Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverar äldre lägenhet och måste koppla lamputtag till vardagsrummets taklampa för att kunna koppla in lamphållare.
Då var det ju det här med jord och ojord.
Se bild.
Tidigare ägare skippade det han trodde var jord och kopplade in de två andra för ojordat uttag.
Jag skulle gärna köra jord men blir osäker på sladden som är vit? Är det vanligt i äldre hus?
Kan man anta att tidigare arrangemang blir korrekt som ojordat. Bör jag hålla mig till ojordad kontakt som tidigare ägare eller kan jag anta att den tredje sladden (eltejpad) är jord och koppla in jordad kontakt/lamphållare direkt?
Nån som sett detta förrut
Produkter som diskuteras: "eltejpad"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 913 inlägg
Man kan aldrig vara säker på vad olika färger innebär utan att mäta, men en vild gissning är att du har en kronkoppling där, dvs två knappar som kan styra varsin del av en lampa.
Om vägguttag i rummet är ojordade ska lamputtaget också vara det och tvärtom.
Om vägguttag i rummet är ojordade ska lamputtaget också vara det och tvärtom.
aha så kan det va, brytaren är enkel. Sorry dålig bild, inte i lägenheten just nuA AndersS skrev:
okej ska kolla dessa, men låter ju som tidigare ägaren var på rätt spår dåFairlane skrev:
Vit har aldrig förekommit som jord. Kan röd eller gulgrön blivit målad så den ser vit ut hela synbara längden…men knappast. Du får väl skrapa lite på färgen.G Guzzen skrev:Tidigare ägare skippade det han trodde var jord och kopplade in de två andra för ojordat uttag.
Jag skulle gärna köra jord men blir osäker på sladden som är vit? Är det vanligt i äldre hus?
Kan man anta att tidigare arrangemang blir korrekt som ojordat. Bör jag hålla mig till ojordad kontakt som tidigare ägare eller kan jag anta att den tredje sladden (eltejpad) är jord och koppla in jordad kontakt/lamphållare direkt?
Det är väldigt dumt att anta att den vita är jord eftersom det är högst osannolikt… Är det en dubbel brytare, kronbrytare, så kan man förvänta sig att armaturen bli strömförande när du slår till båda brytarna. Vill du fortfarande chansa på vit jord?
Är det en enkel brytare så kanske det finns en tejpad vit i dosan bakom brytaren.
Är de vanliga eluttagen i rummet jordade ska det vara jordat i taket också, annars inte.
Vad har du för färg på jorden i dina eluttag? Eller är de ojordade?
Det räcker inte att man vill vit ska vara jord.
Produkter som diskuteras: "skrapa färgen"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Det är med största sannolikhet ojordat!
Det du har är 2 tändtrådar och nollan och därmed en kronbrytare som kunde tända taklampan i 3 nivåer. Dåtidens dimmer.
Hur gammalt är elanläggningen i lägenheten?
Ett foto av säkring-centralen vore bra.
Ofta kan man enkelt tråda om i gamla lägenheter. Rören på den tiden var i stål eller bleckplåt med tjärpappen men fungerar bra än idag.
Om du renoverar helt i en lägenhet se till att börja med elen, då det är mycket svårare att fixa elen i efterhand, speciellt i kök och badrum.
Det du har är 2 tändtrådar och nollan och därmed en kronbrytare som kunde tända taklampan i 3 nivåer. Dåtidens dimmer.
Ofta kan man enkelt tråda om i gamla lägenheter. Rören på den tiden var i stål eller bleckplåt med tjärpappen men fungerar bra än idag.
Om du renoverar helt i en lägenhet se till att börja med elen, då det är mycket svårare att fixa elen i efterhand, speciellt i kök och badrum.
den tanken slog mig också att den kan vara mål (hemsk tanke om nån gjort det )blackarrow skrev:
Vit har aldrig förekommit som jord. Kan röd eller gulgrön blivit målad så den ser vit ut hela synbara längden…men knappast. Du får väl skrapa lite på färgen.
Det är väldigt dumt att anta att den vita är jord eftersom det är högst osannolikt… Är det en dubbel brytare, kronbrytare, så kan man förvänta sig att armaturen bli strömförande när du slår till båda brytarna. Vill du fortfarande chansa på vit jord?
Är det en enkel brytare så kanske det finns en tejpad vit i dosan bakom brytaren.
Är de vanliga eluttagen i rummet jordade ska det vara jordat i taket också, annars inte.
Vad har du för färg på jorden i dina eluttag? Eller är de ojordade?
Det räcker inte att man vill vit ska vara jord.
Ska kolla imorgon
här är bild på centralen. Det är enligt en elektriker jag känner indraget trefas. Jordat i kök och badrum om det är nån ledtråd.L Leif i Skåne skrev:Det är med största sannolikhet ojordat!
Och lika konstigt att man inte satt JFB i den kapsling som redan finns. Samt varför man lämnat "beröringsskydden" i öppningarna (på sidan om JFB) och inte monterat täcklock? Hempul? multihantvekare?C cotillion skrev:
Ja nu är ni över min kunskapsnivå. Huset är från 1920 så vet att de dragit in trefas till huset centralt, sen om det är indraget i lägenheterna kan variera (bekostas av resp innehavare).
så länge det inte är nåt farligt så är jag typ okej med lösningar
så länge det inte är nåt farligt så är jag typ okej med lösningar
Ja, kabelmatningen ser ny ut ( grovt kabel) är det 3-fas indraget ? Bör kollas, men det finns hopp. Som elmont påpekade är det konstigt att JFB inte sitter i elcentralen. En sanering av centralen kanske byte till ny normcentral med 2x12 platser.E elmont skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Om vi återgår till rummet så ska du alltså titta dig omkring för att se om alla vägguttag är jordade eller ojordade, och om det finns någonting andra ledande delar som skulle kunna ha kontakt med skyddsjord eller moder jord.
Rummet ska i sin helhet antingen ha skyddsjordade uttag (både på väggar och i tak) eller vara helt isolerat från alla form av jord. Det är vad du ska bedöma. Detta gäller per rum, eller åtminstone halva rum som kök. T.ex köket eller halva köket är ju jordat.
Hur centralen ser ut, om du har trefas och om det finns en JFB är helt irrelevant, det är en helt annan fråga. Och försök inte mäta dig fram till vad ledarna har för funktion utan att i förväg ha en god aning om vad det borde vara.
Rummet ska i sin helhet antingen ha skyddsjordade uttag (både på väggar och i tak) eller vara helt isolerat från alla form av jord. Det är vad du ska bedöma. Detta gäller per rum, eller åtminstone halva rum som kök. T.ex köket eller halva köket är ju jordat.
Hur centralen ser ut, om du har trefas och om det finns en JFB är helt irrelevant, det är en helt annan fråga. Och försök inte mäta dig fram till vad ledarna har för funktion utan att i förväg ha en god aning om vad det borde vara.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Varför är det kopplat på detta sätt i en vridströmbrytare?
El -
Behöver byta ojordad sladd med ojordat uttag till sladd med jordat uttag och detta gammal armatur. Hur gör jag ?
Belysning -
Är detta uttag jordat?
El -
Är detta fuljordat??
El -
Är det ok med jordad skarvsladd in till ojordat rum på detta sätt?
El