Har precis skrivit på pappren och ska flytta till gård.
Så taggad på att fylla upp jordkällaren,men har hittat ngn tillväxt i hela utrymmet.
Beskrivning av utrymmet:
Jordkällaren är bottendelen till snickarverkstaden ( som är isolerad och där finns även en kamin för uppvärmning)
Väggarna i jordkällaren är i sten, som då ligger nedan jord, taket träpanel, golvet ngn slags betong.
In till källaren är det två dörrar, litet utrymme emellan.
Till problemet:
På panelen i taket växer ngt som ser ut som mögel, vita hårda glansiga bubblor, bifogar bild. Det har även spridit sig till hyllor och bjälkar.
Min fråga är 1, vet ngn om detta är vitmögel eller ngt svampangrepp,annat?
Jag förstår ju att det första jag måste göra är att riva ned panelen och ta ut angripna hyllor mm.
Troligtvis kanske det finns isolering ovanför panelen. Hur gör jag sedan för att det inte ska komma åter, behöver jag sanera med ngt medel eller räcker det med att skrubba ut ordentligt med typ såpa?
Jag har inte noterat någon ventilation i utrymmet, mer än kanske tilluft från glipa i dörr.
Vi har tänkt att kanske göra om verkstaden till gästutrymme ( eftersom det redan finns el och värme). Är det en dum ide, kommer källaren bli för varm? När vi renoverar, hur fixar man tilluft/frånluft när det inte finns möjlighet till skorsten från källaren.
Vilket material bör jag använda istället för panelen i taket? Måste ju stoppa tillbaka ev isolering.
Så tacksam för svar då jag är helt grön på detta
Så taggad på att fylla upp jordkällaren,men har hittat ngn tillväxt i hela utrymmet.
Beskrivning av utrymmet:
Jordkällaren är bottendelen till snickarverkstaden ( som är isolerad och där finns även en kamin för uppvärmning)
Väggarna i jordkällaren är i sten, som då ligger nedan jord, taket träpanel, golvet ngn slags betong.
In till källaren är det två dörrar, litet utrymme emellan.
Till problemet:
På panelen i taket växer ngt som ser ut som mögel, vita hårda glansiga bubblor, bifogar bild. Det har även spridit sig till hyllor och bjälkar.
Min fråga är 1, vet ngn om detta är vitmögel eller ngt svampangrepp,annat?
Jag förstår ju att det första jag måste göra är att riva ned panelen och ta ut angripna hyllor mm.
Troligtvis kanske det finns isolering ovanför panelen. Hur gör jag sedan för att det inte ska komma åter, behöver jag sanera med ngt medel eller räcker det med att skrubba ut ordentligt med typ såpa?
Jag har inte noterat någon ventilation i utrymmet, mer än kanske tilluft från glipa i dörr.
Vi har tänkt att kanske göra om verkstaden till gästutrymme ( eftersom det redan finns el och värme). Är det en dum ide, kommer källaren bli för varm? När vi renoverar, hur fixar man tilluft/frånluft när det inte finns möjlighet till skorsten från källaren.
Vilket material bör jag använda istället för panelen i taket? Måste ju stoppa tillbaka ev isolering.
Så tacksam för svar då jag är helt grön på detta
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Nån påväxt såklart men över hur lång tid? Kanske har suttit där i decennier..........Ser ganska normalt ut för en källarhåla utan ordentlig ventilation. Att städa bort det gör ju ingen skillnad så länge förutsättningarna för ny påväxt kvarstår. Min mamma städade vår jordkällare konstant och var så ledsen över det där men det var helt enkelt bara byggt på fel sätt. Hon gnodde rent allt och nå månader senare såg det lika ut igen........
Har du bild på hyllor och bjälkar?
Svårt att se på första bilden men ser det inte ut som bubblad färg?
Vad händer om du tar något och drar bort det?
Även om det är lite påväxt så ta det lugnt med nedrivandet.
Du har du en mysig källarhåla.
Superbra för sylt, rotfrukter, spindlar, måttlig påväxt och potatis.
Förvara inget i kartong där inne bara.
edit:
Kopplar nu att du är lite nervös för påväxt pga ev. gästrum ovanför.
Det blir ju motsvarande en torpargrund med alla eventuella risker det innebär.
Så då vet jag inte.
Men superfin jordkällare du har. Jag är avundsjuk!
edit:
Så då vet jag inte.
Men superfin jordkällare du har. Jag är avundsjuk!
Redigerat:
Tack för svar,O [old rusty] skrev:Har du bild på hyllor och bjälkar?
edit:
Så då vet jag inte.
Men superfin jordkällare du har. Jag är avundsjuk!![]()
Jo men precis, tänker att mögel inte är en bra grej att andas in. Jag har planer på att förvara potatis/rotfrukter där inne så visste inte om det fanns orsak att fundera på om påväxten kunde angripa sådant med.
Det är inte färgen som bubblat sig utan det är påväxten som ser ut sådär. Tyvärr kan jag inte ta fler bilder just nu då vi inte fått tillträde till gården än. Men det kliar i fingrarna att sätta igång.
Man kan se på bilden på hela källaren att även trähyllan som står där inne är delvis vit ( och det vita är sån här påväxt)
Önskar dig en trevlig helg!
Vilken känpe din mor ärS Stefan1972 skrev:Nån påväxt såklart men över hur lång tid? Kanske har suttit där i decennier..........Ser ganska normalt ut för en källarhåla utan ordentlig ventilation. Att städa bort det gör ju ingen skillnad så länge förutsättningarna för ny påväxt kvarstår. Min mamma städade vår jordkällare konstant och var så ledsen över det där men det var helt enkelt bara byggt på fel sätt. Hon gnodde rent allt och nå månader senare såg det lika ut igen........
Jo det är klart att det troligtvis kommer tillbaka om jag inte gör något åt orsaken. Jag hoppas på att kunna fixa till bättre ventilation.
Klicka här för att svara