N Nyatag skrev:
Ville undvika att bråka alls haha, blev mest lite paff av att det skulle uppstå hål
Trodde du att de satt upp den med självhäftande tejp eller? :)

Väggmonterad slangvinda är ju guld värd! Köp säger ja..
 
N Nyatag skrev:
Ärligt talat så har jag inte energin att bråka om petitesser som en slangvinda, dock tar det verkligen emot att betala extra för något som jag anser ingår - så kommer helt enkelt svara honom igen att jag inte kommer betala för den, han får göra hur han vill
Förtydligaatt om det uppstår ev hål i fasaden skall dom naturligtvis fyllas/fixas på ett snyggt/bra sätt så vatten inte kommer in i fasaden osv.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Farstatjej90
Rejäl skrev:
Så ingår slangvindan eller inte?
Kul att stegen finns med för det är många som inte har förstått att den ingår vid husköp….
Det står också att det bara gäller om det är husets säljare som äger stegen. Så om du lånar grannens när du ska sota så ingår det alltså inte någon stege.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det står också att det bara gäller om det är husets säljare som äger stegen. Så om du lånar grannens när du ska sota så ingår det alltså inte någon stege.
Nej, men det ingår en granne med stege.
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
P
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det står också att det bara gäller om det är husets säljare som äger stegen. Så om du lånar grannens när du ska sota så ingår det alltså inte någon stege.
Vart hittar jag denna information?
 
Rejäl skrev:
Vart hittar jag denna information?
Det är väl rätt rimligt att enbart det man äger kan säljas? Men har man lånat en stege av grannen inför visning/prospekt och inte är tydlig med det kan nog detta ses som någon form av "bedrägligt beteende". En köpare bör kunna förutsätta att det som finns i/på fastigheten vid visning/prospekt tillhör fastighetsägaren.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Det är väl rätt rimligt att enbart det man äger kan säljas? Men har man lånat en stege av grannen inför visning/prospekt och inte är tydlig med det kan nog detta ses som någon form av "bedrägligt beteende". En köpare bör kunna förutsätta att det som finns i/på fastigheten vid visning/prospekt tillhör fastighetsägaren.
Men för mig är det rimligt att ha en stege om man äger och bor i ett hus, men det finns säkert dom som inte håller med..
Sedan står stegen med i alla listor som jag har kunnat hitta på nätet gällande byggnadstillbehör som ska ingå vid köp.
Där av undrar jag vart detta finns skrivet?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Men för mig är det rimligt att ha en stege om man äger och bor i ett hus, men det finns säkert dom som inte håller med..
Jag tycker också det är rimligt och jag tror lejonparten av alla husägare äger en stege. Jag tror dock även att det existerar husägare som inte äger en stege. Tror inte du det?

Rejäl skrev:
Sedan står stegen med i alla listor som jag har kunnat hitta på nätet gällande byggnadstillbehör som ska ingå vid köp. Där av undrar jag vart detta finns skrivet?
Jag förstår nog inte vad du är ute efter med "Där av undrar jag vart detta finns skrivet". En lista med de byggnadstillbehör som ska ingå handlar ju om att de ska ingå om de existerar. Finns det ingen torktumlare i huset ingår naturligtvis ingen sådan. På samma sätt med inbrottslarmet, porttelefonen, växthuset och även stegen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Rejäl skrev:
Vart hittar jag denna information?
Du har samma information som vi andra i tråden.
 
P
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det står också att det bara gäller om det är husets säljare som äger stegen. Så om du lånar grannens när du ska sota så ingår det alltså inte någon stege.
Det är detta jag frågade i o med att hon skriver att det står…
 
Sluta tramsa nu!

Självklart ingår inte en stege som inte ägs av säljaren = tillhör inte fastigheten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Det var farstatjej som skrev (Det står också att det bara gäller om det är husets säljare som äger stegen.)
Som jag då undrade vart det står, inte mitt påstående utan hennes..,
Det står i Jordabalken att saker som normalt skulle höra till fastigheten inte gör det om de ägs av en annan person än fastighetsägaren:

Jordabalk 2 kap 4 §
4 § Föremål som nyttjanderättshavare eller annan än fastighetsägaren tillfört fastigheten hör inte till denna, om inte föremålet och fastigheten kommit i samme ägares hand. Detsamma gäller i fråga om föremål som enligt 3 § kan höra till fastigheten och tillförts denna av fastighetsägaren utan att han eller hon ägde föremålet. Har fastighetsägaren tillfört fastigheten föremål som enligt 3 § kan höra till fastigheten och som han eller hon förvärvat under villkor att överlåtaren har rätt att återta föremålet om förvärvaren åsidosätter vad som åligger honom eller henne enligt överlåtelseavtalet, hör föremålet inte till fastigheten så länge villkoret gäller.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A adron skrev:
Det står i Jordabalken att saker som normalt skulle höra till fastigheten inte gör det om de ägs av en annan person än fastighetsägaren:

Jordabalk 2 kap 4 §
Vilken tur. Annars skulle man ju inte våga parkera bilen på fastigheten under visningen.
 
  • Haha
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
A ArWo skrev:
Den här tråden är definitivt stökig.

Det är ju lite skillnad på en slanghållare för 50 kronor och en slangvinda för betydligt mer. Är det en Gardena Roll up Li så kan du alltid komma med att de numer bara säljer den mekaniska varianten vad det verkar. Värdet av batteridrift kontra mekanisk inrullning är tveksam.

Vad gäller saker i övrigt. Se till att säljaren tömmer ALLT som ni inte kommit överens om. Visst, det kan va "bra med lite verktyg". Men sen står du där med grejer som fyller 4-5 flyttkartonger och ska gå igenom allt. Bättre köpa nytt när det väl behövs. Tro mig, det blev väldigt många vändor till tippen som jag gärna hade sluppit. Eftersom jag ändå inte hade koll på vad som låg i källaren har jag också vid flera tillfällen köpt in verktyg jag ändå hade i källaren. UT MED ALLT!
Tvärtom. Säljaren slapp städa garage och verktygsbod och jag har därmed sparat minst 20.000 på att köpa smågrejjer som kostar mer än man tror även om man går på biltematiken.

Visst har jag fått kasta en del. Men fan vad man behöver saker för att hålla ordning på en fastighet med 4 byggnader och 2400 kvm tomt :)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Va bra att ni ger henne ytterligare mat och att hon kommer undan som hon gör…
Har sett detta i flera trådar att hon beter sig på detta vis..
Hon skrev ju bara att det inte ingår någon stege om inte säljaren äger någon stege. Vad är det som är konstigt med det?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.