Jag har fått en gammal huggkubbe som jag "kilat" (vad är korrekt ord för att använda kilar för att dela en kort stock till plattor?) till grundmaterial att tillverka askar av. Jag har dock nollkoll på träslag så jag vet inte vad det är (vilket är trevligt att ange när jag ger bort föremål). Jag hade hoppats på björk för jag gillar både utseendet och att arbeta i det.
På sista bilden syns den bit som är till vänster på bild två, fast efter att jag tagit några tag med en hyvel. I mina oerfarna ögon ser det mer ut som ek än björk, men det luktade varken ek eller björk vid hyvlingen, jag kunde inte känna någon doft alls.
Någon som har en gissning?
På sista bilden syns den bit som är till vänster på bild två, fast efter att jag tagit några tag med en hyvel. I mina oerfarna ögon ser det mer ut som ek än björk, men det luktade varken ek eller björk vid hyvlingen, jag kunde inte känna någon doft alls.
Någon som har en gissning?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Barken kan jag inte uttala mig om men det du har klyvt är i alla fall ek. Märgstrålarna är bevis nog. Fina bitar! Du bör nog ta in och låta torka innan du bygger något.
Gissar att avsaknaden av lukt kanske har något att göra med att garvsyran har regnat bort genom åren. Men det är som sagt en gissning.
Gissar att avsaknaden av lukt kanske har något att göra med att garvsyran har regnat bort genom åren. Men det är som sagt en gissning.
Bästa svaret
Tycker kontrasten mellan splintved och kärnved ser väldigt mycket ut som ek. I sista bilden syns märgstrålar som ser ut som man brukar få fram när man hyvla radialspräckt ek. Jag har aldrig sett märgstrålar i barrved. Ser inte heller de för furu karakteristiska tendenserna till flagor i barken och jämfört med grässtråna i bild är sprickmönstret i barken för fint. Man ser även bastfibrer på träet där barken fallit bort vilka liknar de jag sett på ek men aldrig sett på furu.
Det finns i många träslag men det är inte alltid så tydligt. Körsbär, lönn och mahogny är exempel på träslag där de syns lite bättre men inte så väl som i ek och gran och tall är exempel på träslag där de inte syns så väl (eller alls).S Stefan_R skrev:
Klicka här för att svara