35 974 läst ·
77 svar
36k läst
77 svar
Är det verkligen ngn ekonomi i en luftvärmepump?
Jag antar utan att veta
"Skall installeras av fackman" som det står på flera av pumparna beror mycket på att sladden mellan ute och inne delen med ström måste kopplas in och då det är fast installation så får inte vanliga svensson göra detta utan det måste vara en elektriker. Eller har jag fel? Någon som vet...
Vad jag förstår så handlar det om sluten kontra delad köldmediekrets.
En vanlig odelad värmepump typ vatten/vatten är inga problem, men så snart man har separata inne och utedelar blir det en delad köldbärarkrets och därmed krävs certifikat.
Sedan anser jag att 20-25 000 kr för en LLVP är rena rånet, branschen gör grova pengar, inköpspriset torde ligga runt 5-7000 kr.
En vanlig odelad värmepump typ vatten/vatten är inga problem, men så snart man har separata inne och utedelar blir det en delad köldbärarkrets och därmed krävs certifikat.
Sedan anser jag att 20-25 000 kr för en LLVP är rena rånet, branschen gör grova pengar, inköpspriset torde ligga runt 5-7000 kr.
Medlem
· Halland
· 4 534 inlägg
Fattar inte varför man vill installera en kvalitetspump själv. Jula ok men inte märkespumpar. Jag gav 2800 rotat för installationen +1000 kr för två 70mm hål i 20 cm hård betong. Installatören tog fram en stor Hilti och höll på i en kvart på fullfart för de extra hålen och han fick kyla borren i en hink vatten. Bästa köpet jag gjort av tjänst. Plus att jag nu har 5 års totalgaranti dvs även kompressorn ingår. Och installatören valde en bra plats att sätta pumpen på (bättre än jag själv hade klarat).
/Anders
/Anders
I skolan lärde jag mig att räntan räknas på halva investeringen, eftersom värdet minskar under avskrivningstiden, det kommer ju tillbaka pengar (besparing) successivt.
Men det är kanske fel. Men i verkligheten kommer det tillbaka pengar, så att man får ränta på dem under besparingstiden. Sedan byter man till en ny pump när tiden är slut, t ex fem år.
Men det är kanske fel. Men i verkligheten kommer det tillbaka pengar, så att man får ränta på dem under besparingstiden. Sedan byter man till en ny pump när tiden är slut, t ex fem år.
min nya Zibro sitter i hallen, funkar fint än så länge. Elmätaren i huset har minskat 30%. Två år ger pengarna tillbaka. Och varmare, och mindre ved, och jämnare värme över dygnet. Det surrar, men det surrar skönt och kronor. 120 m2, öppen plan, hus 1911.Suhagg skrev:Har du inte tummen mitt i handen så kan du enkelt montera Jula pumpen själv. Vips har du sparat 5000kr.
Skaffa Julakortet eller vänta lite på en kampanj så har du sparat en 5 hundring till.
Nu kan du göra om kalkylen
Har själv Zibron och jämför jag med Sanyo 123 som jag hade tidigare är det märkbar skillnad på vad jag får för pengarna. Sanyon kostar väl ett par gånger mer också och kräver installatör för montering. Sanyon gick och gav lite värme även vid -20. Zibron upplever jag ger upp vid ca -15.
Sanyon var .t.ex inte en on/off pump och det är mycket behagligare att ha en innerdel som står och cirkulerar luften hela tiden till skillnad mot Zibron som slår av och på.
I ett garage eller något liknande ställe så duger Zibron fint. Skulle jag ha en pump i ett hus ovanför TV soffan eller liknande skulle jag köpa en bättre pump. Samma om jag skulle rekommendera en pump till någon som inte klarar montering eller underhåll själv. Då är nog de kända märkena bättre, men självklart dyrare också.
Tänk på att effekten på Zibron är väldigt låg så något större garage lär du inte värma med den.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Jula har rabatt på Anslut Nordenpumpen nu 7995kr med Julakort, jag är dock inte färdig för montering så avvaktar nog tror jag.
Läste lite i manualen:
"På denna produkt har du vid köp som privatperson enligt konsumentköplagen 3 års reklamationsrätt motfabrikationsfel. Vi lämnar 5 års kompressorgaranti och 2 års garanti på övriga delar. Vid garanti- eller
reklamationsanspråk krävs uppvisande av inköpskvitto, ifyllda servicedokument samt att produkten är
monterad och använd i enlighet med informationen som givits i bruks- och monteringsanvisningen."
"Service ska utföras regelbundet minst vartannat år. Den första servicen ska utföras inom ett år efterinstallation och start av anläggningen. Var uppmärksam på att vid utebliven service kommer garantierna
att sluta gälla."
Har jag fattat rätt att man kopplar innedelen till ett vägguttag 10A trög säkring, sedan en strömkabel från innedelen tillsammans med köldmedierören till utedelen? Är det så för alla pumpar?
