Har tagit bort dushväggen från badrummet då jag ska sätta en badkar
Men på varje sida finns 3 hål med pluggar och dem är närre vatezone 1 som ni se på bilder
Ska jag ta ut det gamla pluggen ur hålet och sen fylla hålet i plattan? Silikon eller nån cementbaserat spackelmassa? hur ska jag gjöra för att det bli 100% säker?

Att bytta kakel tyker är riskabel och sen kan jag inte hitta samma kakel, den är en vit 20×20 vågig blank.

IMG_3157.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_3158.jpg
Skapa konto
IMG_3160.jpg
Skapa konto

Krilleman
Dra ut pluggen och fyll hela hålet med vit våtrumssilikon!

• Gilla
tobbew88 och 2 till
  • Laddar…
Tack! vit våtrums silikon har jag också tänkt men efter jag läste lite på forums blev jag osäker. Tack igen för Hjälp

Ohh.. och en sak till, resterna av silikon från dushväggen, syns på bilder, nån sätt att ta bort dem utan att skada plattorna?

Rakblad, då det måste tas bort mekaniskt.

• Gilla
Lambis
  • Laddar…
Finns siliconlösare att köpa som löser det.

• Gilla
Anki Nordin och 1 till
  • Laddar…
Har du några plattor kvar? Då kan du ta en vinkelkap och försikigt splitta plattan utan att förstöra tätskiktet. Sedan försiktigt ta bort varje del, man kan även krossa plattan men detta brukar förstöra underlaget mer speciellt om det är gipsputsat.

Sedan är det bara att skrapa rent från gammal fix och sätta ny platta.. Man ska alltid ha typ 5-10% plattor kvar efter en renovering så man kan fixa saker som dessa

• Gilla
Janne28 och 1 till
  • Laddar…
En sak som jag fick reda på ang silikon för ca ett halvår sedan är att silikon tätar bara under tryck och att det bara håller i ca 3 år

• Gilla
Lambis
  • Laddar…
Nej tyvärr har jag inte nån platta kvar, badrummet vad så när jag köpte lagenhet före ca 10 år. Ska se om jag kan hitta likna men jag trör inte !
Jag fick också höra att silikon är inte 100%.

• Gilla
fredriclång
  • Laddar…
Du kommer aldrig hitta 100% samma bränning, mao nyansen kommer avvika

• Gilla
Lambis
  • Laddar…
Jag vet :( Alternativ är att använda igen dem hål för att sätta upp nån handtygghängare etc… då kan jag också täta dem lite bättre kanske...

N
Joakim Stribrand skrev:
En sak som jag fick reda på ang silikon för ca ett halvår sedan är att silikon tätar bara under tryck och att det bara håller i ca 3 år
Det stämmer inte. Vi sätter glas med ett par mm mellanrum och fogar mellanrummet med silikon och det håller tätt iaf. Silikon håller inte för evigt men det håller nog mer än 3 år om det inte är väldigt utsatt.

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
Om pluggen inte kommer ut med enkelhet, då den expanderat i hålet och kan förstöra plattans emalj på vägen ut. Så kan du skära av huvudet på pluggen och sedan slå in den i hålet och fylla på med silicon..

Som andra säger, finputsa med rakblad när det torkat!

• Gilla
Inger1969 och 2 till
  • Laddar…
T
Joakim Stribrand skrev:
Jaså? Så enligt dig håller ett akvarium bara i 3 år då?

Ett akvarium är alltså ihopalimmat med silikon.......

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
Det är uppgifter som vi har fått vid en rättegångstvist angående en vattenskada, där alla hål var tätade med silikon men ändå hade det trängt igenom vatten.

Krilleman
Rent logiskt, med det ev faktumet, är ju då att alla genomföringar i ett badrum måste "om-silikonas" var tredje år?

Men hur kommer det sig då att inte "alla" badrum, äldre än tre år, har vattenskador?

Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.