Ny husägare som undrar om man kan riva den platsbyggda garderoben för att få ett större sovrum?
Försöker förkovra mig på nätet men inser att jag inte är kunnig nog. Kan någon vänlig själ något om detta vore jag jättetacksam. Ritning av ett enfamiljshus med markerade rum inklusive sovrum och garderob, med texten "ASA-HUS TYP 565".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av en husplan med markerade mått och rumskonfigurationer, inkluderande en garderob.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning på en huskonstruktion med måttangivelser, vilken är utbredd ovanpå flera andra ritningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt ritningspapper med tekniska ritningar av en husplan, eventuellt en våning inklusive detaljer kring en garderob.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej och välkommen till forumet! Kan du markera på ritningen vilken garderob och/eller vägg du vill ha dän?
 
Det är den rödmarkerade delen
Byggplan med rödmarkerad del inringad i blått, innehållande mått och anteckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror absolut att den kan vara bärande. Ta dit en byggkunnig person och räkna på lämplig limträbalk.
 
Tack snälla för svaret
 

Bästa svaret

Nej, den är inte bärande eftersom huset har fackverkstakstolar som bara vilar på ytterväggarna. Jag har kollat dimensionerna på ritningen och de är helt tillräckliga för snözon 2,5.
 
  • Gilla
  • Wow
dyrvold och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Nej, den är inte bärande eftersom huset har fackverkstakstolar som bara vilar på ytterväggarna. Jag har kollat dimensionerna på ritningen och de är helt tillräckliga för snözon 2,5.
jag vill naturligtvis inte trampa dig på tårna på något vis. Men jag är inte riktigt så övertygad när en säger det ena och en annan det andra. Man vill ju inte riskera sin hushälsa för någonting man läst på nätet.
Finns det någonting som kan styrka ditt inlägg så jag med gott mod kan sätta tigersågen i väggen

Med vänlig hälsning, Andreas
 
Herr Molin Herr Molin skrev:
jag vill naturligtvis inte trampa dig på tårna på något vis. Men jag är inte riktigt så övertygad när en säger det ena och en annan det andra. Man vill ju inte riskera sin hushälsa för någonting man läst på nätet.
Finns det någonting som kan styrka ditt inlägg så jag med gott mod kan sätta tigersågen i väggen

Med vänlig hälsning, Andreas
Då är det en bra fråga varför du ställde frågan på nätet.

Här på forumet finns det nog ingen mer kompetent person när det kommer till trähus(kanske främst äldre) än just Justus.
 
  • Gilla
dyrvold och 8 till
  • Laddar…
Herr Molin Herr Molin skrev:
jag vill naturligtvis inte trampa dig på tårna på något vis. Men jag är inte riktigt så övertygad när en säger det ena och en annan det andra. Man vill ju inte riskera sin hushälsa för någonting man läst på nätet.
Finns det någonting som kan styrka ditt inlägg så jag med gott mod kan sätta tigersågen i väggen

Med vänlig hälsning, Andreas
@justusandersson har alldeles rätt. Den lilla detaljen med fackverkstakstolarna missade jag totalt. Så då är vi rörande överens om att den INTE är bärande.
 
  • Gilla
Herr Molin och 1 till
  • Laddar…
Tack alla för finfina svar
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.