Imorgon kommer det tre hantverkare hit.

De ska byta 2 "balkongdörrar", 1 fönster - samt sätta igen 1 fönster.

Mellan tummen och pekfingret hur lång tid bör detta ta?
Är 2-3 dagar för 3 personer rimligt?

Dvs. i mitt huvud blir detta då 3x3 = 9 dagars jobb totalt för en person. ca 48-72h
Jag tycker det låter mycket?
Är inte heller förtjust över att de är tre. Två kunde jag förstått borde underlätta.

Känner mig lite lost :(

Låter inte rimligt i mina öron, du borde tagit in fler offerter men litet sent nu kanske.

Att byta en st balkongdörr tar max 4 timmar inkl allt, för en yrkesperson som jag bedömer det. Gamla dörren med foder etc ska tas bort, gamla karmen tas bort, ny karm monteras och dörr monteras och injusteras. Foder och salningar ska dit, ev plåt etc. Men givetvis beror det på förutsättningarna.

Gjorde liknande men var en ytterdörr, tog mig ca 6 h eftersom jag aldrig gjort detta tidigare, träkonstruktion/panel inga konstigheter.

• Gilla
Torbjörn Andersson
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Låter inte rimligt i mina öron, du borde tagit in fler offerter men litet sent nu kanske.

Att byta en st balkongdörr tar max 4 timmar inkl allt, för en yrkesperson som jag bedömer det. Gamla dörren med foder etc ska tas bort, gamla karmen tas bort, ny karm monteras och dörr monteras och injusteras. Foder och salningar ska dit, ev plåt etc. Men givetvis beror det på förutsättningarna.

Gjorde liknande men var en ytterdörr, tog mig ca 6 h eftersom jag aldrig gjort detta tidigare, träkonstruktion/panel inga konstigheter.
Tack för snabbt svar!

Fick aldrig något svar kring tider, istället beställde vi fönster och där var vi överens om pris eftersom det var långa leveranstider och innan semestern. Imorgon har jag sagt att det första jag vill är att vi tidsuppskattar och då kommer jag ifrågasätta deras tid om den känns för hög. Jag vill inte känna mig utnyttjad.

Jag har räknat (högt?) med:
1 fönster 10h
1 "fönster"/ ordna fasaden: 10h
1 dörr: 12h
1 dörr: 8h
Totalt 40h

Med tre personer borde de då klara det på ca 1.5dagar, max 2 dagar.

Byte till samma storlek eller är dörrarna/fönstren mindre/större? Behövs ställning?

Jag bytte fyra fönster och en balkongdörr för två år sedan. Tog två man 7 arbetsdagar. Men då öppnades väggen upp och balkongdörren byttes från 8x21 till 16x21 med avväxling. Två av fönstren var sex meter upp. Hela huset hade satt sig så fönsteröppningarna behövde justeras. Foder tillverkades (lite snickarglädje), utvändiga plåtar, fönsterbräda tillverkades osv osv.

Men är det standardgrejer känns det snarare två man två dagar om inget oförutsett inträffar.

• Gilla
Torbjörn Andersson och 1 till
  • Laddar…
En referenspunkt för min del är när ett fönsterföretag bytte alla våra fönster, 15 enheter inkl två balkongdörrar och en ytterdörr. De fixade allt på två dagar i grunden inkl invändiga foder/salningar, den tredje dagen gick åt till litet plåtarbeten utomhus. De var uppskattningsvis fyra pers på plats när det var som mest intensivt. En affär på ca 200 kkr med premiumfönster/dörrar.

• Gilla
Torbjörn Andersson
  • Laddar…
G Gunnar Johansson69 skrev:
Byte till samma storlek eller är dörrarna/fönstren mindre/större? Behövs ställning?

Jag bytte fyra fönster och en balkongdörr för två år sedan. Tog två man 7 arbetsdagar. Men då öppnades väggen upp och balkongdörren byttes från 8x21 till 16x21 med avväxling. Två av fönstren var sex meter upp. Hela huset hade satt sig så fönsteröppningarna behövde justeras. Foder tillverkades (lite snickarglädje), utvändiga plåtar, fönsterbräda tillverkades osv osv.

Men är det standardgrejer känns det snarare två man två dagar om inget oförutsett inträffar.
Samma storlekar.
Ingen ställniing, marknivå

Det som sticker ut är att jag själv haft igen ett av fönstren från insidan - och nu måste något göras med ytterfasaden - något mera permanent. Detta ska senare muraren sätta över med skiffer.

Tack för er input!
Ska be dem bryta ner allt imorgon så jag förstår bättre hur de tänkt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.