för djävligt utT tobbe9012 skrev:
Håller helt med dig även jag gammal plåtslagare hade man lämnat ett sådant arbete så kan man INTE kalla sig plåtslagare möjligen bysmedT TomasBazan skrev:
Ta dit en besiktningsman och håll inne pengar tills det är åtgärdat
När det gäller trappning tycker jag att det är en smaksak. Funktionsmässigt tycker jag att man kan skippa trappningen. Vissa vill dock att man trappar för utseendets skull, medans andra tycker att det ser fördjävligt ut och vill ha en rak kant istället.
I övrigt tycker jag att en skorsten som står så nära nock inte behöver ha några pannor bakom sig. Jag hade hellre valt en lösning med råspont och pappa och skorstensbeslag hela vägen upp till nock.
I övrigt tycker jag att en skorsten som står så nära nock inte behöver ha några pannor bakom sig. Jag hade hellre valt en lösning med råspont och pappa och skorstensbeslag hela vägen upp till nock.
Är också föredetta byggnadsplåtslagare med 15 år i branschen. Gjorde själv en stosgenomföring med bara handverktygen till hjälp (är dock inte fackmässigt utfört med popnit och laxad). En riktig plåtslagare med tillgång till en verkstad har inga svårigheter att göra både ett snyggt och professionellt arbete.Mats-S skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder