82 122 läst ·
15 svar
82k läst
15 svar
Hur fixa hålet i kakel efter jag tagit bort dushväggen? (Bilder finns)
Har tagit bort dushväggen från badrummet då jag ska sätta en badkar
Men på varje sida finns 3 hål med pluggar och dem är närre vatezone 1 som ni se på bilder
Ska jag ta ut det gamla pluggen ur hålet och sen fylla hålet i plattan? Silikon eller nån cementbaserat spackelmassa? hur ska jag gjöra för att det bli 100% säker?
Att bytta kakel tyker är riskabel och sen kan jag inte hitta samma kakel, den är en vit 20×20 vågig blank.
Men på varje sida finns 3 hål med pluggar och dem är närre vatezone 1 som ni se på bilder
Ska jag ta ut det gamla pluggen ur hålet och sen fylla hålet i plattan? Silikon eller nån cementbaserat spackelmassa? hur ska jag gjöra för att det bli 100% säker?
Att bytta kakel tyker är riskabel och sen kan jag inte hitta samma kakel, den är en vit 20×20 vågig blank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tack! vit våtrums silikon har jag också tänkt men efter jag läste lite på forums blev jag osäker. Tack igen för Hjälp
Ohh.. och en sak till, resterna av silikon från dushväggen, syns på bilder, nån sätt att ta bort dem utan att skada plattorna?
Ohh.. och en sak till, resterna av silikon från dushväggen, syns på bilder, nån sätt att ta bort dem utan att skada plattorna?
Renoverare
· Stockholm
· 20 329 inlägg
Har du några plattor kvar? Då kan du ta en vinkelkap och försikigt splitta plattan utan att förstöra tätskiktet. Sedan försiktigt ta bort varje del, man kan även krossa plattan men detta brukar förstöra underlaget mer speciellt om det är gipsputsat.
Sedan är det bara att skrapa rent från gammal fix och sätta ny platta.. Man ska alltid ha typ 5-10% plattor kvar efter en renovering så man kan fixa saker som dessa
Sedan är det bara att skrapa rent från gammal fix och sätta ny platta.. Man ska alltid ha typ 5-10% plattor kvar efter en renovering så man kan fixa saker som dessa
En sak som jag fick reda på ang silikon för ca ett halvår sedan är att silikon tätar bara under tryck och att det bara håller i ca 3 år
Renoverare
· Stockholm
· 20 329 inlägg
Du kommer aldrig hitta 100% samma bränning, mao nyansen kommer avvika
Det stämmer inte. Vi sätter glas med ett par mm mellanrum och fogar mellanrummet med silikon och det håller tätt iaf. Silikon håller inte för evigt men det håller nog mer än 3 år om det inte är väldigt utsatt.Joakim Stribrand skrev:
Om pluggen inte kommer ut med enkelhet, då den expanderat i hålet och kan förstöra plattans emalj på vägen ut. Så kan du skära av huvudet på pluggen och sedan slå in den i hålet och fylla på med silicon..
Som andra säger, finputsa med rakblad när det torkat!
Som andra säger, finputsa med rakblad när det torkat!
Det är uppgifter som vi har fått vid en rättegångstvist angående en vattenskada, där alla hål var tätade med silikon men ändå hade det trängt igenom vatten.
Rent logiskt, med det ev faktumet, är ju då att alla genomföringar i ett badrum måste "om-silikonas" var tredje år?
Men hur kommer det sig då att inte "alla" badrum, äldre än tre år, har vattenskador?
Men hur kommer det sig då att inte "alla" badrum, äldre än tre år, har vattenskador?
Redigerat: