Ytmaterialet är klart. Vi har som tur är en besiktningsman och slutbesiktning snart. Troligtvis, innebär ju detta att vi går in i vitesperioden........jag antar o hoppas att besiktningsmannen inte godkänner entreprenden med olaglig el....
 
Du kanske bör kolla i förväg om bes. mannen är bekväm med att besiktiga el. Ev. kanske du behöver en elbesiktningsman.
 
Ja, kollar detta. Tack!
 
Enligt avtal har vi rätt att utse en besiktningsman, inte flera. Däremot hoppas jag och tror faktiskt att avstegen i vår el är så pass uppenbara att det nog inte krävs en speciellt intagen el besiktningsman......till och med jag som inte är i byggbranchen ser hur icke fackmannamässigt detta är. Det skall väl inte krävas en specialist besiktningsman för att se att man blandat jordat o oordnat, eller att uttagen inte sitter fast.
 
När du säger blandat jordat och ojordat, är det ojordade uttag med "runda" kontakter eller med Euro-kontakter?
 
  • Gilla
mortirolo
  • Laddar…
Som nämnts ovan så ta dit en elbesiktnigsman ochbetala inte en krona innan besiktningen är godkänd. Skulle det visa sig att elen är åt helvete så avbryt sammarbetet och ta dit en riktig firma som får rätta till det! Dom ska icke rätta till det själva, för dom har uppenbarligen ingen koll på hur det ska utföras.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Norathgon skrev:
Som nämnts ovan så ta dit en elbesiktnigsman ochbetala inte en krona innan besiktningen är godkänd. Skulle det visa sig att elen är åt helvete så avbryt sammarbetet och ta dit en riktig firma som får rätta till det! Dom ska icke rätta till det själva, för dom har uppenbarligen ingen koll på hur det ska utföras.
Så enkelt är det tyvärr inte då konsumenttjänstlagen ger entreprenören rätt att rätta till fel. Du kan alltså inte hålla inne en summa pengar som du istället anlitar en annan entreprenör.
 
mexitegel skrev:
Så enkelt är det tyvärr inte då konsumenttjänstlagen ger entreprenören rätt att rätta till fel. Du kan alltså inte hålla inne en summa pengar som du istället anlitar en annan entreprenör.
Du har rätt att hålla inne med betalning tills arbetet är utfört. Sen får man dra det vidare om det skulle visa sig att dom inte har behörigheten att utföra de installationer som de gjort, då kan dom väl inte åberopa konsumenttjänstlagen?
 
mexitegel skrev:
Så enkelt är det tyvärr inte då konsumenttjänstlagen ger entreprenören rätt att rätta till fel. Du kan alltså inte hålla inne en summa pengar som du istället anlitar en annan entreprenör.
Korrekt, TS bör hålla inne med pengarna tills dess att felet är åtgärdat av firman. Saknar firman egna behörigheter kan de ju ta in en UE.

Men du (d.v.s. TS) skall absolut inte godta att de skickar en av sina "snickare" för att åtgärda elen.
 
  • Gilla
Norathgon
  • Laddar…
uno83 skrev:
När du säger blandat jordat och ojordat, är det ojordade uttag med "runda" kontakter eller med Euro-kontakter?
Vi vet hur ojordade resp jordade kontakter ser ut och tittade när sladdarna drogs. Två är jordade, två är ojordade.
 
Måste man inte som konsument ge entreprenören skälig tid att åtgärda? Slutbesiktningen är ju snart och om den inte godkänns så har vi vite på runt 30,000 i veckan. Så vi avvaktar lite nu. Skall prata med besiktningsmannen. Just nu håller vi inne med 140,000 så det är mer än värdet av felen.
 
Byggis1976 skrev:
Vi vet hur ojordade resp jordade kontakter ser ut och tittade när sladdarna drogs. Två är jordade, två är ojordade.
Anledningen till att jag frågade är att man får blanda jordat och ojordat om de ojordade är uttag med Euro-kontakter (förutsatt att jord är framdraget till dosan). Jag tror också att du kan se skillnad på jordat och ojordat :)
 
Jord är inte framdraget till de ojordade.
 
Jag vill bara varna lite, besiktningsmännen brukar oftast INTE ha kompetens att även besiktiga el. Så du kan ju prata lite med din besiktningsman om att ev skaffa en "medhjälpare"
 
elmont skrev:
Jag vill bara varna lite, besiktningsmännen brukar oftast INTE ha kompetens att även besiktiga el. Så du kan ju prata lite med din besiktningsman om att ev skaffa en "medhjälpare"
Så vitt jag vet så krävs det inte ens en utbildning för att vara besiktningsman, så vilken tomte som helst kan kalla sig besiktningman. Så en ELbesiktningsman är att föredra i detta fallet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.