12 773 läst ·
67 svar
13k läst
67 svar
Är det vettigt att installera bergvärme i vårt hus?
Yepp. Därför jag skriver tillsammans med bergvärme. Visst de beror på vart man bor. Men ett äldre hus i t.ex Stockholm sparar kanske 3000 kWh per år. Dela det med typ 3.5-4 för vp tillverkad värme så är det inte speciellt mycket. Men visst.L lat skrev:
Plus filterbyte 1-2ggr per år. 500-1800:-
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 305 inlägg
Endast mekanisk frånluft är inte i närheten. Dels är det skillnad i hur luften ombyts iom mekanisk tilluft samt att man slipper kallras. Sen är kallras mer eller mindre störande beroende på massa faktorer. Så skillnad är det även om bara frånluft ofta är "good enough"TotalControl skrev:
Purmo är beprövat med Danfoss RA-N radiatorventil. Behövs ingen nyckel för injusteringen.
Jag hade skippat ftx och kört med mekanisk frånluft istället och använt mig av pengarna till frikyla samt arbetstank. Arbetstanken ger er möjlighet att köra termostater fullt ut eller köra värme i badrum eller i källardelen på sommaren. Det är komfort.
FTX, finns lite att spara med bvp. Mekanisk frånluft är minst lika bra ur komfort synpunkt anser jag.
Inte ens i närheten? Vad gör växlare för magiskt med uteluften menar du förutom värmer upp den? Renar den? Som du menar att du känner skillnad på?
Gör man det bra med riktiga fläktar och inte pax fläktar och junk så är luftkvaliteten minst lika bra.
Kallras förekommer inte hos mig.
Gör man det bra med riktiga fläktar och inte pax fläktar och junk så är luftkvaliteten minst lika bra.
Kallras förekommer inte hos mig.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 305 inlägg
Det är mekanisk tilluft som gör skillnad, med endast frånluft är risken större att det blir ojämn fördelning av tilluft i olika rum
Jag räknar på besparing köpt energi.
Vilket "normal" bergvärme-hus har 11000kWh i drivel för uppvärmning? Då har man ett värmebehov på kanske 38500-44000kWh. Sen kanske 1000kWh VV, 5000kWh hushålls el. Det är 50000kWh. De är inga siffror för normal villan precis.
Vilket "normal" bergvärme-hus har 11000kWh i drivel för uppvärmning? Då har man ett värmebehov på kanske 38500-44000kWh. Sen kanske 1000kWh VV, 5000kWh hushålls el. Det är 50000kWh. De är inga siffror för normal villan precis.
Vad menar du? När vi pratar besparing så är det väl nettoenergin som är intressant?
Hur mycke hade ni gått ner i kw/h år ?
Jag är som en 5åring på julafton ..kollar var dag... jag har minst 50 % minskning ... vill se mer när kylare kommer ..jag har haft mellan +2 /-12 så det visar inte hela sanningen ... vid minus 12 hade jag 45-50 kw/dygn .. bra dåligt ?
Jag är som en 5åring på julafton ..kollar var dag... jag har minst 50 % minskning ... vill se mer när kylare kommer ..jag har haft mellan +2 /-12 så det visar inte hela sanningen ... vid minus 12 hade jag 45-50 kw/dygn .. bra dåligt ?
Våra 234 m2 uppvärmd yta behövde från jan 2017 till jan 2018 20567 kWh tillverkad värme. För det drog kompressorn samt cirkulationspumpar 4415 kWh. Dvs COP 4.68.
Har inte sammanställt jan2018 till jan2019
Har inte sammanställt jan2018 till jan2019
Har nu haft besök av två st entreprenörer och fått in en offert. Den jag fått offerten från menar att det räcker med en 7 kw pump och borrhål på 165 m. Den andra kommer att offererar en pump på 12 kw, vet ej hur djupt han beräknar borrhålet. Några kloka synpunkter på detta??