Närbild på en möjlig valnötsfanerad bordsskiva med slitage och repor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på kanten av ett bord som visar trästruktur som kan vara valnötsfanér.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej, jag har köpt ett begagnat bord i tron om att det var massivt, oljat valnötsträ. Det stod att det var massiv, oljad valnöt i beskrivningen. Nu har jag börjat misstänka att det istället är fanér men har så svårt att avgöra.

Och om det är fanér, hur behandlar man bäst det? Jag hade tänkt olja bordet men det kanske är verkningslöst på fanérade ytor?
 
BirgitS
Faner är ju lika mycket trä som massivt så visst kan man olja det om man vill, om det inte är lackat eller liknade som hindrar oljan att tränga ner.
 
Ser spontant fanerad ut.
Det ser inte ut att vara ändträ på närbilden, och det ser ut att vara skarv mot långsidan.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Ser spontant fanerad ut.
Det ser inte ut att vara ändträ på närbilden, och det ser ut att vara skarv mot långsidan.
Ja, det är det som fått mig misstänksam. På undersidan ser det dock ut att vara trä av samma träslag.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Faner är ju lika mycket trä som massivt så visst kan man olja det om man vill, om det inte är lackat eller liknade som hindrar oljan att tränga ner.
Tack för ditt svar. Det visste jag inte. Kan man även påverka färgen om det är fanerat? Jag skulle vilja välja en olja som gör träet lite mörkare.
 
Borra hål på undersidan och undersök om kärnan är massiv eller ej.
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Borra hål på undersidan och undersök om kärnan är massiv eller ej.
Ja det är ju en idé men det känns lite synd att borra ett hål, även om det inte syns på ovansidan. Kanske jag kan skarva lite med en kniv ...
 
BirgitS
A Anammar skrev:
Tack för ditt svar. Det visste jag inte. Kan man även påverka färgen om det är fanerat? Jag skulle vilja välja en olja som gör träet lite mörkare.
Faner är mycket tunt till skillnad från massivt, det är enda skillnaden. Så man kan behandla det på samma sätt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Faner är mycket tunt till skillnad från massivt, det är enda skillnaden. Så man kan behandla det på samma sätt.
Okej. Tack så mycket för ditt svar.
 
A Anammar skrev:
Ja det är ju en idé men det känns lite synd att borra ett hål, även om det inte syns på ovansidan. Kanske jag kan skarva lite med en kniv ...
Du kan ju fylla hålet efteråt. Med lite finnes kommer det inte synas.
 
Fanér är min bedömning, men vad som finns i mitten vet man inte...
 
Jag slipade med fint sandpapper och tog teakolja på min fanerade string. Det blev riktigt bra, innan slipningen såg man vattenmärken mm.
 
De gamla "äkta" String-hyllplanen var ihåliga, två tunna plywoodskikt åtskilda av kantlister. Sidorna, kanterna och ändarna var fanerade.
Här en som kapats och målats gul. (under färgen finns teakfanèr)

Gulmålad kapad String-hylla som visar de ihåliga insidorna och änden fanerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.