Det var nog mest bara ett fötydligande så att ingen "tar med sig" kunskapen rörande EKLK och använder den även på rör+FKsverre skrev:
Det är däremot vad jag förstått inte godkänt. Vinner man verklingen något på att göra så? Är det inte bättre att dra slangen med färdig tråd så att den går ner till brytaren och från brytaren vidare till lamputtaget/lampan om man nu vill använda fördragen slang, eller för den delen dra själv just biten mellan dosa och strömbrytare (då behöver man ju inte jorden heller, när såg ni senast en strömbrytare som kan skyddsjordas)?fooney skrev:
(okej, jag har sett stömbrytare med en jordplint, men den har bara varit avsedd för att skarva vidare jordledning, den har inte fyllt någon säkerhetsfunktion för själva strömbrytaren)
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Om du nu inte använder jordtråden i slangen, måste man inte dra ut den i så fall. Verkar farligt att låta en ickeansluten jordtåt finnas kvar. Någon kan ju senare koppla vidare och förutsätta att den är kopplad i andra änden.
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Ja men är det godkänt att ha "lösa" jordtrådar. Måste dom inte alltid vara kopplade i "supplyriktningen"?
Skulle visserligen aldrig falla mig in att lita på att den är kopplad, men i alla fall.
Skulle visserligen aldrig falla mig in att lita på att den är kopplad, men i alla fall.
Om man vinner något på att göra så?! ja tänk så här man ska göra 494 studentlägenheter, att då dra med sig fk löst för att dra den där lilla fjantbiten är inte på något sätt lönade! Så lite moment som möjligt.yxis skrev:Det är däremot vad jag förstått inte godkänt. Vinner man verklingen något på att göra så? Är det inte bättre att dra slangen med färdig tråd så att den går ner till brytaren och från brytaren vidare till lamputtaget/lampan om man nu vill använda fördragen slang, eller för den delen dra själv just biten mellan dosa och strömbrytare (då behöver man ju inte jorden heller, när såg ni senast en strömbrytare som kan skyddsjordas)?
(okej, jag har sett stömbrytare med en jordplint, men den har bara varit avsedd för att skarva vidare jordledning, den har inte fyllt någon säkerhetsfunktion för själva strömbrytaren)
Dra tråd ifrån strömbrytare till lampa!? Skulle innebära minst 3 meter extra kabel * 494 lägenheter, kommer heller inte på tal.
Jord tråden drar man ut.
Är du säker på att röd inte får användas som tex tändtråd i en ny anläggning där skyddsjorden är gul/grön?B bengha skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 537 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 537 inlägg
Röd är numera okej att använda.
Däremot får man inte använda grön.
Däremot får man inte använda grön.