Hörnet av ett nyrenoverat badrum med dålig plattsättning och ojämn putsning runt en nisch i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjort/gör ett badrum via en större kedja. Men jag känner mig missnöjd med kvalitén på plattsättningen och putsningen bland annat. Bifogar flera bilder. Man blir besviken då man tog en dyrare entreprenad för att det ska bli bra direkt men resultatet är verkligen sådär. Utöver bilderna så är det dåligt fall i vissa delar av badrummet. Det är även ungefär 10 plattor som låter ihåliga. Har pratat men entreprenören men får svaret att det är en källare. Viket är frustrerande. Dom påstår att det inte går får bättre kvalité på väggarna utan att gipsa trots att firman som gjorde tvättstugan i rummet bredvid fick alldeles utmärkta väggar. Samt plattsättning. (olika entreprenörer). Vad är egentligen mina rättigheter här? Det är fler grejer som är sådär men dom här är dom lite tyngre felen. Vad hade ni gjort?

Närbild på dålig plattsättning i ett hörn av ett badrum med svarta kakelplattor och ojämn fog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämn plattsättning och putsning i ett hörn mellan vägg och kaklad kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämnt putsad vägg med synliga spår och ojämnheter i ett badrumsrenoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämn och dåligt utförd putsning på en vit vägg ovanför svart klinkergolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörndetalj i badrum med svarta kakelplattor, synliga fogar och en ojämn övergång till den vita väggen, vilket indikerar dåligt hantverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
Bedrövligt. Klart att det hade gått att göra oändligt mycket bättre.
Om inte entreprenören tar till sig dina synpunkter skulle jag ta in en oberoende sakkunnig besiktningsman för ett utlåtande.
 
  • Gilla
byggahus1 och 5 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Bedrövligt. Klart att det hade gått att göra oändligt mycket bättre.
Om inte entreprenören tar till sig dina synpunkter skulle jag ta in en oberoende sakkunnig besiktningsman för ett utlåtande.
Skönt att man inte är den enda som ser det. Kollade upp firman som gjorde plattsättningen och dom är inte auktoriserade av bygg och keramikrådet. Men det kanske inte är relevant? Det är ju inte våtrum på det viset i en källare. Det sticker i ögonen på mig varje gång jag går in där. Hade en kompis här som är byggare. Han sa att dom börjat på fel sätt. Dom kan inte ha mätt och räknat för det är inte lika mycket platta i vardera ände.
 
Vad har ni avtalat gällande finishen på väggarna?
 
useless useless skrev:
Vad har ni avtalat gällande finishen på väggarna?
Vi har inget skriftligt men plattsättaren var här och då visade frugan vad som var godkänt och han sa inga problem.
 
useless useless skrev:
Vad har ni avtalat gällande finishen på väggarna?
Förmodligen "Det ska se ut som skit när det är klart"
 
  • Gilla
Annelundarn och 3 till
  • Laddar…
Det är intressant vad som är fackmannamässigt och inte. Jag skulle säga att det där inte är fackmannamässigt utfört. Däremot är det svårt att bevisa utan att ha hänvisat till HUS-AMA. Däremot bör det finnas liknande domar där jag tror kunden fått rätt då arbetet inte ansetts vara fackmannamässigt utfört.
 
Har för mig från en annan tråd, attefallshus i spackling som inte syns på en meters avstånd ör godkända, och då utan släpljus.
 
Bilderna visar väggar som är dåligt spacklade, inte putsade. Nja, skulle jag säga.
 
N Nils82 skrev:
Bilderna visar väggar som är dåligt spacklade, inte putsade. Nja, skulle jag säga.
Dom själva sa att dom putsade väggarna det är därför jag kallar det det.
 
J Johan456 skrev:
Det är intressant vad som är fackmannamässigt och inte. Jag skulle säga att det där inte är fackmannamässigt utfört. Däremot är det svårt att bevisa utan att ha hänvisat till HUS-AMA. Däremot bör det finnas liknande domar där jag tror kunden fått rätt då arbetet inte ansetts vara fackmannamässigt utfört.
Jag jobbar inte i branschen så det är ju svårt för mig som kund att hävda mig. Men som lekman ser jag ju att det inte ser bra ut. Speciellt för dom pengarna.
 
  • Gilla
Shermanshrink
  • Laddar…
lärjungen
Jag skulle inte heller vara nöjd med det där. Riktigt dåligt gjort. Tycker verkligen du skall klaga och be dem göra om och rätt. Är det en seriös firma så kommer de göra rätt för sig utan krångel. Ingen kan tycka att det där är professionellt utfört.
 
Allt bero ju på vad man har beställt. För själva plattsättningen är det väl ganska klart vilken kvalitet man kan förvänta sig, men väggarna är inte lika solklara. Jag antar att det har varit 'råa' betongväggar innan? Har ni beställt att dom ska putsas helt släta, eller bara snyggas till och målas?
 
useless useless skrev:
Allt bero ju på vad man har beställt. För själva plattsättningen är det väl ganska klart vilken kvalitet man kan förvänta sig, men väggarna är inte lika solklara. Jag antar att det har varit 'råa' betongväggar innan? Har ni beställt att dom ska putsas helt släta, eller bara snyggas till och målas?
Dom var spacklade och målade så vi beställde att dom skulle snyggas till och frugan visade vilket skick vi ville ha på en annan vägg och han sa inga problem.
 
lärjungen
useless useless skrev:
Allt bero ju på vad man har beställt. För själva plattsättningen är det väl ganska klart vilken kvalitet man kan förvänta sig, men väggarna är inte lika solklara. Jag antar att det har varit 'råa' betongväggar innan? Har ni beställt att dom ska putsas helt släta, eller bara snyggas till och målas?
Visserligen. Men jag skulle inte anse att de där väggarna "snyggats till".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.