Tack! Det känns lugnande. Så det är kanske inte optimalt att inte ha spånskiva och således ha öppet runt rören, men acceptabelt om man sätter skydd under skåpet. Tolkar jag dig rätt då?Jonatan79 skrev:
För vattenrören ligger i nivå med botten på skåpet och går således inte vattensäkra inuti skåpet. Och avloppsröret behöver man inte säkra på samma sätt?
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 631 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 631 inlägg
Har aldrig sett det heller och ingen har sagt något om det heller. Man pratar bara om plastsked under vitvarorna kyl, frys och diskmaskin, intressant om det har kommit nya regler. Konstigt, man ser ju om rören läcker i skåpet.J jonaserik skrev:
Nytt påfund av någon pennfäktare på någon myndighet eller säker vattengubbe som kommit på detta. Snart blir det nog att täcka hela husets golv med helsvetsad matta under det vanliga golvet som man går på. Att dom inte kan hålla sina armar och pennor i styr, utan komma med saker som inte är relavanta, hur blir det i äldre hus då. Finner det märkligt i det stora hela-
Det är en form av balja som man har under kyl/frys samt diskmaskin, men förstår inte hur det ska indikeras att en läcka finns. Det är höga kanter på den och blir full, rinner över och med lite bakfall på golvet, så hamnar det i bjälklaget.
Blir nog en svår fråga från mig att besvara, men hoppas på ett bra svar. Hur gör man när 99 % av alla avlopp och rör går rakt ner i golvet under bänken, en låda mot väggen, ska det tas hål i lådan och träs över rören eller vad. Hur ska det tätas mellan rör och låda. Kommer det att bli lag på att alla rör ska gå in i väggen min 20 cm upp, för att en läcka ska kunna tas upp av lådan.
Fritt fram för kommentarer och ser framför mig en hel del av det.
Det är en form av balja som man har under kyl/frys samt diskmaskin, men förstår inte hur det ska indikeras att en läcka finns. Det är höga kanter på den och blir full, rinner över och med lite bakfall på golvet, så hamnar det i bjälklaget.
Blir nog en svår fråga från mig att besvara, men hoppas på ett bra svar. Hur gör man när 99 % av alla avlopp och rör går rakt ner i golvet under bänken, en låda mot väggen, ska det tas hål i lådan och träs över rören eller vad. Hur ska det tätas mellan rör och låda. Kommer det att bli lag på att alla rör ska gå in i väggen min 20 cm upp, för att en läcka ska kunna tas upp av lådan.
Fritt fram för kommentarer och ser framför mig en hel del av det.
Inte här, då skarven är under skåpet, därav lösningen. Utan plastficka rinner det rätt ned i mellanbjälklaget (speciellt då spånskivan alltså är borta över en "stor" del) .H HEM2121 skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 631 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 631 inlägg
Det måste finnas något bättre lösning, vatten rinner ju längs röret om det står och småläcker, Borde finnas något som omsluter röret och något skvallerrör som går ut så man kan se om det läcker. När vi monterade in en ny diskbänk knöt jag en handduk runt rören för kunna se med säkerhet att det var helt tätt. Men jag kanske helt förstått ditt problem?S start79 skrev:
Redigerat:
Det skall ju klippas upp och sättas dit runt rören och sedan tätas så att det då läcker ned och stannar i baljan. Tanken är att dessutom komplettera med läckagelarm så det tjuter om något skulle hända.H HEM2121 skrev:Det måste finnas något bättre lösning, vatten rinner ju längs röret om det står och småläcker, Borde finnas något som omsluter röret och något skvallerrör som går ut så man kan se om det läcker. När vi monterade in en ny diskbänk knöt jag en handduk runt rören för kunna se med säkerhet att det var helt tätt. Men jag kanske helt förstått ditt problem?
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 631 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 631 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 540 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 540 inlägg
Jag är väldigt förvånad över att folk aldrig har hört talas om att ha skydd i eller under diskbänksskåpet eftersom det har skrivits en hel del i t.ex. forumet om det under många år liksom försäkringsbolag har gett lägre självrisk etc. till de som har haft det.
https://www.sakervatten.se/branschregler/online/3/7 från 2016
Byggtekniska förutsättningar
Orsaken till dessa branschregler är att numera sker mer än 1/3 av vattenskadorna i kök och kräver stora ersättningar för försäkringsbolagen, dvs. det gäller våra försäkringspremier.
https://www.sakervatten.se/branschregler/online/3/7 från 2016
https://www.sakervatten.se/branschregler/online2021/4/34.3 Vatteninstallationer i kök
Syftet är att minimera antal fogar på tappvatten-ledningar i kök. Kraven under 4.3 Vatteninstallationer i kök förutsätter att det finns ett vattentätt underlag under blandare i eller under diskbänksskåp och vattenanslutna apparater. I Byggtekniska förut-sättningar finns beskrivning av hur diskbänksskåp, diskmaskin och andra vattenanslutna apparater kan anordnas med vattentätt underlag.
...
Läckageindikering från en prefabricerad konstruktion eller annan verifierad konstruktion med rör som enbart betjänar kök ska mynna ut på ett vattentätt golv alternativt på ett vattentätt underlag i eller under diskbänksskåp.
Byggtekniska förutsättningar
https://www.sakervatten.se/modules/arkivet/downloadFile.aspx?id=844.3 Vatteninstallationer i kök
Kraven i avsnittet förutsätter att det finns ett vattentätt under-lag under blandare och vattenanslutna apparater. Underlag ska ha uppvikta kanter på tre sidor och medge att läckande vatten snabbt blir synligt. Underlaget ska ha en stor-lek så att fogar, inkopplingar och vattenlås ligger helt innanför underlagets yta.
Orsaken till dessa branschregler är att numera sker mer än 1/3 av vattenskadorna i kök och kräver stora ersättningar för försäkringsbolagen, dvs. det gäller våra försäkringspremier.
https://www.if.se/privat/forsakringar/hemforsakring/skadeforebyggande/vattenskada/vattenskada-kok
Klicka här för att svara