5 603 läst ·
30 svar
6k läst
30 svar
Är detta godkänt?
Sida 1 av 3
Hej,
Jag har upptäckt en sak som vår elektriker har gjort i mitt hus. Det gäller en utomhusbelysning i carport med tillhörande brytare. Situationen är som följer.
Inkommande ledningar fas nolla och jord kommer från elcentralen till en kopplingsdosa. Alla ledningar är EKLK dvs 3*1,5 mm2. Från kopplingsdosan går sedan var sin EKLK till brytare respektive lampa. I kopplingsdosan kopplas alla jordkablar (3st) ihop; och inkommande nolla kopplas ihop med lampans nolla; och inkommande fas kopplas ihop med brytarens fas. Så långt allt lungt. Men nu kommer det roliga. Eftersom det bara går ner brun, blå och gulgrön till brytaren har elektrikern använt den blå som tändtråd, varvid den blå från brytaren kopplas ihop med den bruna till lampan.
Här känner jag att det finns ett logiskt fel när man kopplar ihop en blå och en brun. Får man göra så här? Är detta praxis? Eller varför använder man inte en 4*1.5mm2 kabel till brytaren så att man kan får en annan lämplig färg som tändråd t ex svart.
I flexirör använder man ju orange inomhus då är allt solklart men utomhus verkar det konstigt att använda EKLK 3*1,5mm2
Nån som vet
/Mije
Jag har upptäckt en sak som vår elektriker har gjort i mitt hus. Det gäller en utomhusbelysning i carport med tillhörande brytare. Situationen är som följer.
Inkommande ledningar fas nolla och jord kommer från elcentralen till en kopplingsdosa. Alla ledningar är EKLK dvs 3*1,5 mm2. Från kopplingsdosan går sedan var sin EKLK till brytare respektive lampa. I kopplingsdosan kopplas alla jordkablar (3st) ihop; och inkommande nolla kopplas ihop med lampans nolla; och inkommande fas kopplas ihop med brytarens fas. Så långt allt lungt. Men nu kommer det roliga. Eftersom det bara går ner brun, blå och gulgrön till brytaren har elektrikern använt den blå som tändtråd, varvid den blå från brytaren kopplas ihop med den bruna till lampan.
Här känner jag att det finns ett logiskt fel när man kopplar ihop en blå och en brun. Får man göra så här? Är detta praxis? Eller varför använder man inte en 4*1.5mm2 kabel till brytaren så att man kan får en annan lämplig färg som tändråd t ex svart.
I flexirör använder man ju orange inomhus då är allt solklart men utomhus verkar det konstigt att använda EKLK 3*1,5mm2
Nån som vet
/Mije
Vad säger reglerna egentligen?
Är det bara jord och nolla som har bestämda färger?
Om man t.ex. har trefas i en dosa måste väl faserna ha olika färger (t.ex. brun,svart,vit)
Mije skriver att orange används inomhus.
Menar han då bara till tändtrådar till belysning eller?
Jag har en trappomkopplare hemma som jag tror bara har svarta och bruna kablar.
Om man t.ex. har trefas i en dosa måste väl faserna ha olika färger (t.ex. brun,svart,vit)
Jag kan bara konstatera att orange och förvisso en och annan grå (utomhus) kabel har använts som tändtråd. Detta tycker jag är bra eftersom det då inte råder något tvivel om vad som avses med kablarna i en kopplingsdosa. Om brunt t ex används helatiden kan det vara svårt att veta vilken som kan brytas och vilken som skall gå vidare till väggutag.dymlingen skrev:Vad säger reglerna egentligen?
/mije
Jaså, jag trodde att det inte var tillåtet med blå som tändrtåd i VP.... där ser man. Vi kanske kan enas om att det åtminstone är olämpligt 8)bengha skrev:
Röd, ja. Jag upptäckte härom dagen att man använd röd som tändtråd på åt minstone ett ställe i mitt hus från 2001 (!).
Trodde i min enfald att den egentilgen var orange och att jag bara sett fel... men ur röret bredvid kom det ut en orange också så det var lätt att jämföra :-/
Elsäk FS 1999:5 514.3.1
I kretsar som saknar neutralledare, kan ljusblå ledare i flerledarkabel användas för annat ändamål,
dock inte som skyddsledare, jordtagsledare eller potentialutjämningsledare. Vidare kan
ljusblå ledare i flerledarkabel användas som s.k. tändtråd där förväxlingsrisk inte förekommer.
I kretsar som saknar neutralledare, kan ljusblå ledare i flerledarkabel användas för annat ändamål,
dock inte som skyddsledare, jordtagsledare eller potentialutjämningsledare. Vidare kan
ljusblå ledare i flerledarkabel användas som s.k. tändtråd där förväxlingsrisk inte förekommer.
Det här har ju varit uppe på forumet förut minns jag... observera att en knippe FK i VP-rör INTE är "flerledarkabel", så det är bara när man har t.ex. utanpåliggande EKK eller liknande som man får "låna" blå till annat än nolla...sverre skrev:Elsäk FS 1999:5 514.3.1