Vi har precis fått en granitskiva till en köksö levererad. Den har ett i vårt tycke ett skönhetsfel. Leverantören menar att det är natursten och då kan bli så. Visst att det i botten är natursten, men mönstret är definitivt inte skapat av naturen. Vad tycker ni?
 
  • Granitskiva med reflektioner och ovanligt mönster, eventuellt oregelbundenhet synlig. Fråga om det är naturligt eller fel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Granitskiva med oregelbundet mönster mot en röd trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte ok. Stå på dig.
 
  • Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
Ser ju ut som plast om materialet är perfekt. Men det är ju en smaksak.

Svårt att se i bilden då fokus inte är i ytan. Är det slipningen eller variation i stenens ådror som syns som en fläck?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Mycket svårt att se… men är det det lilla 5-kronor-stora, ovala inslaget i skivan så är det helt naturligt (ljusare granit) och i mitt tycke inget fel…
 
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Vad är det som gör dig säker på att det inte är skapat av naturen? 🤔
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Jag undrar också varför det där inte skulle vara naturligt? Vill man vara säker på ett utseende är nog kompositmaterial vägen att gå. Eller hitta en leverantör som erbjuder kunderna att komma och välja ut skivan de vill ha från ett lager.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 7 till
  • Laddar…
"There is no beauty, without some strangeness"

Vi har samma sak på en av våra stenskivor, en stor mineralbit som bryter från det små-spräckliga. Det är den finaste delen av skivan:)
 
  • Gilla
JockeÅgren och 1 till
  • Laddar…
allt beror ju på hur mycket den kosta
 
Aha. Det är spegelbild från en förlängningsladd och TS själv som ställer till det. Den lilla pluppen ser jubara trevlig ut. Åtminstone på bilden.
 
  • Gilla
MichelleW och 6 till
  • Laddar…
Vill man ha perfekta skivor så köper man kvartskomposit eller laminat. Natursten köper man för att det är natursten och då är där variation i skivorna.
 
  • Gilla
JockeÅgren
  • Laddar…
Är det bara färgen som avviker eller är det ett hack/märke i ytan också ?

Är det bara färgen så är det absolut inget tar tjafsa om. Är det också ett hack/grop i ytan så hade jag reklamerat.
 
  • Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
Mattias Roos Mattias Roos skrev:
Vi har precis fått en granitskiva till en köksö levererad. Den har ett i vårt tycke ett skönhetsfel. Leverantören menar att det är natursten och då kan bli så. Visst att det i botten är natursten, men mönstret är definitivt inte skapat av naturen. Vad tycker ni?
Ta en ny bild utan en massa blänk i! Kikade ni inte på skivan innan ni köpte den?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Farstatjej90
J Jonas56 skrev:
Ta en ny bild utan en massa blänk i! Kikade ni inte på skivan innan ni köpte den?
Man brukar inte köpa en specifik skiva utan titta på vilken sort man vill ha och sen beställa en med de mått man behöver. Det är inte som ostdisken där du pekar på en ost och expediten skär till så stor bit du vill ha...🤔
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ja, det är OK.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Man brukar inte köpa en specifik skiva utan titta på vilken sort man vill ha och sen beställa en med de mått man behöver. Det är inte som ostdisken där du pekar på en ost och expediten skär till så stor bit du vill ha...🤔
Det beror på var du handlar skivan, hos specialiserad handlare tror jag inte det är ovanligt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.