Det här med att beställa jobb som man inte vet ett jota om....
Vi ska bygga nyckelfärdigt med Eksjöhus i år. Ligger i startgroparna nu, avrop gjort och inväntar startbesked från kommunen.
I entreprenörens åtagande ingår schaktning, platta på mark och grovplanering 4 m runt hus.
Övrigt arbete tillkommer, dvs det får vi handla upp själva. Varken jag eller sambon har någon som helst erfarenhet av sådant jobb. Så skulle behöva lite input från någon som kan!

Tomten vi ska bygga på är knappt 900 kvm, den är relativt plan men behöver fyllas upp lite här och där. Vi kommer även ha en ganska lång garageuppfart (minst 10 m) som ska hårdgöras, vi har även sagt att vi vill förbereda för ett framtida uterum/altan på baksidan.
Vi har nu fått en offert från samma firma som ska göra det som ingår i entreprenörens åtagande på 260 ton 'byggbara massor' att fylla upp med. Detta ska då kosta 80' ink moms. Detta är ett fast pris med reservation för bland annat berg och vinterväder. Övrigt jobb som kan uppstå, t.ex sprängning och extra hårdgöring föreslår de att vi tar på löpande räkning så att de inte behöver ta höjd för flera olika scenarion i sitt pris till oss.

Är detta rimligt? Som jag förstår det kostar fyllnadsmaterial ca 100 kr /ton, då är vi uppe i 26'. Transport går väl på en del också, men hur mkt? Jobbet skulle ta ca en vecka. Blir ju iaf minst 1200kr/h.

Är frestad att ta erbjudandet bara för att slippa ha två olika grävfirmor på tomten som ska synka vart den enas jobb slutar och den andres börjar.... Men kanske dumt att vara 'bekväm' när det handlar om en ganska stor summa. Jag har dock budgeterat för 200' i extra grovplanering på tomten, så att komma undan med 80' är ju positivt, men har en känsla av att det inte kommer sluta där ändå...

Jag har inte så bra koll på markarbeten däremot den juridiska aspekten vid entreprenader för privatperson.

Ni ska inte köpa tjänster av någon utom generalentreprenaden för det bådar för många juridiska problem som tex ansvar vid fel på entreprenaden eller vem som ansvarar för arbetsmiljön på byggarbetsplatsen.

När ni vält bestämt er och priset är överenskommet så pratar ni med markentreprenören och er generalentreprenad och ser till att fakturan går genom generalentreprenaden, denne vill givtevis lägga på några procent (5-10%) för detta men vet man inte mycket om sådant här så är detta det enda vettiga.

• Gilla
Ronja Hall
  • Laddar…
H huggan skrev:
Jag har inte så bra koll på markarbeten däremot den juridiska aspekten vid entreprenader för privatperson.

Ni ska inte köpa tjänster av någon utom generalentreprenaden för det bådar för många juridiska problem som tex ansvar vid fel på entreprenaden eller vem som ansvarar för arbetsmiljön på byggarbetsplatsen.

När ni vält bestämt er och priset är överenskommet så pratar ni med markentreprenören och er generalentreprenad och ser till att fakturan går genom generalentreprenaden, denne vill givtevis lägga på några procent (5-10%) för detta men vet man inte mycket om sådant här så är detta det enda vettiga.

Tack för ditt svar. Jag har också funderat i de banorna, och därför varit extra motvillig att ta in en annan firma även om de kanske vore billigare.
Men hur kan det bli juridiskt fel om jag bara betalar fakturan på det markarbete som tillkommer själv? Om det blir någon ansvarsfråga eller liknande så har ju grävfirman ingen att skylla på förutom sig själva....? Eftersom de gör allt markjobb, och det står specat exakt i vår offert från entreprenören vad som ingår i form av markarbete där.
Eller missar jag något?

H
H huggan skrev:

va, detta stämemr ju verkligen inte.
varför skulle de inte kunna köpa någon annan?

H
Känns väldigt rimligt. snarare ganska billigt.

Ingen aning hur du kommer fram till 1200kr/h jag hamnar snarare på ca 500kr/h när jag räknar.
Vilket låter som extremt billigt när en maskin samt förare borde kosta snarare drygt 1000kr/tim

Man kan vänta tills allt är klart och man har betalat allt till Entreprenören om man är orolig över juridiken. När eran business är avslutat så kan de inte gärna lägga sig i hur man gör i ordning utanför. Så gjorde vi i alla fall och vi byggde nyckelfärdigt. Dock får man kanske nöja sig med lera runt om ett tag, beror på hur ivrig man är att få allt klart. Men har man 10m leråker till garaget så är man kanske det ;)

H hul skrev:
Känns väldigt rimligt. snarare ganska billigt.

Ingen aning hur du kommer fram till 1200kr/h jag hamnar snarare på ca 500kr/h när jag räknar.
Vilket låter som extremt billigt när en maskin samt förare borde kosta snarare drygt 1000kr/tim
Hur har du räknat då?

