Hej

ja tycker att det ser väldigt bra ut, ja frstår inte riktigt vad som är problemet...

bakfall i första bilden ? duken i överkant ?

Som en plåtslagare med 15 års erfarenhet skulle jag skämmas för att lämna taket om jag gjorde det. Det är allt jag har att säga.

Mats-S
T TomasBazan skrev:
Som en plåtslagare med 15 års erfarenhet skulle jag skämmas för att lämna taket om jag gjorde det. Det är allt jag har att säga.
Eftersom du har 15 års erfarenhet vore det intressant med lite fler detaljer varför du skulle skämmas?

Satsuki
Jag kan väldigt lite om tak, men vet ju hur vatten rinner (nedåt :p) - kan någon förklara för mig varför man inte lagt plåten in under den hela raden takpannor ovanför skorstenen?

Varför den veckade plasten gör uppe på takpannorna? Har sett liknande i nederkant av takfönster, men aldrig i ovankant av en skorstensinplåtning....

H hyggabus skrev:
bakfall i första bilden ? duken i överkant ?
Ja det stämmer bra, bakfall på ett par ställen där vinkeln blev för brant mellan plåt och pannor. Dvs tätningsduken/wakflex lösningen.

Satsuki KristinaRT skrev:
kan någon förklara för mig varför man inte lagt plåten in under den hela raden takpannor ovanför skorstenen?
Svaret är att denna lösningen är sådan att man kan göra den utan att vara plåtis. Man kan använda ett standardbeslag + duken. Förutom bakfallet som blivit i detta fall fyller det samma funktion som en plåtlösning.

• Gilla
Satsuki
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Eftersom du har 15 års erfarenhet vore det intressant med lite fler detaljer varför du skulle skämmas?
Wakaflex används endast i fall där du inte kan forma vånligt plåt för att få en tät tätning. I inget annat fall kan det ersätta plåt. Vid murade skorsten fixar man intrapning. Precis som på den bifogade bilden. I morgon kan jag ta bilder av hur det ser ut när jag fixar skorstenen, om så önskar.

• Intrapning av plåt vid murad skorsten på ett tegeltak under en blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ClasseClas och 7 till
  • Laddar…
T TomasBazan skrev:
Wakaflex används endast i fall där du inte kan forma vånligt plåt för att få en tät tätning. I inget annat fall kan det ersätta plåt. Vid murade skorsten fixar man intrapning. Precis som på den bifogade bilden. I morgon kan jag ta bilder av hur det ser ut när jag fixar skorstenen, om så önskar.

I och med arbetet så har jag tittat runt på skorstenar i området. Försvinnande få har denna trapplösning. Känns absolut som en bra lösning men något som man gjorde mer förr men jag kan ha fel.
Ska kika i AMA 18 ikväll för att bena ut vad som kan förväntas och hur det skiljer mot den lösningen jag fått.

• Gilla
HammarClark
  • Laddar…
T tobbe9012 skrev:
Ur handlingarna framgår följande,

Plåtarbeten genomföringar och huvar är monterade enligt norm.

AMA HUS 18
Kapitel JT.
FEL Ej enligt AMA

Goteborg Goteborg skrev:
Jag har inget att anmärka på, förutom bulten som saknas i snörasskyddet.
/en plåtslagare
T tobbe9012 skrev:
Takbytet närmar sig sitt slut.
Plåtarbetena är klara men jag blir lite fundersam huruvida detta är en godkänd metod för att få tätt kring skorsten/avloppsluftning.

Det jag önskar få svar på om lösningen med tätduk samt plåt är en vedertagen metod samt om utförandet ser OK ut?
Det ser för djävligt ut

T TomasBazan skrev:
Håller helt med dig även jag gammal plåtslagare hade man lämnat ett sådant arbete så kan man INTE kalla sig plåtslagare möjligen bysmed
Ta dit en besiktningsman och håll inne pengar tills det är åtgärdat

• Gilla
joppe joppe och 1 till
  • Laddar…
När det gäller trappning tycker jag att det är en smaksak. Funktionsmässigt tycker jag att man kan skippa trappningen. Vissa vill dock att man trappar för utseendets skull, medans andra tycker att det ser fördjävligt ut och vill ha en rak kant istället.

I övrigt tycker jag att en skorsten som står så nära nock inte behöver ha några pannor bakom sig. Jag hade hellre valt en lösning med råspont och pappa och skorstensbeslag hela vägen upp till nock.

mr beach mr beach skrev:
Håller helt med dig även jag gammal plåtslagare hade man lämnat ett sådant arbete så kan man INTE kalla sig plåtslagare möjligen bysmed
Ta dit en besiktningsman och håll inne pengar tills det är åtgärdat
Rätt och riktigt !

• Gilla
mr beach
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Är också föredetta byggnadsplåtslagare med 15 år i branschen. Gjorde själv en stosgenomföring med bara handverktygen till hjälp (är dock inte fackmässigt utfört med popnit och laxad). En riktig plåtslagare med tillgång till en verkstad har inga svårigheter att göra både ett snyggt och professionellt arbete.
Stosgenomföring på tak med röda takpannor, mossa och smyghandverkade detaljer vid övergång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
kest
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.