11 105 läst ·
34 svar
11k läst
34 svar
Är detta acceptabelt utförd tapetsering?
Ja, det där var ju ganska dåligt. När man tapetsera så plockar man bort allt innan. Det betyder uttag, strömbrytare, alla lister osv. Bara en dåre tapetserar på listor (inte ens 1 mm) eller en bit över hörnet in på andra väggen som på en bild. Bakom elementet behöver vi inte ens prata om.
Ja, kanske hur du ska gå vidare. Om det på riktigt var en målarfirma så tar dit dom igen och talar om hur man gör jobbet rätt och ber att fixa det ordentligt. Vägrar firman så är det väl bara anmäla om du nu redan har betalad.
Beror på vad man kommer överens om. Klart vanligare att tapetsera ett par mm ut på listen än att ta bort dom. Blir en finare övergång.D DanielSt81 skrev:
Ja, har sett det i många hyreslägenheter. Skulle aldrig acceptera det i en villa. Jag vet att man gillar att ta genvägar. Det är samma med att tapetsera över befintlig tapet. Till slut sitter 3-4 tapeter på varandra. Ser hemskt ut. Men därför har jag alltid gjort det själv.C cpalm skrev:
Vad blir finare med det? Enligt mig ser det hemskt ut. En tapet har inget att göra på en list. Att det ofta görs det är jag medveten om. Varför tapetserar man då inte på hela listen? Då blir det övergång från golv till vägg utan synlig list. Men det hela är ju i slutändan en smaksak och det är bra att inte alla gillar samma sak.davveno1 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Om väggen är krokig och sockeln därmed får olika avstånd till väggen, blir det inte alltid så snyggt att täcka mellanrummet med bara en fog. Förr var väggarna ofta krokiga. När mina föräldrar tapetserade om på 70-talet, lät de alltid tapeterna gå ut 2 mm på golvlistens ovansida. Det var standard då.D DanielSt81 skrev:
Man plockar ju knappast bort lister! Iaf om vi pratar dörrfoder, fönsterfoder, golv och taklister.D DanielSt81 skrev:
Har aldrig någonsin sett en målare göra det.
Och ingenting jag skulle göra.
Extremt få väggar är spikraka och du kommer att få små men störande glipor överallt.
Det är vanligt att göra så och det är inte fel om det görs snyggt med raka snitt. Personligen så föredrar jag dock att det ska gå längs med och inte över.D DanielSt81 skrev:
Det var ju inte så snyggt men kvalitets nivån på lister är låg och de skulle jag bytt ut samtidigt.