Hej!
Som frågan lyder har vi ett parkettgolv i huset som vi håller på att renovera och försöker fastställa om golvet håller för ett kommande kök (på den ursprungliga planlösningen var inte köket där).
Golvet är original från 40-talet och ligger direkt mot bjälklaget. Mätte golvet nu och det är minst 25mm tjockt totalt. Är detta ett massivt trägolv eller inte? Och tror ni att golvet skulle detta orka ett kök med kyl/frys och spis?
Bifogar bild på en bräda som jag hittade på vinden som inte är slipad så den är lite tjockare än 25mm. Men då kan man se hur golvet är uppbyggt samt en närbild på golvet som ligger taget från sidan där tröskeln saknas och en övergripande bild.
Är osäker på avståndet mellan reglarna men skulle tro 60 cc.
Tacksam för hjälp! Och säg till om jag glömt någon väsentlig info som behövs för att besvara frågan
Som frågan lyder har vi ett parkettgolv i huset som vi håller på att renovera och försöker fastställa om golvet håller för ett kommande kök (på den ursprungliga planlösningen var inte köket där).
Golvet är original från 40-talet och ligger direkt mot bjälklaget. Mätte golvet nu och det är minst 25mm tjockt totalt. Är detta ett massivt trägolv eller inte? Och tror ni att golvet skulle detta orka ett kök med kyl/frys och spis?
Bifogar bild på en bräda som jag hittade på vinden som inte är slipad så den är lite tjockare än 25mm. Men då kan man se hur golvet är uppbyggt samt en närbild på golvet som ligger taget från sidan där tröskeln saknas och en övergripande bild.
Är osäker på avståndet mellan reglarna men skulle tro 60 cc.
Tacksam för hjälp! Och säg till om jag glömt någon väsentlig info som behövs för att besvara frågan
Ja, det ska funka, inga problem.L Lina7 skrev:
Men det är inte massivt trägolv i ordets rätta bemärkelse, eftersom det har en extern golvyta av ek. Däremot är det lika starkt som ett massivt trägolv.
Som kuriosa så syns det mycket tydligt på din bild att det är inget "balsaträ" som ekparketten vilar på, täta fina årsringar vilket ger extra styrka. Kan nästan slå vad om att det luktar lite kåda från biten du håller i handen, ännu bättre då
Det där golvet ska ni vårda ömt, går inte att köpa idag. Tjock parkett, så ni kan slipa om det flera ggr
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Varför är det kopplat på detta sätt i en vridströmbrytare?
El -
Är detta en bärande pelare vid trappen?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad är detta för material/typ av skiva?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad är detta för installation i anslutning till platta?
Grund & Markarbeten -
Är detta äldre golv av gran eller furu? Nytt bjälklag för massivt golv vilket c/c ?
Golv