sverre skrev:
Tyckte att det var skrivet i första inlägget att det användes EKLK, var kommer rören och FK:n in i bilden?
Det var nog mest bara ett fötydligande så att ingen "tar med sig" kunskapen rörande EKLK och använder den även på rör+FK

fooney skrev:
Men idag är det praxis att dra slang med tråd i å då blir det 3G1,5 å då använder man blå som tändtråd...
Det är däremot vad jag förstått inte godkänt. Vinner man verklingen något på att göra så? Är det inte bättre att dra slangen med färdig tråd så att den går ner till brytaren och från brytaren vidare till lamputtaget/lampan om man nu vill använda fördragen slang, eller för den delen dra själv just biten mellan dosa och strömbrytare (då behöver man ju inte jorden heller, när såg ni senast en strömbrytare som kan skyddsjordas)?

(okej, jag har sett stömbrytare med en jordplint, men den har bara varit avsedd för att skarva vidare jordledning, den har inte fyllt någon säkerhetsfunktion för själva strömbrytaren)

Om du nu inte använder jordtråden i slangen, måste man inte dra ut den i så fall. Verkar farligt att låta en ickeansluten jordtåt finnas kvar. Någon kan ju senare koppla vidare och förutsätta att den är kopplad i andra änden.

En elektriker mäter ALLTID att riktig jord finns annars ska han inte jobba som elektriker.

Ja men är det godkänt att ha "lösa" jordtrådar. Måste dom inte alltid vara kopplade i "supplyriktningen"?

Skulle visserligen aldrig falla mig in att lita på att den är kopplad, men i alla fall.

yxis skrev:
Det är däremot vad jag förstått inte godkänt. Vinner man verklingen något på att göra så? Är det inte bättre att dra slangen med färdig tråd så att den går ner till brytaren och från brytaren vidare till lamputtaget/lampan om man nu vill använda fördragen slang, eller för den delen dra själv just biten mellan dosa och strömbrytare (då behöver man ju inte jorden heller, när såg ni senast en strömbrytare som kan skyddsjordas)?

(okej, jag har sett stömbrytare med en jordplint, men den har bara varit avsedd för att skarva vidare jordledning, den har inte fyllt någon säkerhetsfunktion för själva strömbrytaren)
Om man vinner något på att göra så?! ja tänk så här man ska göra 494 studentlägenheter, att då dra med sig fk löst för att dra den där lilla fjantbiten är inte på något sätt lönade! Så lite moment som möjligt.

Dra tråd ifrån strömbrytare till lampa!? Skulle innebära minst 3 meter extra kabel * 494 lägenheter, kommer heller inte på tal.

Jord tråden drar man ut.

B bengha skrev:
Det ända som är tabu att använda till annat än vad det är bestämt som är röd och gul/grön, dessa skall alltid vara skydsjord inget annat. Röd får inte användas vid nyinstallation eller reparation utan bara i befintlig installation.
Är du säker på att röd inte får användas som tex tändtråd i en ny anläggning där skyddsjorden är gul/grön?

S
E EyEr0n skrev:
Är du säker på att röd inte får användas som tex tändtråd i en ny anläggning där skyddsjorden är gul/grön?
Min första reaktion var ett självklart ja. Men jag är inte säker på om det är reglerat i lagtext.
Oavsett vad så finns det ingen seriös elektriker som använder röd tändtråd.

Röd är numera okej att använda.
Däremot får man inte använda grön.

Rekord i trådlyft?

• Gilla
Leif i Skåne och 4 till
  • Laddar…
Precis som Elmont skriver. +13 år, om inte det är ett rekord så är det inte långt borta....

För att dra nytta av detta herrejösseslyft: :rofl: Hur är det egentligen med blå tändtråd i rör/slang, är det okej eller inte? Idag alltså.....

Är den blå tändtråden i kabel så har jag förstått att det är ok. Men är det FK så nej.

harry73 harry73 skrev:
inte längre :cool:

[länk]
Sökte du länge innan du hittade en tillräckligt gammal tråd där du kunde ställa en "passande" fråga? :rolleyes:

• Gilla
elmont
  • Laddar…
harry73
Gick förvånansvärt snabbt. (2 minuter?) Inlägget verkar vara från forumets andra aktiva dag, så mycket tidigare inlägg hittar man inte

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.