Skulle vilja veta vad detta är för material om någon kunnig har koll. Fritidshushus 60tal, träkonstruktion.
Från vänster på bilden sett så är det vindpapp, men sedan 2st lager med plast eller ångbroms, vad tror ni? Den är pappliknande på baksidan medan framsidan är glansig.
Den i mitten och höger har en "stark" lukt, inte illaluktande men luktar typ olja, vad tror ni det är. Varför jag gärna vill veta är om den är diffusionöppen, dvs genomsläp av ånga. Lite konstigt att det är 2st ångbromsar, det kan ju förvisso vara precis i en överlappande skarv.
Mvh Erik
Från vänster på bilden sett så är det vindpapp, men sedan 2st lager med plast eller ångbroms, vad tror ni? Den är pappliknande på baksidan medan framsidan är glansig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den i mitten och höger har en "stark" lukt, inte illaluktande men luktar typ olja, vad tror ni det är. Varför jag gärna vill veta är om den är diffusionöppen, dvs genomsläp av ånga. Lite konstigt att det är 2st ångbromsar, det kan ju förvisso vara precis i en överlappande skarv.
Mvh Erik
Ångbroms är en ganska ny produkt och fanns def inte på -60 talet. Hur ångtät denna är är nog omöjligt att säga.
Precis. Vindpappen sitter på utsidan. Medan dom 2st andra sitter på insidan innan spånskivan som är innervägg.R roke skrev:
Jag har tittat lite noggrannare och det är faktiskt 2st olika typer av papp på insidan. Båda är papp men den ena har som en plastfilm på sig. Vad kan det vara för material tro?
Yes,det är glasull/gulfiber. Isoleringen är bara typ 7cm. Jag har precis byggt ett badrum och blev lite osäker om jag nu har 2st ångspärrar. Dock tror jag att gammal ångspärr är att likna med dagens ångbroms. Har du någon tanke?R roke skrev:
Njä. Jag har ingen bestämd uppfattning.E.Linkan skrev:
Mer än att jag ibland kan tycka det kan bli lite svårt att hålla reda på alla möjliga och omöjliga tänkbara utvecklingar beroende på alla omständigheter som olika material och byggnadsätt och användning innebär.
Utan att veta så skulle jag tro att det inte blir några problem i ditt fall.
Redigerat:
Klicka här för att svara