Jag har räknat med en gubbe som jobbar i en vecka. Säg att fyllnadsmaterial + transport går på 35 000, då är det 45'/40 h, vilket blir 1375.
Eller så tänker jag helt fel?!?

H
Okej då förstår jag.

Men de kommer garanterat vara två där en maskinförare och en grovis.
Såna arbeten gör man två.

Då låter de billigt

• Gilla
Ronja Hall
  • Laddar…
H hul skrev:
Okej då förstår jag.

Men de kommer garanterat vara två där en maskinförare och en grovis.
Såna arbeten gör man två.

Då låter de billigt
Ok, tack för svar! Då förstår jag!
Jag har mailat dem nu och sagt att vi kör på deras erbjudande, och tar ev övrigt på löpande räkning, så kan vi säga stopp om det springer iväg. Det viktigaste är att vi får gjort det som behövs för att huset ska kunna resas och att vi kan komma fram med våra bilar till garaget. Resten kan vi ta i ett senare skede.

• Gilla
hul
  • Laddar…
H hul skrev:
va, detta stämemr ju verkligen inte.
varför skulle de inte kunna köpa någon annan?
Jag sa inte att man kan men mar tar över arbetsmiljöansvaret vid delad entreprenad även om man är privatperson. Inte så lämpligt om man inte vet vad det innebär.

R Ronja Hall skrev:
Tack för ditt svar. Jag har också funderat i de banorna, och därför varit extra motvillig att ta in en annan firma även om de kanske vore billigare.
Men hur kan det bli juridiskt fel om jag bara betalar fakturan på det markarbete som tillkommer själv? Om det blir någon ansvarsfråga eller liknande så har ju grävfirman ingen att skylla på förutom sig själva....? Eftersom de gör allt markjobb, och det står specat exakt i vår offert från entreprenören vad som ingår i form av markarbete där.
Eller missar jag något?

Ja skulle markentreprenören när han jobbar åt dig tex få en maskinbrand och hela huset brinner ner så har du den andra entreprenören som anmäler hinder mot dig och du får ta alla kostnader med en längre entreprenadtid.

H
H huggan skrev:
Jag sa inte att man kan men mar tar över arbetsmiljöansvaret vid delad entreprenad även om man är privatperson. Inte så lämpligt om man inte vet vad det innebär.
Nej så fungerar de inte.
du som byggherre skriver ju över arbetsmiljöansvaret på en entreprenör även vid generalentreprenad. så fungerar de alltid.

H
H huggan skrev:
Ja skulle markentreprenören när han jobbar åt dig tex få en maskinbrand och hela huset brinner ner så har du den andra entreprenören som anmäler hinder mot dig och du får ta alla kostnader med en längre entreprenadtid.
nu får du ge dig, de stämmer ju inte alls

H hul skrev:
nu får du ge dig, de stämmer ju inte alls
Läs konsumentjänstlagen:

45 § Skall betalning enligt avtalet ske helt eller delvis innan tjänsten har utförts och betalar inte konsumenten i rätt tid, får näringsidkaren inställa arbetet till dess att konsumenten betalar. Om det följer av avtalet att konsumenten skall medverka till tjänstens utförande och han inte i rätt tid lämnar sådan medverkan som utgör en väsentlig förutsättning för utförandet, får näringsidkaren inställa arbetet till dess att konsumenten lämnar sin medverkan.

S2.png Har tjänsten påbörjats, är näringsidkaren dock skyldig att såvitt möjligt utföra arbete som inte kan uppskjutas utan risk för allvarlig skada för konsumenten, om inte arbetet medför väsentliga kostnader eller olägenheter för näringsidkaren.

S3.png Inställer näringsidkaren arbetet enligt första stycket, har han rätt till ersättning för kostnader och andra förluster som detta åsamkar honom, om konsumenten inte visar att dröjsmålet ej beror på försummelse på hans sida. Lag (1990:935).

H hul skrev:
Nej så fungerar de inte.
du som byggherre skriver ju över arbetsmiljöansvaret på en entreprenör även vid generalentreprenad. så fungerar de alltid.
Läs lite på arbetsmiljöverkets sida:

https://www.av.se/produktion-indust...ansvar-vid-byggnads--och-anlaggningsarbete/#8

När privatpersoner beställer ett byggnadsarbete som en total- eller generalentreprenör gäller särskilda regler enligt konsumenttjänstlagen. Det innebär att byggherrens arbetsmiljöansvar automatiskt övertas av den entreprenör som gör arbetet, om inte annat finns avtalat. Det krävs inget skriftligt avtal, utan bara att entreprenören kan anses som självständig.

Byggnadsarbetets omfattning kan vara alltifrån ett mindre arbete såsom att måla, renovera ett badrum till att bygga en hel villa. Om entreprenaden är delad har byggherren (privatpersonen) däremot alltid kvar sitt arbetsmiljöansvar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.