18 809 läst ·
59 svar
19k läst
59 svar
Är detta ett plank??
Har tyvärr bara andrahandsuppgifter från en jurist som erbjudits modeller för detta. Jag skall se om hon har koll på vad det är hon erbjudits (hon arbetar med familjejuridik så det var inte särskilt aktuellt ändå).Nötegårdsgubben skrev:
Hej!T A skrev:
Hej,
Jag har fått till mig från bygglovsavdelningen i kommunen att detta är ett plank och måste söka bygglov för detta.
Undrar om någon annan oxå anser att det är ett plank och vad man i så fall grundar detta på. Gärna rättspraxis mm…
Tar jag bort överliggaren och sågar av stolparna ner till det liggande 70/70 stolpen så anses det vara ett godkänt och bygglovsfritt staket. Förklaringen är att stolparna sitter för tätt…!!??
Är det jag som är ute och cyklar eller har bygglovshandläggaren/kommunen fått fnatt?? 🤔🤔
Personligen tycker jag överliggare och stolparna ovanför liggande 70x70 är helt onödiga, fyller ingen funktion. Inte snyggt heller.
Medlem
· Stockholms län
· 639 inlägg
Håller med. Ställer man sen lådor på muren med någon form av grönska blir ger det ”mjukare” intryck om man önskar det.R Räknenisse skrev:Jag är böjd att hålla med handläggaren. Den väldigt lilla åtgärden gjorde väldigt stor skillnad på intrycket.
I detta fall tror jag att platsen spelar roll också.
Eftersom kombinationen av miljö och läge går på tvärs mot var man förväntar sig den typen av avskärmning så kommer även en rätt gles konstruktion att snabbt ge ett mer avskärmande intryck än på en annan plats.
(Rent personligt hade jag tyckt den snyggaste avgränsningen där vore en låg mur, typ halva staketets höjd, men det är inte relevant för frågan...)
Det sitter alltså människor avlönade av oss skattebetalare och lägger tid på denna fråga. Regler ska naturligtvis följas men jag funderar på om vi inte har onödigt många regler som bara är kostsamma och inte leder till något positivt alls. Allvarligt talat, vem lider av TS:s konstruktion?
Grannarna, brukar det vara och deras smak är alltid så mycket mer förfinad gentemot alla andraS SSHH skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 796 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 796 inlägg
Det är för att det till stor del är klart. Senaste remissen som gjordes var av lagrådet, alltså för att kolla igen den juridiska tillämpligheten. Kvar är godkännande av regeringen.M MetteKson skrev:
Men syftet i alla paragrafer och innehållet är redan spikat bara att man nu senast är inne på formalia när det kommer till hur meningar och hur stycken är parafraserade.
Klicka här för att svara