Man har lämnat halva duschen utan golvvärme. Nu påstår vvs att flytspackel sprider värmen bra så detta är korrekt. Kan det verkligen stämma ?

• Inomhus konstruktion, träpaneler, ventileringsgaller, telefon, byggmaterial, ej färdigställt rum, uppochner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Hellwiz
  • Laddar…
T
Nej, naturligtvis inte kommer värmen att sprida sig så långt som till det tomma partiet bredvid brunnen. Fast egentligen kvittar det då golvet snabbt blir varmt när man duschar, det är bara precis när man går in i duschen det kommer att kännas kallt. Beror lite på var blandaren sitter också så man kanske inte ens kommer att trampa i det parit som fattas golvvärme.

• Gilla
Hellwiz och 1 till
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Nej, naturligtvis inte kommer värmen att sprida sig så långt som till det tomma partiet bredvid brunnen. Fast egentligen kvittar det då golvet snabbt blir varmt när man duschar, det är bara precis när man går in i duschen det kommer att kännas kallt. Beror lite på var blandaren sitter också så man kanske inte ens kommer att trampa i det parit som fattas golvvärme.
Blandaren kommer att sitta i mitten av nischen.

• Gilla
Örbybygg
  • Laddar…
Lite ovanför röda markeringen.

• Renovering i progress: träpaneltak, vit ventilationsgaller, kakelplattor, taklampa och byggmaterial syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
CStender och 2 till
  • Laddar…
SSSS
Vi fick inte heller golvvärme runt golvbrunnen när vi gjorde om badrummet. Kallt som satan om man jämför på klinkersen där mot där det är golvvärme. Stå på dig kring detta annars kommer du att ångra dig.

Varför inte bara dra in vändningen längre till vänster om golvbrunnen?

• Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
T
R riderx skrev:
Blandaren kommer att sitta i mitten av nischen.
Ok, då kommer vänsterfoten bli kall:)

SSSS SSSS skrev:
Vi fick inte heller golvvärme runt golvbrunnen när vi gjorde om badrummet. Kallt som satan om man jämför på klinkersen där mot där det är golvvärme. Stå på dig kring detta annars kommer du att ångra dig.

Varför inte bara dra in vändningen längre till vänster om golvbrunnen?
Stort tack! Jag kommer självklart stå på mig. De har frångått ritningarna också för golvvärmen.

• Gilla
Hellwiz och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår inte varför man gör sådär... Känns väldigt onödigt. Särskilt om man måste lägga om golvvärmen.

• Gilla
Hellwiz och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
R riderx skrev:
Jag förstår inte varför man gör sådär... Känns väldigt onödigt. Särskilt om man måste lägga om golvvärmen.
De kanske hade för kort slinga? eller orkar inte såga av plåten mot väggen. Det känns som om att det är gjort så för att det är enklare för byggaren iaf. Inte för att det är likvärdigt med att fortsätta upp mot väggen med slingan till vänster i bild. "Det alla entreprenörer som bygger på ditt hus har gemensamt, är att ingen kommer bo där när det är klar". Okänt citat :D

• Gilla
SonnyListon och 6 till
  • Laddar…

Bästa svaret

wildeside
Ser ut som att det blir trångt att fräsa vändningen längre in eftersom vägen är i vägen.
Kan va anledningen till att dom vänt slingan utanför duschen.

• Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
J
wildeside wildeside skrev:
Ser ut som att det blir trångt att fräsa vändningen längre in eftersom vägen är i vägen.
Kan va anledningen till att dom vänt slingan utanför duschen.
Troligt. Men hur lata får hantverkare vara.

Nästa steg är ju att inte dra golvvärmen alls i det rummet för att man inte kunde ha kaffekoppen och ciggen med när man drog rören då det är för trångt i rummet. En normal hantverkare ska väl kunna göra ett spår i skivan även om fräsen inte går in...

• Gilla
skyisthelimit och 18 till
  • Laddar…
wildeside
J JohanLun skrev:

Nästa steg är ju att inte dra golvvärmen alls i det rummet för att man inte kunde ha kaffekoppen och ciggen med när man drog rören då det är för trångt i rummet. En normal hantverkare ska väl kunna göra ett spår i skivan även om fräsen inte går in...
Hur svårt det är att göra ett spår och behålla bärigheten i skivan och hur lat hantverkaren är vet jag inte.
Skiter i det, inte mina problem.
Ville bara ge en skälig förklaring åt TS varför dom gjort som dom gjort så att han kan ha det i åtanken när han diskuterar vidare om en lösning.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Kunden kanske har fast pris. Då kan man ju försöka "gena lite i kurvorna"

• Haha
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
J
S surfarn skrev:
Kunden kanske har fast pris. Då kan man ju försöka "gena lite i kurvorna"
Jag tycker det räcker med en slang förlagd i centrum på golvet. Eller kan hantverkaren skicka med ett par raggsockor och skita helt i att lägga värmegolv. :D :crysmile:

• Gilla
surfarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.