Vad tar en "normal" firma för att installera en "noname" pump?
Vad tar en "normal" firma för att serva en "noname" pump?
Service verkar innefatta: Funktionstest, Övertryck, Sugtryck, Efterpåfyllning, Inställda temperaturer, Rengöring av förångare och filter.
Läste lite i manualen:
"På denna produkt har du vid köp som privatperson enligt konsumentköplagen 3 års reklamationsrätt motfabrikationsfel. Vi lämnar 5 års kompressorgaranti och 2 års garanti på övriga delar. Vid garanti- eller
reklamationsanspråk krävs uppvisande av inköpskvitto, ifyllda servicedokument samt att produkten är
monterad och använd i enlighet med informationen som givits i bruks- och monteringsanvisningen."
"Service ska utföras regelbundet minst vartannat år. Den första servicen ska utföras inom ett år efterinstallation och start av anläggningen. Var uppmärksam på att vid utebliven service kommer garantierna
att sluta gälla."
Har jag fattat rätt att man kopplar innedelen till ett vägguttag 10A trög säkring, sedan en strömkabel från innedelen tillsammans med köldmedierören till utedelen? Är det så för alla pumpar?
Vad tar en "normal" firma för att installera en "noname" pump?
Vad tar en "normal" firma för att serva en "noname" pump?
Service verkar innefatta: Funktionstest, Övertryck, Sugtryck, Efterpåfyllning, Inställda temperaturer, Rengöring av förångare och filter.
Julas garanti verkar vara "mildare" än Electrolux
Electrolux kräver att Electroluxservice utför samtliga arbeten för att garantin skall gälla.
Om man finner en certifierad installatör som vill ta på sig en installation av en värmepump som hen inte själv säljer borde det inte vara någon skillnad i pris då arbetet är motsvarande. dvs. runt 5.500.-
Alla installatörer tar inte risken att installera en pump som hen inte själv har garantireparationen på för att slippa tvist i efterhand med att klara ut vilken bakomliggande orsak det är på ev. problem. -maskinfel vs. installationsfel-.
Notera att Jula kräver såväl överspänningsskydd som jordfelsbrytare. vilket kan medföra ytterligare kostnader
Electrolux kräver att Electroluxservice utför samtliga arbeten för att garantin skall gälla.
Om man finner en certifierad installatör som vill ta på sig en installation av en värmepump som hen inte själv säljer borde det inte vara någon skillnad i pris då arbetet är motsvarande. dvs. runt 5.500.-
Alla installatörer tar inte risken att installera en pump som hen inte själv har garantireparationen på för att slippa tvist i efterhand med att klara ut vilken bakomliggande orsak det är på ev. problem. -maskinfel vs. installationsfel-.
Notera att Jula kräver såväl överspänningsskydd som jordfelsbrytare. vilket kan medföra ytterligare kostnader
Redigerat av moderator:
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Tack för svar, det får bli en märkespump iaf då.
På polarpumpens hemsida står att bl.a. Toshiba pumparna ska anslutas till eluttag vid utomhusdelen, vilket verkar ganska krångligt, eller? Då måste jag dra ut el genom väggen till någon kopplingsdosa?
På polarpumpens hemsida står att bl.a. Toshiba pumparna ska anslutas till eluttag vid utomhusdelen, vilket verkar ganska krångligt, eller? Då måste jag dra ut el genom väggen till någon kopplingsdosa?
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Såg nu att det var Bosch EHP 6.0 AA som har de dyra filtren jag skrev om i tidigare inlägg, inte Mitsubishi alltså.
Krångligt och krångligt
det kan var nog så krångligt att bara få igenom gas/vätske-rör och dränslang.
att låta ytterligare en sladd följa med ut gör inget mer jobb
det bästa är kanske att ha ett uttag någonstans på utsidan och dra därifrån, men det är lika vanligt att ta el från insidan på samma sätt som om innedeln skulle matas.
Toshiba är förövrigt an avsevärd bättre pump än Julas och många andra.
vad tittar du på en polar2 eller en D6á?
det kan var nog så krångligt att bara få igenom gas/vätske-rör och dränslang.
att låta ytterligare en sladd följa med ut gör inget mer jobb
det bästa är kanske att ha ett uttag någonstans på utsidan och dra därifrån, men det är lika vanligt att ta el från insidan på samma sätt som om innedeln skulle matas.
Toshiba är förövrigt an avsevärd bättre pump än Julas och många andra.
vad tittar du på en polar2 eller en D6á?
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Tycker Polar 10-ND verkar bäst av Toshiba pumparna.
PANASONIC HE9NKE verkar rätt bra annars, COP 5,57 o kan styras via app med AirPatrol, verkar riktigt smutt.
