Så linolja då? Eller något annat?

Nu har jag testat och ja lite färg på bomullen kommer det men inte direkt så mycket. Släpper oljefärg också lite eller är de akryl?

FredrikR FredrikR skrev:
Det finns förslag ovan i tråden hur man kan prova sig fram.
[länk]
Har du provat?
Nu har jag men osäker inu

Jojan111 Jojan111 skrev:
Nu har jag testat och ja lite färg på bomullen kommer det men inte direkt så mycket. Släpper oljefärg också lite eller är de akryl?
Om oljefärgen är rejält nedbruten av solen så kommer det vara lite pigment på ytan som släpper men akrylfärg löses verkligen upp av sprit.

Prova på en yta som du vet är målad med akrylfärg så kan du jämföra.

E Eld skrev:
Om oljefärgen är rejält nedbruten av solen så kommer det vara lite pigment på ytan som släpper men akrylfärg löses verkligen upp av sprit.

E Eld skrev:

Jag testa på en yta som är målad förra året med akryl och färgen gick bort snabbt medans jag får gnugga ganska mycket på mitt vanliga för att det ska gå bort lite, absolut inte som på förra årets akryl fasad. Kanske är målad med både olja sen tidigare och sen akryl över sen tidigare också.. Lite osäker på vad som blir bäst för mig som inte har luftspalt och inte så sugen på byta eller slipa allt..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.