Vår plattsättare gjorde något som vi tycker blev ganska fult: Vid fallet in mot golvbrunnen bröt han en platta utan att lägga en fog emellan bitarna -- de så att säga trytcktes bara ihop. Se bilden. Ska man acceptera detta? Som tätskikt användes en plastmatta, och jag undrar i fall plattsättaren kan bryta loss denna plattas två bitar och skära två liknande bitar av en ny platta, men skurna så att en glipa åstadkoms som sedan kan fogas. Vad tror ni?
Tacksam för synpunkter.
Tacksam för synpunkter.
Smaksak tycker jag (och jag säger inte vilket alternativ jag tycker är snyggast!
) men att bryta loss plattor är ytterskt vanskligt och runt golvbrunnen direkt vansinnigt! Du får nog vänja dig vid den där "fogen".
Jag tycker det ser bra ut, är inte plattsättare iofs.
Får man vara fräck och fråga vilken färg det är på fogen mellan de vita plattorna? Tycker det såg bra ut.
Vilken storlek är det på de vita plattorna?
Får man vara fräck och fråga vilken färg det är på fogen mellan de vita plattorna? Tycker det såg bra ut.
Vilken storlek är det på de vita plattorna?
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Om man nu ska ha så pass stora plattor vid fallet så blir ju effekten att de måste brytas. Som jag har förstått det så är det sällan det blir helsnyggt. Själv så tycker jag att en tydlig fog där skulle bli värre eftersom den framhävs.
Reagerade snarare på slukristens placering i hörnet gentemot de små plattorna. Gick det inte att förskjuta den så att den kom snyggt i hörnet?
Reagerade snarare på slukristens placering i hörnet gentemot de små plattorna. Gick det inte att förskjuta den så att den kom snyggt i hörnet?
med tanke på att 3 av 4 sidor är urtagna för klinkerramen så tycker jag det ser konsekvent ut.
Varför vill du ha två halva plattor? Då kommer det verkligen se konstigt ut. Jag tycker att plattis har gjort rätt.
Håller med dom andra, mycket snyggare som det är nu. Skulle i och för sig inte ha kört sådan ljus fog till golvet. Golvfogen är särskilt utsatt för smuts och denna syns mycket bättre i ljus fog.
Angående att om "plattis" kan ta bort plattor så är svaret ja eftersom du sade att tätskiktet var en plastmatta. Då är det enkelt att byta plattor, vilket det inte är om man har rollat tätskikt.
Angående att om "plattis" kan ta bort plattor så är svaret ja eftersom du sade att tätskiktet var en plastmatta. Då är det enkelt att byta plattor, vilket det inte är om man har rollat tätskikt.
Tack för alla synpunkter!
robertdigital: fogen är ljusgrå (Höganäs) överallt, och väggplattorna är 20x40.5, Konradssons "Dream", vit, matt. De bruna är Konradssons "Yosemite" 6x6. resp. 15.9x15.9.
Jag vänjer mig nog vid fogen, men det som retar mig lite är att med en platta som bara är 15.9x15.9 bör man kunna göra fallet såpass mjukt att man ej behöver bryta den.
robertdigital: fogen är ljusgrå (Höganäs) överallt, och väggplattorna är 20x40.5, Konradssons "Dream", vit, matt. De bruna är Konradssons "Yosemite" 6x6. resp. 15.9x15.9.
Jag vänjer mig nog vid fogen, men det som retar mig lite är att med en platta som bara är 15.9x15.9 bör man kunna göra fallet såpass mjukt att man ej behöver bryta den.
Tack för info!matsgd skrev:
De stora golvplattorna ser ut att vara rektangulära och större än 15,9 men det är väl en synvilla.
Hursomhelst, ser det lika bra ut när jag har satt plattorna är jag nöjd.
Jag hade inte gillat om där varit en fog, som det nu ser man knappt att den är bruten ju.
Klicka här för att svara