Toshiba har en egen styrning som heter Combi Control medan AirPatrol funkar med Panasonic, Mitsubishi Electric, Fujitsu, Fuji, Mitsubishi Heavy, LG, Daikin, Samsung, Hitachi, Midea, Electrolux, Bosch och IVT.
Man kan ju undra varför Toshiba ska ha en egen styrning?
Panasonicen har dessutom elanslutning vid innerdel, dessutom är den lite billigare, har bara underhållsvärme 8/10 grader iofs men det funkar nog bra. Enda som står i manualen vad jag hittar är att filter ska bytas när de är trasiga, vilket man kan hoppas inte blir allt för ofta, hittade någon sida med pris på 500kr för ett filter också.
Ett mindre skärmtak kanske är bra att montera på väggen ovanför pumpen senare?
Air Patrol går ju köpa till senare också.
Pris pump och installation med ROT 15.700:-, eller 500:- mer för Toshiban, känns ganska billigt ändå.
Någon som har köpt via polarpumpen.se? (Eller haft några problem med dom)?
Jag har för mig jag ringde dit någon gång med någon fråga, verkade som de som tar emot beställningar, eller sköter sidan inte kunde någonting om montering/installation eller tekniska frågor.
nettovarmepumpar.com som ex. tar installerat & klart efter ROT: 19158:- nästan 3500kr mer.
PANASONIC HE9NKE verkar rätt bra annars, COP 5,57 o kan styras via app med AirPatrol, verkar riktigt smutt.
Toshiba har en egen styrning som heter Combi Control medan AirPatrol funkar med Panasonic, Mitsubishi Electric, Fujitsu, Fuji, Mitsubishi Heavy, LG, Daikin, Samsung, Hitachi, Midea, Electrolux, Bosch och IVT.
Man kan ju undra varför Toshiba ska ha en egen styrning?
Panasonicen har dessutom elanslutning vid innerdel, dessutom är den lite billigare, har bara underhållsvärme 8/10 grader iofs men det funkar nog bra. Enda som står i manualen vad jag hittar är att filter ska bytas när de är trasiga, vilket man kan hoppas inte blir allt för ofta, hittade någon sida med pris på 500kr för ett filter också.
Ett mindre skärmtak kanske är bra att montera på väggen ovanför pumpen senare?
Air Patrol går ju köpa till senare också.
Pris pump och installation med ROT 15.700:-, eller 500:- mer för Toshiban, känns ganska billigt ändå.
Någon som har köpt via polarpumpen.se? (Eller haft några problem med dom)?
Jag har för mig jag ringde dit någon gång med någon fråga, verkade som de som tar emot beställningar, eller sköter sidan inte kunde någonting om montering/installation eller tekniska frågor.
nettovarmepumpar.com som ex. tar installerat & klart efter ROT: 19158:- nästan 3500kr mer.
Jag håller personligen Toschiba högre än Panasonic.
skillnaden i COP mellan 5,57 och 5,26 tror jag inte att någon kan märka i praktiken, det är mer intressant hur pumparna verkligen presterar när tempen är lägre än teststandarden på +7C.
Underhållsvärme vet jag inte vad det är bra för, jo det vet jag men, för att spara på sommarstuga och inventarier rekommenderas en minsta temp på +12C. om man nu ställer sin pump på +16C i stället, hur mycket gör det i praktiken? förutom att det är trevligare att anlända så blir det självklart en ökning av el-förbrukningen, men hur mycket? 5%/grad går elen på 100.- /månad blir det istället ca 120.-/månad. kan vara svårt att räkna hem en fjärrstyrning?
Air Patrol/Combi control är egentligen samma produkt, apparna tillverkas av samma. måste vara något med kommunikations gränssnittet.
skärm-tak kan vara bra för att slippa nedfallande snö från hustaket.
kolla vilka garantier polarpumpen ger
tror inte att någon av dina val är tagna den "rätta vägen" VUAB som tar in Toshiba har 5-års garanti.
skillnaden i COP mellan 5,57 och 5,26 tror jag inte att någon kan märka i praktiken, det är mer intressant hur pumparna verkligen presterar när tempen är lägre än teststandarden på +7C.
Underhållsvärme vet jag inte vad det är bra för, jo det vet jag men, för att spara på sommarstuga och inventarier rekommenderas en minsta temp på +12C. om man nu ställer sin pump på +16C i stället, hur mycket gör det i praktiken? förutom att det är trevligare att anlända så blir det självklart en ökning av el-förbrukningen, men hur mycket? 5%/grad går elen på 100.- /månad blir det istället ca 120.-/månad. kan vara svårt att räkna hem en fjärrstyrning?
Air Patrol/Combi control är egentligen samma produkt, apparna tillverkas av samma. måste vara något med kommunikations gränssnittet.
skärm-tak kan vara bra för att slippa nedfallande snö från hustaket.
kolla vilka garantier polarpumpen ger
tror inte att någon av dina val är tagna den "rätta vägen" VUAB som tar in Toshiba har 5-års garanti.