Hej, insåg detta när jag var nere under vasken, avloppsröret från vasken går in i ett annat avloppsrör utan något speciellt fäste? Se video, känns inte alls korrekt gjort, VVS bolaget som gjort det säger att det är korrekt och de innehar säker vatten intyg som jag fått på installationen.

Finns det någon kunnig inom VVS här som kan säga om jag borde kolla upp detta med en besiktningsman.

J jakob130 skrev:
Hej, insåg detta när jag var nere under vasken, avloppsröret från vasken går in i ett annat avloppsrör utan något speciellt fäste? Se video, känns inte alls korrekt gjort, VVS bolaget som gjort det säger att det är korrekt och de innehar säker vatten intyg som jag fått på installationen.

Finns det någon kunnig inom VVS här som kan säga om jag borde kolla upp detta med en besiktningsman.
Oj det såg inte bra ut,

• Gilla
jakob130
  • Laddar…
Ossian K Olsson
J jakob130 skrev:

Det är så det ska installeras enligt instruktion. Den svarta ringen som sitter på röret är packningen som gör att det ska sitta tätt. Jag har likadant (Ikea).

• Gilla
Mrgsxr77 och 5 till
  • Laddar…
Känns lite kort men det står nog i IKEAs manual hur långt det ska vara. Sen ska ju ett diskbänkskåp vara vattentät och det som kan läcka ska ledas fram. Ditt skåp ser ganska dolt ut.

• Gilla
jakob130
  • Laddar…

Bästa svaret

Oj oj dom verkar ha kapat röret för kort. Packningen ska sitta förmodligen i åttonde spåret inte i 2/3 som det ser ut som nu

• Gilla
Luddis_1 och 2 till
  • Laddar…
Tack för allas svar! Ja är rimligen för kort då.

Krilleman
Hej och välkommen till forumet på byggahus.se @jakob130 👍👍

Du har ett Prevex Smartloc som det ser ut rent ockulärt.
Det säljs av mängder med ställen, bland annat IKEA som redan nämnts.

Här har du produktlänk till tillverkarens hemsida.
https://www.prevex.com/product/42K13A21/

Logotyp för Prevex, visad i mörkblå text med ett stiliserat vattendroppemblem till höger.

Och monteringsanvisningen hittar du här:
https://www.prevex.com/wp-content/u...__IDENTIFIER___1061502____2bowl_strainers.pdf

Jag tolkar bilderna på punkt 7 som att gummit får sitta i slits 1-8. Men man kan ju lika gärna anse att gummit enkom skall vara positionerat i 8. Men det finns ingen text, så det blir en tolkning.

Och vid vägganslutning så saknas hänvisning för klammer (a).
Den verkar bara gälla anslutning nertill (b).

Illustration av Prevex Smartloc-installation, med fokus på slits 1-8 för gummitätning och röranslutningar. Klammer för vägg (a) och botten (b) visas.

Beträffande säkervatten så avhandlas det i kapitel 4.

Regelverket säkervatten är offentligt:
https://sakervatten.se/wp-content/u...2C*MTczMTkyMTk1My4xLjEuMTczMTkyMTk1Ni4wLjAuMA..

Denna text sammanfattar det bra.

Text om installation av armatur, T-rör och fördelarrör i diskbänkskåp, samt krav på fogfri anslutning för diskmaskin och vattenapparat.
Textstycke om läckageindikation och krav för köksinstallationer.

Redigerat:
  • Gilla
jakob130 och 1 till
  • Laddar…
K

• Person monterar en grå flexibel rörledning i en installation för Prevex Smartloc.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
B
J jakob130 skrev:

Det är korrekt

Krilleman
  • Haha
Kardan79
  • Laddar…
K
Krilleman Krilleman skrev:
Succé @Kardan79 👍👍
😂
Tänkte att Prevex måste kunna vara liiiite tydligare än i "manualen".

• Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Krilleman
K Kardan79 skrev:
Tänkte att Prevex måste kunna vara liiiite tydligare än i "manualen".
Det var du inte ensam om att tycka... 🙄🙄✅✅

På landstället har jag mycket enkla lösningar, i princip ett rör ned i nästa utan kopplingar, men jag har egentligen varken vatten eller avlopp så det är "sommarvatten" och en hink för avloppet.

Det fungerar ju så länge avloppet är fritt flödande och inte får stopp som gör att det backar upp (sonen spolade som 1-åring t ex. ned skurtrasan i toaletten, det var i riktigt avlopp hemma men gav stopp och back). På landet har minusgrader någon gång frusit utflödet så jag har kopplat det ännu friare ut på backen för vintern.

Så så länge det rinner vidare kommer det nog fungera utmärkt. Det jobbiga är om det blir stopp längre ned, då kommer det riskera att backa upp i den kopplingen (men även i eventella golvbrunnar på samma stam).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.